Koncert kameralny. „III Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej – Nagroda Filharmonii Lubelskiej”
- 7 marca 2025, piątek
#
Shoven Quartet
Wojciech Sojka — I skrzypce
Olivia Bujnowicz — II skrzypce
Wiktoria Błaszczak — altówka
Wojciech Bafeltowski — wiolonczela
Program:
Joseph Haydn Kwartet smyczkowy C-dur, op. 20 nr 2
Franz Schubert Kwartet smyczkowy a-moll nr 13 „Rosamunde”
Claude Debussy Kwartet smyczkowy g-moll, op. 10
Wyobraźmy sobie XVIII-wieczny pałac, wypełniony muzyką smyczków, gdzie Joseph Haydn rozwija swój geniusz, tworząc dzieła, które na zawsze zmieniły przyszłość kameralnej muzyki. Jednym z najwspanialszych przykładów jego twórczości jest Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2, skomponowany w 1772 roku. Ten utwór, będący częścią słynnego cyklu „Słońce”, wprowadza nową erę w historii kwartetu smyczkowego, w której wszystkie instrumenty stają się równorzędnymi partnerami.
Kiedy Haydn pracował nad kwartetami op. 20, był już uznanym kompozytorem, zatrudnionym jako kapelmistrz u księcia Miklósa Esterházy'ego. Książę, miłośnik muzyki, zapewniał Haydnowi doskonałe warunki do pracy, mimo że dwór i jego otoczenie były czasami dość uciążliwe z powodu wilgotnych i zimnych warunków w pałacu. W latach 60. i 70. XVIII wieku Haydn był pod wpływem nowych idei filozoficznych i artystycznych. Era oświecenia przyniosła nowe prądy myślenia, takie jak „Sturm und Drang”, które wpłynęły na jego kompozytorski styl. W Kwartecie C-dur Haydn pozwala każdemu z instrumentów na chwilę solowego blasku, w tym altówce, co było rzadkością w tamtym czasie. Utwór otwiera lekka, lecz dynamiczna część, w której zaskakująco główny temat prezentuje wiolonczela. W drugiej części, Adagio, nastrój zmienia się na bardziej liryczny i refleksyjny, by następnie przejść do Menuetu i finału w formie fugi, który stanowi doskonałe podsumowanie kwartetu. Haydn wprowadza osobiste przesłanie, zapisując nad jednym z fragmentów „Sic fugit amicus amicum” („Tak jeden przyjaciel opuszcza drugiego”).
Kiedy przenosimy się do romantycznego Wiednia lat dwudziestych XIX wieku, spotykamy młodego Franza Schuberta, który zmagał się z burzami życia artysty. Jego Kwartet smyczkowy a-moll nr 13 „Rosamunde”, skomponowany w 1824 roku, jest jednym z dzieł, w których piękno muzyki łączy się z melancholią. Tytuł „Rosamunde” odnosi się do tematu z muzyki, którą Schubert skomponował do sztuki o tym samym tytule. Kwartet wykracza jednak daleko poza teatralne konteksty – opowiada o emocjach, niewypowiedzianych pragnieniach i delikatnej nadziei. Schubert zadedykował ten utwór Ignazowi Schuppanzighowi, austriackiemu skrzypkowi i dyrygentowi, przyjacielowi Beethovena. W młodości Schuppanzigh był według źródeł przystojnym młodzieńcem, z wiekiem jednak bardzo utył. Beethoven często żartował z jego otyłości nazywając go „Mein Herr Falstaff”. Skomponował również na jego cześć krótki utwór chóralny zatytułowany „Na cześć grubasa” (niem. „Lob auf den Dicken”). Pod koniec życia, palce Schuppanzigha zrobiły się tak grube, że nie był w stanie grać na instrumencie poprawnie.
Na zakończenie koncertu zanurzymy się w barwny i impresjonistyczny świat Claude'a Debussy'ego. Jego Kwartet smyczkowy g-moll op. 1, inspirowany barwami i nastrojami, tworzy dźwiękowe obrazy, które bardziej przypominają malarstwo niż tradycyjną strukturę muzyczną. Pierwsza część eksploduje żywiołową energią i pełnymi życia rytmami. W drugiej części pojawiają się taneczne motywy, które wciągają słuchacza w nieustanną grę dźwięków. Część trzecia charakteryzuje się melancholijną i subtelną ekspresją, a finałowe Très modéré przynosi triumfalny powrót energii, z zachwycającymi kontrastami, które malują dźwiękowe pejzaże w pastelowych barwach.
Strefa I (premium)
Bilet premium – 60 zł.
Strefa II
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.
Strefa III
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.
UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na styczeń. Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.03, 14.03, 21.03 oraz 28.03 lub 29.03. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.
Strefa II
Karnet normalny – 208 zł (52 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 144 zł (36 zł / koncert).
Strefa III
Karnet normalny – 144 zł (36 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 80 zł (20 zł / koncert).
Edyta Geppert
17 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 120.00/140.00zł
Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
1 260 870muzyka
Koncert Pierwszej Damy Polskiej Estrady
17 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 120zł
Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
162 020teatr
Koncert Pierwszej Damy Polskiej Estrady
17 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 120zł
Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
42 432teatr
Led Zeppelin Show
17 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 120zł
Fabryka Kultury Zgrzyt
Al. Józefa Piłsudskiego 13 Lublin
15 531teatr
Mistrzowska farsa Robina Hawdona pełna znakomitych kreacji.
17 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 100zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
81 714teatr
Sofia Opera Balet
18 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 160zł
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
126 120teatr
Trasa stand-up "Piesek"
18 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 55zł
Kultowa Klubokawiarnia
Herbowa 2a Lublin
51 251teatr
Sofia Opera Balet
18 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 160zł
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
45 111teatr
Najlepsze hity MJ w doskonalej Symfonicznej oprawie
19 listopada 2024 - 19:30 | KUP-BILET | 139zł
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
29 962teatr