koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

PRACE

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 247 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 20 września 2003, sobota
    do: 19 października 2003, niedziela

TOMASZ STRUK

Wystawa prac Tomasza Struka, laureata Grand Prix Międzynarodowego Triennale Grafiki w 2000 roku, zostanie otwarta w Muzeum Narodowym w Krakowie 19 września 2003. Obejmie ona prezentację najnowszych prac artysty. Jedna z nich, przygotowana specjalnie dla potrzeb tego pokazu, jest instalacją składającą się z kilkudziesiąciu serigrafii naniesionych na drewniane podłoża. Serigrafie mają sześcioboczny, emblematyczny kształt będący stałą referencyjną figurą stosowaną przez Struka. Sześcioboczne formy o arbitralnej znieruchomiałej statyce, osadzone na jednym z równoległych boków, poddane są róźnicującej je geometrycznej deklinacji dotyczącej proporcji oraz skali. Formy przechowują specyficzne, ukierunkowane kullturową perspektywą echo, wydobyte z kształtu polskich portretów trumiennych. Rozmieszczone na ponad dwudziestometrowej ścianie obiekty, ujęte w cztery autonomiczne układy, tworzą szeregi zmniejszających się, zanikających wielkości. Wszystkie opisane powyżej elementy instalacji wyposażone są w jednakową fotoserigraficzną powierzchnię, przenoszącą fragmenty tego samego obrazu,- ściany przykrytej porastającym ją bluszczem. W katalogu wystawy, w eseju Pamięć z drugiej ręki, Anda Rottenberg pisze: 'Tak więc mamy tu do czynienia z typowym nałożeniem motywów znaczeniowych, z których każdy niesie informację zaprzeczającą tej drugiej: rodzi się interpretacyjna ambiwalencja i złożoność dzieła, wynikająca nie z anegdoty, ale ze struktury'. Istotną cechą powierzchni graficznych prac Tomasza Struka jest widoczny, celowo powiększony raster mający określone zadanie w budowaniu struktury komunikacyjnej, umożliwiający transfer obrazu wzmacniający rozpoznawalność sposobów użycia matrycy. W rozmowie z Wiesławą Wierzchowską artysta powiedział: 'Jeżeli przyjmiemy że główną oś mojej artykulacji stanowi doświadczenie jakim jest druk, […] to przywołamy pewien ogólny wzór, za pomocą którego człowiek może określać swoją obecność. Mam na myśli gest, którego wynikiem jest ślad i jego szczególną, trwałą postać jaką jest odcisk – l’empreinte – zapisany ślad. Odcisk, odbitka powstaje w wyniku kontaktu. Stanowi doświadczenie związku, relacji. Doświadczenie dialogiczne. To właśnie negocjacyjny walor technik drukarskich zakładający pośredniczenie matrycy implikującej użycie rastra pozwala mi stosować procedury zapisu, przemieszczania i odtwarzania obrazu w konstruowaniu wypowiedzi, które będąc refleksją dotyczącą funkcjonowania mechanizmów pamięci zmierzają do uchwycenia życia w momencie zmiany, zerwania, nieciągłości'

II Przygotowaną specjalnie dla przestrzeni w gmachu Muzeum Narodowego instalację uzupełniają inne prace podejmujące podobne motywy oraz problematykę. Sześcioboczna forma pojawi się także w pracach malarskich i serigrafiach pochodzących ze zbiorów galerii Zachęta. W ramach wystaw cyklu MTG, wystawie triennale oraz 'Intergrafii“, pojawią się prace Tomasz Struka realizowane na papierze. Seria nosząca tytuł Projekcje, nawiązująca do prac nagrodzonych Grand Prix na poprzednim triennale powstała jako kombinacja technik druku pigmentowego, fotografii oraz szablonu. Seria Rastry, będąca recyclingiem próbnych wydruków offsetowych, stanowi odrębną domenę działań artysty, zogniskowanych wokół refleksji dotyczących statusu pojęcia matrycy w aktualnych procedurach graficznych. III (użycie przestrzeni drugiej sali)

  1. Pełny zestaw prac nagrodzonych w 2000 na MTG w Krakowie I TGP w Katowicach, tzw. Niebieskie sześcioboki, kol. galerii Zachęta 2. Prace serii Rastry, większy wybór 3. Serigrafie wyróżnione na MTG 94 4. Najnowsze prace tzw białe serigrafie. Instalacja składająca się z kilkudziesięciu prac budujących układy od 4 do 12 m długości. 5. Seria Projekcje

Wystawa prezentowana w ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ