koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Paintings

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 684 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 27 października 2005, czwartek
    do: 30 grudnia 2005, piątek

Herbert Nussbaumer

Kurator wystawy: Marek Janczyk

Kuratorzy galerii: Marek Janczyk i Monika Kozień-Świca

Kontakt: marek.janczyk@wp.pl; mmswica@artefact.pl

Galeria ZPAF, ul. św. Tomasza 24, 31-027 Kraków

Tel. (+48 12) 429-42-28

Czynna poniedziałek – piątek 13 – 17

Galeria prowadzona jest wspólnie przez Muzeum Historii Fotografii w Krakowie i Związek Polskich Artystów Fotografików

Prace Herberta Nussbaumera są niezwykłymi, intrygującymi obrazami. Obecne w nich nieodgadnione pejzaże czy nieokreślone fragmenty materii organicznej nie są opisem czy odzwierciedleniem rzeczywistości lecz jej kreacją. Podjęty przez artystę demontaż obrazu rzeczywistości jest początkiem procesu oderwania się od dosłowności i realizmu w sztuce, by ze swobodą i biegłością konstruować przestrzeń, w której zacierają się granice pomiędzy artystycznymi dyscyplinami, przestrzeń przywołującą tradycję sztuki, a jednocześnie w pełni współczesną. Pełne zagadek, sugestii i niedopowiedzeń fotografie Nussbaumera zmuszają do zaangażowania nie tylko oko, ale i wyobraźnię widza skłaniając wciąż na nowo do refleksji nad istotą rzeczywistości. Artysta zmusza nas do postawienia pytania: czy istotnie kolekcjonowanie obrazów otaczającego świata jest najlepszym sposobem jego poznania? Wprowadzając nas w świat labiryntów znaczeń, stworzonych ze światła i cienia artysta nie udziela prostej odpowiedzi na to pytanie, z pewnością jednak staje się naszym sojusznikiem w rozpoznawaniu nieskończonych możliwości fotograficznej kreacji.

Paintings

Herbert Nussbaumer

The Greek word photography means, “Drawing with light“. Therefore we can say: Herbert Nussbaumer is painting with light. He uses his camera in a traditional way to capture the world surrounding him. Where in his earlier works he showed the continuously renewing nature of creation, he now focuses more on the increasing impact on nature by humans and the momentariness and steady change of those impacts. The first step of his artistic work is done by his eye, it makes the decision about the details. Herbert Nussbaumer is a master of structure, texture and the character of objects. The rusty surface of old iron, scratches in the paint of a car, old, damaged plaster of a house, everything that is usually not considered as beautiful, catches his attention. His eye detects it and his camera captures it as a sketch. And now the actual “painting' starts. He doesn’t work in a traditional dark room any more, but uses modern technology and tools to edit his pictures. That is where his artistic work continues: by editing and manipulating the materials according to the inspiration arising from the original sketch and his view on the metamorphosis of objects. A long journey of consequent work of developing the picture structure often leads him to a calligraphic reduction of the pictorial symbols, which are able to be measured by the mature achievements of Japanese art.

“The gaze through the camera is a look on a specific part of the world. It is a carefully selected detail that facilitates a panoramic view. This detail can be understood as a landscape that turns into a connecting structural structural metaphor between micro- and macrocosm.' (Walter Meissl about the art of Herbert Nussbaumer, Vienna 2003)

The high gloss image has been defined as the perfect highlight of fine art photography for a long time. Even though Herbert Nussbaumer uses modern picture editing technology he decided to print his “paintings' on valuable deckle edged paper, just like in early times of the print evolution. He trades the luminosity of a high gloss image for the mystic depth of deckle edged paper.

Heinz Kröll, Vienna June 2005.

Herbert Nussbaumer

Born in 1951 in Lienz, Eastern Tyrol, Austria. Has finished a study in electronics and control engineering at the Technical University of Vienna.

Has been living in Vienna since 1969 but regularly returns to Eastern Tyrol. He has been working with different photographic techniques for the last 14 years and continues to concentrate on fine art photography. His influences go back to the classical fine art photographers and the abstract painters. He is an autodidact.

For the last 12 years, he has presented his work at solo and group exhibitions in Austria and neighbouring countries.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ