koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

Wizerunek króla Dawida

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 881 wyświetleń od 1 stycznia 2007

w średniowiecznych rękopisach iluminowanych Biblioteki Książąt Czartoryskich

Fascynujący i do dziś żywy tekst Psałterza zyskał w średniowieczu istotne uzupełnienie w postaci ilustrujących go miniatur. Program dekoracji malarskiej ewoluował od rozbudowanych cykli narracyjnych – wybitnych kreacji wczesnego średniowiecza (np. tzw. Psałterz Utrechcki), aby w XIII wieku ograniczyć się do ośmiu standardowych inicjałów rozpoczynających określone psalmy. W ich wnętrzach pojawiła się postać króla Dawida, chociaż, jako dosłowne ilustracje początkowych słów psalmu, same przedstawienia wiązały się z jego osobą w sposób pośredni. Odtąd Dawid – król i prorok, rex et propheta na stałe zagościł w różnego rodzaju rękopisach iluminowanych: psałterzach, bibliach, brewiarzach i modlitewnikach. Obraz Dawida, pierwotnie nierozerwalnie zrośnięty ze swym liturgicznym podłożem w postaci tekstu psalmów, z czasem przekształcił się w metaforyczny obraz doskonałej modlitwy, wzór relacji człowieka ze swoim Stwórcą, zyskując funkcję obrazu dewocyjnego. Takim widzimy go w kodeksach luksusowych godzinek, w których rozpoczynał zwykle część zawierającą Siedem psalmów pokutnych. Niejako pomiędzy tymi dwoma biegunami, wyznaczonymi z jednej strony przez teologiczną wykładnię psalmów a z drugiej – ich funkcję dewocyjną, znalazły się sceny o charakterze narracyjnym historycznym, często na kartach średniowiecznych ksiąg goszczą sceny z Dawidem namaszczanym przez Samuela, walczącym z Goliatem, pojawia się postać Betsabe, widzimy Dawida i Abisag.

W rękopisach kolekcji Czartoryskich temat Dawida reprezentowany jest we wszystkich z wymienionych znaczeń, stąd wszystkie one będą elementami przygotowanego pokazu. Zaprezentujemy dziesięć rękopisów, z których większość prezentowana będzie – w naszych czasach – po raz pierwszy.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ