GUSTAW GWOZDECKI 1880-1935
- od: 5 września 2003, piątekdo: 26 października 2003, niedziela
WYSTAWA MONOGRAFICZNA
Jeden z czołowych reprezentantów modernizmu, Gustaw Gwozdecki (1880-1935),
okrzyknięty przez krytykę mianem polskiego fowisty
, wybitny współtwórca
wielonarodowej École de Paris, zasłużony działacz organizacji polonijnych,
po ponad pół wieku zapomnienia ma szansę powrócić i zająć od dawna
należne mu miejsce na kartach polskiej historii sztuki i kultury.
Przygotowana przez Muzeum Narodowe w Poznaniu wystawa monograficzna, ukazuje
po raz pierwszy po wojnie całokształt wielostronnej i złożonej
twórczość tego wędrującego
artysty, działającego od początku XX
wieku w kraju, a następnie w Paryżu i Nowym Jorku. Na wystawie pokazane
zostały prawie wszystkie zachowane prace Gwozdeckiego znajdujące się w kolekcjach publicznych i prywatnych w kraju, Francji i Stanach Zjednoczonych
– ogółem ok. 170 obiektów: 50 obrazów olejnych, 120 prac na papierze –
rysunki (w tym po raz pierwszy w całości kolekcja Fundacji
Kościuszkowskiej), akwarele, gwasze i grafika oraz jedyna istniejąca
rzeźba. Integralną część wystawy stanowi próba odtworzenia
zaginionego
dorobku rzeźbiarskiego w formie fotograficznych reprodukcji. Tak pomyślana
ekspozycja ukazuje po raz pierwszy w dziejach polskiego wystawiennictwa
bogactwo i różnorodność twórczości Gustawa Gwozdeckiego, który pozostaje jak dotąd niekwestionowaną, a jednocześnie jedną z najbardziej
niedocenionych indywidualności w sztuce polskiej okresu modernizmu i międzywojnia. Pozwala ona prześledzić główne wątki tematyczne oeuvre
artysty w chronologicznym przebiegu, ale i w jego najcenniejszych artystycznie
odsłonach. Wystawie towarzyszy katalog dzieł wszystkich Gwozdeckiego, który stanowi pierwsze pełne naukowe opracowanie jego dzieł istniejących i zaginionych. Organizatorzy mają nadzieję, że wystawa i katalog wypełnią
istotną lukę w historii nowoczesnej sztuki polskiej i w badaniach nad wkładem artystów z Polski do sztuki europejskiej oraz przyczynią się do odnalezienia choćby części prac artysty, uznanych dziś za zaginione.
Gustaw Gwozdecki urodził się 23 maja 1880 r. w Warszawie w rodzinie o bogatych tradycjach teatralnych. Około 1898 r. udał się do Monachium i tam
studiował w prywatnych szkołach Stanisława Grocholskiego i Antona
Ažbègo. Mając za sobą pierwsze doświadczenia postimpresjonistyczne i sukcesy odniesione wystawianymi w monachijskim Kunstvereinie studiami
plenerowymi, wstąpił na scenę polskiej sztuki około 1900 r., w momencie
przełomowym i zwrotnym. W latach 1900-1901, kontynuował naukę w kraju,
prawdopodobnie w krakowskiej klasie Jana Stanisławskiego oraz w prywatnej
szkole Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. Znaczenie najistotniejsze i kluczowe dla jego życia i sztuki miało entuzjastyczne przyjęcie
modernistycznej koncepcji twórcy głoszonej przez Stanisława
Przybyszewskiego oraz poznanie za jego pośrednictwem sztuki Edvarda Muncha.
Gwozdecki kształtowany zarówno przez środowiska warszawskie jak i krakowskie, stał się wkrótce jednym z głównych, obok Wojciecha Weissa i Witolda Wojtkiewicza, młodych reprezentantów modernizmu i wczesnego
ekspresjonizmu. Gwozdecki przyjechał po raz pierwszy do Paryża w 1902 r. i wówczas rozpoczął naukę rzeźby w pracowni Huberta Ponscarme’ a w École
des Beaux-Arts, by w roku następnym, już jako 23-letni stypendysta
Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, zamieszkać na stałe (jako
jeden z pierwszych polskich artystów) na Montparnassie. Choć artysta miał
już za sobą bagaż rodzimego symbolizmu i protoekspresjonistycznych
doświadczeń, to nie zdołał ukształtować jeszcze w tym czasie własnej
wizji artystycznej. W 1904r. zadebiutował w Salonie Jesiennym. Odtąd
regularnie wystawiał swoje obrazy i rzeźby na paryskich Salonach,
jednocześnie obficie obsyłając wystawy w kraju oraz eksponował swoje prace
w Wiedniu i Berlinie. Był jednym z pierwszych polskich artystów, którzy dla
przeciwdziałania ciążeniu ku rodzimemu symbolizmowi oparli się na awangardowych wzorach francuskich. Początkowo przelotnie podczas pobytu w Bretanii w 1905r. zafascynował go Gauguin i szkoła Pont-Aven, za pośrednictwem twórczości Władysława Ślewińskiego, następnie już na dłużej Matisse i fowizm. Gwozdecki jest jedynym polskim artystą, którego malarstwo czerpiąc z odkryć fowizmu osiągnęło w latach 1910-1914 pełnię
oraz silny wyraz indywidualny. Do pierwszych polskich admiratorów i wspierających artystę krytyków oprócz Antoniego Potockiego, który pisał
iż maluje on promieniami czystych barw tęczy, należeli związani ze środowiskiem lwowskim: Artur Schröder, Marian Olszewski i Władysław
Witwicki. Związany z formistycznym ruchem Leon Chwistek w swych wspomnieniach
z paryskiego Salonu Niezależnych 1912r., wymieniał jednym tchem nazwisko
Gwozdeckiego, obok Picassa i Matisse’ a. Gwozdecki został obdarzony
jednocześnie wysoką oceną awangardowej krytyki francuskiej. Przyjaciółmi
oraz gorącymi zwolennikami jego sztuki, byli krytycy związani z czasopismem
La Plume
- rówieśnik artysty (ur. 1880r.), poeta polskiego pochodzenia
Guillaume Apollinaire, młody krytyk André Salmon oraz należący do starszej
generacji, wpływowy Louis Vauxcelles. Lata ekspresjonistyczno - fowistycznej
fazy to okres największych sukcesów na paryskiej scenie artystycznej, a należące do niego dzieła pokazane podczas dwóch wystaw zorganizowanych
przez samego twórcę we własnej pracowni na Montparnassie (9, Impasse de
l’ Astrolabe) w 1912 i 1913r.zyskały świetne recenzje m. in. Salmona,
Apollinaire’a i Vauxcellesa. Gwozdecki był obok Meli Muter i Mojżesza
Kislinga bardzo wyrazistą i barwną postacią wśród polskich artystów
tworzących międzynarodową kolonię artystyczną w Paryżu. Pierwszymi
mistrzami i duchowymi przewodnikami na szerokich wodach francuskiej sceny
artystycznej byli dlań, należący do starszej generacji, Olga Boznańska i Władysław Ślewiński. Oprócz Bolesława Biegasa w gronie jego najlepszych
przyjaciół znaleźli się Eugeniusz Zak i Eli Nadelman. Utrzymywał
również ożywione stosunki, głównie na forum kawiarnianym, z przedstawicielami wielonarodowej cyganerii z Montparnasse’u, spotykając
się z Amedeo Modiglianim, Giorgiem de Chirico i Pierrem Roy. Gwozdecki znał
Matisse’a i przyjaźnił się z rzeźbiarzem Emilem - Antoinem Bourdellem,
którego pomoc i wsparcie zyskał dla realizacji swej idei stworzenia polskiej
Akademii Malarskiej zwanej Académie Polonaise w Paryżu. Chociaż
krótkotrwały żywot otwartej w czerwcu 1914 r. w sercu Montparnassu uczelni
przerwał wybuch pierwszej wojny światowej, to żywiołowa ekspresja jej
założyciela i kierownika, zafascynowała wielu młodych. Później przez
kręgi emigracyjne została uznana jako wielki symbol egzystencji
oraz intelektualna ambasada Polski we Francji
. Od 1916 r. na zmianę przebywał w Paryżu i Nowym Jorku. Wyjazd do Ameryki rozpoczął kolejny etap jego
rzeczywistej i co najważniejsze przymusowej, duchowej
emigracji. Od początku lat dwudziestych skłaniał się ku różnym stylizacjom i ulegał
wpływom- m.in. nowego klasycyzmu i Nowej Rzeczowości
oraz inspiracjom-
portretami fajumskimi, malarstwem aleksandryjskim, wyrafinowanym rysunkiem waz
greckich, sztuką hinduską czy japońską. Prace z lat międzywojennych,
zwłaszcza od 1927 r., kiedy to artysta po przeszło dziesięcioletniej
nieobecności ponownie zamieszkał na Montparnassie, często zbliżały się do tego co można określić jako kwintesencję łagodnego ekspresjonizmu
École de Paris, będącego synonimem wysmakowanej sztuki figuratywnej o znamionach specyficznej stylizacji, zabarwionej nutą smutku, nostalgii czy wyobcowania. Można w nich odnaleźć liczne analogie z artystami zaliczanymi
do Szkoły Paryskiej
jak Modigliani, Kisling, Zak. Był zawsze artystą
eksperymentującym, poszukującym nowych środków wyrazu do przedstawiania
swoich idei plastycznych. Do najbardziej nowatorskich i oryginalnych dokonań
w okresie powojennym doszedł w rysunkowych i graficznych seriach aktów i głów. Geneza tych prac, które należą do najwybitniejszych osiągnięć
sytuujących się w pobliżu, ale i w dystansie do europejskiego nurtu art
déco, tkwiła w młodzieńczej fascynacji teorią linii jako wartości
macierzystej ekspresji plastycznej. Niezależny charakter Gwozdeckiego
wpłynął również na jego los w Stanach Zjednoczonych oraz możliwość
zachowania własnej osobowości, wyraźnie odcinającej się od amerykańskiego środowiska artystycznego. Jako wyraz uznania i osiągnięcia
dość znacznej pozycji w Ameryce było powołanie go na prezesa nowojorskich
Salonów Dorocznych oraz fakt zakupu jego dzieł przez znanego kolekcjonera
Johna Quinna. Gwozdecki działając aktywnie w organizacjach polonijnych m.
in. Towarzystwie Artystów Polskich (zyskując sobie nawet miano nie koronowanego przywódcy) i Kole Artystów Polskich w Paryżu, czy Komitecie
Stosunków Artystycznych Polsko- Amerykańskich, utrzymywał ciągły kontakt
z artystycznym środowiskiem Krakowa, Zakopanego, Lwowa, Warszawy i Poznania,
niestrudzenie podejmując szereg inicjatyw propagandowych na rzecz Polski i polskich kolegów artystów, którzy nazwali go nawet Wskrzesicielem
. Był
członkiem i brał udział w wystawach artystycznych stowarzyszeń Sztuka
oraz Rzeźba
. Dowodem uznania dla jego dokonań i wysokiej pozycji w Paryżu
oraz popularności w kręgach rodzącej się w kraju awangardy, było wybranie
go na paryskiego patrona
i zaproszenie do udziału w pierwszych
wystąpieniach formistów. Gwozdecki był indywidualnością dużego formatu,
niezależnym twórcą o dużej samoświadomości artystycznej, który umiał
wokół siebie stworzyć atmosferę fascynacji i zainteresowania. Artysta
zmarł nagle w swojej paryskiej pracowni na Montparnassie 8 marca 1935 r.
Polska nie upomniała się jednak o swojego artystę i w długim okresie
powojennym Gwozdecki był u nas artystą nieobecnym i zapomnianym, chociaż za życia był sławny i zawsze wzbudzał duże zainteresowanie prasy, a liczba
wystaw w kraju i za granicą, w których brał udział jest zdumiewająca.
Przyczyną tego stanu rzeczy stało się zwłaszcza przekreślenie przez
wybuch II wojny światowej, planów zorganizowania retrospektywnej wystawy
twórcy w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie oraz sprowadzenia
spuścizny artysty do Polski, w wyniku czego jego dorobek został rozproszony
po świecie, głównie w kolekcjach prywatnych we Francji i Stanach
Zjednoczonych. Zbiory dzieł Gwozdeckiego wśród instytucji publicznych
posiadają: Muzea Narodowe w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, Towarzystwo
Historyczno-Literackie w Paryżu, Fundacja Kościuszkowska w Nowym Jorku,
Galeria Sztuki przy Uniwersytecie Yale oraz nowojorska Biblioteka Publiczna.
Największą prezentacją dzieł artysty w Polsce jak dotąd była wystawa
kolekcji prywatnej: Malarstwo polskie w zbiorach Ewy i Wojciecha Fibaków
w Muzeach Narodowych w Warszawie i Poznaniu w 1992r.
SEN – Sieć Edukatorów Nowohuckich #1 // ODWOŁANE
23 marca 2020 - 17:00
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
11 219sztuka
PRA-Huta. Pleszów // ODWOŁANE
22 marca 2020 - 10:00
Plac Centralny im. Ronalda Reagana
Plac Centralny im. Ronalda Reagana Kraków
11 248sztuka
Pacyficzny Pierścień Ognia|Pociąg do podróży - Spotkanie Online
19 marca 2020 - 19:00
CENTRUM KULTURY DWOREK BIAŁOPRĄDNICKI
Papiernicza 2 Kraków
9 220sztuka
Rękodzielnia; Szyjemy interaktywne zabawki dla zwierzaków // ODWOŁANE
18 marca 2020 - 17:00
Klub Kuźnia Ośrodka Kultury Norwida
os. Złotego Wieku 14 Kraków
11 942sztuka
Szczecin zapomniany. Szczecin ukryty – cz. 2 // ODWOŁANE
16 marca 2020 - 19:00
C-2 Południe Cafe
os. Górali 5 Kraków
11 549sztuka
„Moje odkrywanie Nowej Huty” - wernisaż wystawy fotografii Roberta Werbanowa // ODWOŁANE
16 marca 2020 - 18:00
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
11 454sztuka
Pole elektromagnetyczne (PEM) – czy mam się go bać? Wykład dr hab. Grzegorza Tatonia // ODWOŁANE
16 marca 2020 - 12:00
Centrum Dydaktyczno-Kongresowego CM UJ
ul. Św. Łazarza 16 Kraków
11 447sztuka
Matka karmicielka. Dookoła kulturotwórczej roli kombinatu - wykład Marii Wąchały-Skindzier // Od Wandy do Sendzimira // ODWOŁANE
14 marca 2020 - 10:00, 13:00
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
10 501sztuka
MAGIEL SZTUKI / Lustra i mandale - warsztaty twórcze Zaplecza Artystycznego Galerii HUTA SZTUKI // ODWOŁANE
14 marca 2020 - 10:00, 13:00
Galeria Huta Sztuki Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
10 382sztuka
Żywi i martwi / Siergiej Czajka
13 marca 2020 - 19:00
Galeria Szara Kamienica
Rynek Główny 6 Kraków
9 544sztuka
Wernisaż wystawy Poster Challenge // ODWOŁANE
13 marca 2020 - 19:00
ARTzona Ośrodka Kultury Norwida
os. Górali 4 Kraków
10 857sztuka
Urbanowiczowie – artyści z Mistrzejowic. Wykład Moniki Kozioł // Kręgi kultury
11 marca 2020 - 18:00
Klub Kuźnia Ośrodka Kultury Norwida
os. Złotego Wieku 14 Kraków
10 663sztuka
SPRAWIEDLIWA Z NOWEJ HUTY. Spotkanie z Mirosławą Gruszczyńską
10 marca 2020 - 17:00
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
9 773sztuka
KUNDELHANDEL: targi twórców w Okrąglaku
8 marca 2020 - 11:00, 20:00
Kazimierz
Plac Nowy Kraków
11 160sztuka
Konkurs - Opowieści o greckich i rzymskich bogach
od: 6 listopada 2019 do: 2 marca 2020
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
18 798sztuka
"Stół z powyłamywanymi nogami. Na stole i pod stołem"
24 lutego 2020 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
21 320teatr
Nie ma ucieczki od prania mózgów - wystawa fotografii Clemensa Aschera
od: 18 grudnia 2019 do: 31 stycznia 2020
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12 Kraków
14 142sztuka