koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  miesiąc temu

Koncert kameralny. „III Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej – Nagroda Filharmonii Lubelskiej”

Lublin »
CO jest GRANE » 270 wyświetleń od 15 listopada 2024

Lublin » ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 » NA MAPIE

#

Shoven Quartet
Wojciech Sojka — I skrzypce
Olivia Bujnowicz — II skrzypce
Wiktoria Błaszczak — altówka
Wojciech Bafeltowski — wiolonczela

Program:
Joseph Haydn Kwartet smyczkowy C-dur, op. 20 nr 2
Franz Schubert Kwartet smyczkowy a-moll nr 13 „Rosamunde”
Claude Debussy Kwartet smyczkowy g-moll, op. 10

Wyobraźmy sobie XVIII-wieczny pałac, wypełniony muzyką smyczków, gdzie Joseph Haydn rozwija swój geniusz, tworząc dzieła, które na zawsze zmieniły przyszłość kameralnej muzyki. Jednym z najwspanialszych przykładów jego twórczości jest Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2, skomponowany w 1772 roku. Ten utwór, będący częścią słynnego cyklu „Słońce”, wprowadza nową erę w historii kwartetu smyczkowego, w której wszystkie instrumenty stają się równorzędnymi partnerami.

Kiedy Haydn pracował nad kwartetami op. 20, był już uznanym kompozytorem, zatrudnionym jako kapelmistrz u księcia Miklósa Esterházy'ego. Książę, miłośnik muzyki, zapewniał Haydnowi doskonałe warunki do pracy, mimo że dwór i jego otoczenie były czasami dość uciążliwe z powodu wilgotnych i zimnych warunków w pałacu. W latach 60. i 70. XVIII wieku Haydn był pod wpływem nowych idei filozoficznych i artystycznych. Era oświecenia przyniosła nowe prądy myślenia, takie jak „Sturm und Drang”, które wpłynęły na jego kompozytorski styl. W Kwartecie C-dur Haydn pozwala każdemu z instrumentów na chwilę solowego blasku, w tym altówce, co było rzadkością w tamtym czasie. Utwór otwiera lekka, lecz dynamiczna część, w której zaskakująco główny temat prezentuje wiolonczela. W drugiej części, Adagio, nastrój zmienia się na bardziej liryczny i refleksyjny, by następnie przejść do Menuetu i finału w formie fugi, który stanowi doskonałe podsumowanie kwartetu. Haydn wprowadza osobiste przesłanie, zapisując nad jednym z fragmentów „Sic fugit amicus amicum” („Tak jeden przyjaciel opuszcza drugiego”).

Kiedy przenosimy się do romantycznego Wiednia lat dwudziestych XIX wieku, spotykamy młodego Franza Schuberta, który zmagał się z burzami życia artysty. Jego Kwartet smyczkowy a-moll nr 13 „Rosamunde”, skomponowany w 1824 roku, jest jednym z dzieł, w których piękno muzyki łączy się z melancholią. Tytuł „Rosamunde” odnosi się do tematu z muzyki, którą Schubert skomponował do sztuki o tym samym tytule. Kwartet wykracza jednak daleko poza teatralne konteksty – opowiada o emocjach, niewypowiedzianych pragnieniach i delikatnej nadziei. Schubert zadedykował ten utwór Ignazowi Schuppanzighowi, austriackiemu skrzypkowi i dyrygentowi, przyjacielowi Beethovena. W młodości Schuppanzigh był według źródeł przystojnym młodzieńcem, z wiekiem jednak bardzo utył. Beethoven często żartował z jego otyłości nazywając go „Mein Herr Falstaff”. Skomponował również na jego cześć krótki utwór chóralny zatytułowany „Na cześć grubasa” (niem. „Lob auf den Dicken”). Pod koniec życia, palce Schuppanzigha zrobiły się tak grube, że nie był w stanie grać na instrumencie poprawnie.

Na zakończenie koncertu zanurzymy się w barwny i impresjonistyczny świat Claude'a Debussy'ego. Jego Kwartet smyczkowy g-moll op. 1, inspirowany barwami i nastrojami, tworzy dźwiękowe obrazy, które bardziej przypominają malarstwo niż tradycyjną strukturę muzyczną. Pierwsza część eksploduje żywiołową energią i pełnymi życia rytmami. W drugiej części pojawiają się taneczne motywy, które wciągają słuchacza w nieustanną grę dźwięków. Część trzecia charakteryzuje się melancholijną i subtelną ekspresją, a finałowe Très modéré przynosi triumfalny powrót energii, z zachwycającymi kontrastami, które malują dźwiękowe pejzaże w pastelowych barwach.

Strefa I (premium)
Bilet premium – 60 zł.

Strefa II
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.

Strefa III
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na styczeń. Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.03, 14.03, 21.03 oraz 28.03 lub 29.03. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Strefa II
Karnet normalny – 208 zł (52 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 144 zł (36 zł / koncert).

Strefa III
Karnet normalny – 144 zł (36 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 80 zł (20 zł / koncert).

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ