koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

spektakl TAKARAZUKA camp + wykład Teatr tańca: słowo - obraz - gest

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 497 wyświetleń od 28 maja 2012

spektakl Krakowskiego Teatru Tańca

Scena Tańca Wspołczesnego

Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży

we wspołpracy* *z

Katedrą Porownawczych Studiow Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego
**oraz
Krakowskim Teatrem Tańca (Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie)

zapraszają na **spektakl Krakowskiego Teatru Tańca

**"TAKARAZUKA camp"

ktoremu towarzyszyć będzie *wykład *

**"Teatr tańca: słowo - obraz - gest"


spektakl *TAKARAZUKA camp*

choreografia, światło, kostiumy: Eryk Makohon

muzyka: Amy Winehouse, Marcin Żminkowski, Kapela ze Wsi Warszawa, Oona Garthwite, Astor Piazzola, Piotr Czajkowski, Jon Hassell

makijaż: Anna Pytka

występują: Anna Chmiel - Kowalska, Monika Godek, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska - Krol, Katarzyna Żminkowska, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna

W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, „Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci".

Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim - popularną rewią żeńską - Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w ktorym wszystkie role, zarowno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo.

Kandydatki na „Takarazinki" przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania rol męskich i rol kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla tworcow spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie rol kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami - stajemy się nimi".

Płeć przejawia się w całym zespole gestow, zachowań, a więc w tym, co robimy, a nie w tym jacy jesteśmy. Tak jak aktorki Takarazuka od najmłodszych lat uczymy się, jak ogrywać swoją płeć. „Takarazinki" stylizują swoje ciała i zachowanie tak, by stać się kobiecymi. Są przecież kobietami, ktore mają odgrywać kobiety...

„W „Takarazuka camp" dochodzi do spotkania kultur i tworczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwoch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku „Takarazuka camp" i adaptacji prozy Kōbō? Omowione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowod na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją rożnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej."

(Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej)

*KRAKOWSKI TEATR TAŃCA *dawniej Teatr Tańca GRUPAboso (1996 - 2008), powstał w 2008 roku. Od kilku lat działa przy Nowohuckim Centrum Kultury, gdzie realizuje przyjętą wcześniej strategię artystyczną oraz misję edukacyjną. Teatr swoich scenicznych wypowiedzi nie zamyka w artystycznym monologu, przeciwnie każdy kolejny spektakl to proba rozmowy z widzem. Teatr jest metafizyczną przestrzenią wymiany myśli tancerzy, ich doświadczenia, a także miejscem wyzwania i rozwoju ich artystycznych osobowości.

Proces, poszukiwanie, ruchowa i emocjonalna prawda oraz rozwoj to najważniejsze pojęcia w słowniku grupy. Stąd właśnie pozytywna anachroniczność teatru, ktory rezygnuje z pracy projektowej, koncentrując się na wspolnym, długotrwałym poszukiwaniu w przerożnych, czasem bardzo odległych dziedzinach, szukając często inspiracji także w polskiej tradycji teatralnej. Teatr pragnie stać się interaktywną platformą, laboratorium, w ktorym proces stanie się rownie ważny co rezultat pracy, a rozwoj i nowe doświadczenie będzie ważniejsze niż z gory założony efekt.

Krakowski Teatr Tańca funkcjonuje w oparciu o wysiłek i zaangażowanie grupy tancerzy i choreografa.

Ich działania obejmują nie tylko pracę artystyczną i edukacyjną, ale także techniczną i organizacyjną, co wynika z braku stałej zawodowej struktury organizacyjnej.

W 2008 roku zostało utworzone Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, ktorego celem jest wspieranie artystycznych i edukacyjnych działań Teatru. Stowarzyszenie jest producentem wszystkich spektakli Teatru.

Krakowski Teatr Tańca jest organizatorem cyklicznych warsztatow tańca wspołczesnego z pedagogami z Polski i zagranicy, konkursu choreograficznego „3…2…1…TANIEC" oraz Festiwalu Tańca Wspołczesnego SPACE®. Przy Teatrze działa Pracownia METAfizyczna oraz SZtUKAtorium, laboratorium choreograficzne Teatru.

www.krakowskiteatrtanca.pl

wykład* "Teatr tańca: słowo - obraz - gest"*

prowadzący: Paweł Łyskawa

PAWEŁ ŁYSKAWA, absolwent wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Student IV roku Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Uczestniczył w programie edukacyjnym Śląskiego Teatru Tańca „Wyższa Szkoła Sztuk Performatywnych". Wspołpracuje z krakowskim Teatrem KTO.
Od 2006 roku związany z Krakowskim Teatrem Tańca (wcześniej Teatr Tańca GRUPAboso), z ktorym reprezentował Polskę na Biennale Młodych Artystow Europy i Krajow Środziemnomorskich w Barii, we Włoszech. Razem z Teatrem występował na wielu scenach Polski i zagranicy. Uczestnik wielu warsztatow oraz projektow krajowych i zagranicznych.

Autor programu nauczania wiedzy o kulturze z elementami historii tańca (przygotowanym we wspołpracy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie oraz XXX Liceum Ogolnokształcącym w Krakowie). Autor pracy magisterskiej „Śląski Teatr Tańca - polska realizacja gatunku teatru tańca", napisanej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

bilet 20 zł, rezerwacja 12 430 50 90

ZAPRASZAMY!

bilety:

20 zł.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ