koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

Temat macierzyństwa w sztuce Młodej Polski

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 130 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 1 stycznia 2007, poniedziałek
    do: 6 stycznia 2007, sobota
  • od: 22 grudnia 2006, piątek
    do: 31 grudnia 2006, niedziela

Specjalna edycja cyklu Galeria żywa

Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na specjalny pokaz świąteczny w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku.

Z okazji świąt Bożego Narodzenia w specjalnej edycji cyklu Galeria żywa przedstawiamy dwie interpretacje tematu macierzyństwa w sztuce Młodej Polski.

Alegoria macierzyństwa – dłuta Jana Szczepkowskiego (1878–1965) – to pełne finezji popiersie karmiącej dziewczyny, okrytej welonem nasuwającym wyraźne skojarzenia z ubiorem Madonny. Miękkie i linearne opracowanie postaci jest typowe dla nurtu secesji, lecz symetria kompozycji jest echem sztuki dawnej. Postać kobiety wpisana została w kształt trójkąta, co stanowi odwołanie do układu stosowanego przez artystów renesansu w przedstawieniach Madonny z Dzieciątkiem.

Jeszcze czytelniej dialog ze sztuką dawną prowadzi Jacek Malczewski (1854-1929) w obrazie Madonna i dzieci. Kompozycja dzieła została oparta na renesansowej formule Świętej Rozmowy (Sacra Conversazione). Malarz przeniósł znany schemat ikonograficzny w realia rodzimej prowincji wprowadzając: motyw wiejskiej kapliczki, postaci bosych, zabiedzonych chłopców, ludowe instrumenty oraz polski pejzaż w oddali. Ciągłość tradycji sztuki europejskiej podkreśla kobierzec u stóp tronującej Madonny – w taki sposób oddawano cześć Matce Boskiej w malarstwie Odrodzenia.

Dzieła eksponowane są na tle dziewiętnastowiecznego kaukaskiego kobierczyka ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Podobna tkanina widnieje na pierwszym planie obrazu Malczewskiego.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ