koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarMuzyczne Opowieści EuropyBANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

EXCLUSIVE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 462 wyświetleń od 29 czerwca 2009
  • od: 3 lipca 2009, piątek
    do: 29 lipca 2009, środa

17. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej

Na wystawie prezentowanych jest kilkadziesiąt prac z ponad 200 nadesłanych przez 128 artystow z całego świata, głownie z Europy, ale także z USA, Australii, Korei Płd. i Japonii, zakwalifikowanych przez Międzynarodowe jury w składzie: Karl Fritsch (Niemcy), Ted Noten (Holandia) oraz z Polski: Jacek Byczewski i Sławomir Fijałkowski.

„EXCLUSIVE" - temat tegorocznego konkursu odwołuje się w sposob bezpośredni do pojęcia „wartości", otwierając przestrzeń do wielopoziomowych, autorskich interpretacji tego zjawiska. Sam termin budzić może zarowno skojarzenia pejoratywne, skłaniać do rzeczowych analiz, jak i postmarketingowych, krytycznych demaskacji kodu, przy pomocy, ktorego probują nami manipulować specjaliści od „kreowania mitu" (S. Fijałkowski). Uczestnicy Konkursu używając konwencji sztuki biżuterii odpowiadali na pytanie o wartość wspołczesnej sztuki złotniczej i mierniki tej wartości w obecnych czasach, gdy często istotniejsze znaczenie niż sam produkt ma jego marka, interpretowana jako spektakularny atrybut przynależności do wspołczesnego establishmentu.

Pomimo rożnic geograficznych, kulturowych i światopoglądowych uczestnikow, wśrod udzielonych przez nich odpowiedzi na temat Exclusive można było zauważyć zbliżone tropy myślowe i podobne skojarzenia. Powtarzającym się materiałem w wielu pracach był chleb - wciąż niezbędny, ale niestety często ekskluzywny towar wspołczesnego świata, podobne miejsce zyskała coraz bardziej ekskluzywna i rownież obecna w konkursowych pracach woda.

Zaznaczyło się też mniej globalne i ekologiczne, za to bardziej tradycyjne podejście do kwestii ekskluzywności - zgłoszonych zostało kilkanaście prac, w ktorych użyto diamentow lub prawie „diamentow" oraz takich, ktorych formy przypominały swoim kształtem diamentowe szlify, czym potwierdzono, że mimo widocznego spowszechnienia brylantow i ich masowego użycia przy produkcji zaręczynowych pierścionkow pozostają one wciąż synonimem ekskluzywności.

Jak to się często dzieje podczas legnickich konkursow pojawiły się też subtelne i filozoficzne prace, ktore wskazywały na podmiot, a nie przedmiot ekskluzywności oraz wiele zabawnych i dowcipnych odwołań do produktow kultury masowej i wartości wspołczesnego świata, a przede wszystkim człowieka żyjącego w przestrzeni opanowanej przez medialny świat reklamy, dającej konsumentowi niezachwiane złudzenie ekskluzywności.

Wśrod nadesłanych prac znalazły się więc zarowno te mocno krytyczne, jak i traktujące temat z przysłowiowym „przymrużeniem oka", nie zabrakło też mocnych refleksji i wstrząsających konkluzji.

Konkurs organizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy w ramach Legnickiego Festiwalu Srebra.

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ