koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

Kraków w fotografii otworkowej

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 605 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 2 marca 2006, czwartek
    do: 31 marca 2006, piątek

Artur Gawin

Stała Galeria Fotografii

Artur Gawin - fotografuje od 1974 roku.

Laureat konkursów fotograficznych z cyklu "Ocalić od Zapomnienia".

Wystawy indywidualne:

  • Pałac pod Baranami - 1979
  • DK Myślenice - 1980
  • MDK Ciechanów - 1981
  • "Wenecja w Krakowie" - 2004 - wystawa zbiorowa(po długiej przerwie powrócił do fotografii)
  • II Semestr Kraków 2005
  • "Martwa Natura w Fotografii" - Międzynarodowy Salon Częstochowa 2005
  • I Festiwal Fotografii Otworkowej - Jastrzębie 2005, (Dyplom Fotoklubu RP)

Ulubione tematy: pejzaż, martwa natura. Aktualnie zajmuje się fotografią otworkową. Od 2004 roku jest członkiem Krakowskiego Klubu Fotograficznego. Współtworzy grupę fotograficzną Czas B.

Fotografia otworkowa to powrót do pradziejów fotografii, to technika wykonywania zdjęć przy pomocy różnego rodzaju światłoszczelnych pudełek. Za wzór do budowy aparatu służy tzw. camera obscura używana już przez Starożytnych do obserwacji Słońca. W epoce Renesansu wykorzystywano ją do robienia rysunków z natury. Używana była m.in. przez Leonarda da Vinci, a w czasach bardziej nam współczesnych stała się pierwowzorem aparatu fotograficznego. Rolę obiektywu pełni mały otwór - na przeciwległym boku pudełka powstaje obraz - rejestrowany na materiale światłoczułym (negatywie, papierze fotograficznym lub elektronicznej matrycy).

Camera obscura i wykonywane za jej pomocą fotografie "pinhole" zyskują obecnie na świecie rzesze zwolenników. Ten gatunek fotografii staje się swego rodzaju antidotum na fotografię cyfrową.

Własnoręcznie budowane aparaty posiadają swoje indy widualne cechy. Gdy płaszczyzna materiału światłoczułego i płaszczyzna otworka nie są równolegle względem siebie następuje amorficzna deformacja fotografowanej sceny, a rozszczepienie światła - trudne do przewidzenia i widoczne dopiero na negatywie - dodaje niepowtarzalnego uroku realizowanym fotografiom.

Twórczo wykorzystywanym czynnikiem są długie czasy naświetlania (od kilku sekund do kilkudziesięciu minut a nawet godzin), wpływa to np.: na wynik rejestracji ruchu i niestandardowe zachowanie materiału światłoczułego (rozbalansowanie barw, utrata ostrości). Ugięcia i interferencja swobodnie wpadającego światła powoduje, że obraz jest miękki - dosłownie "malowany światłem". Wielką przyjemnością, co zawsze podkreślają autorzy jest rozciągnięty w czasie "magiczny akt twórczy", który w klasycznej fotografii został zredukowany do ułamka sekundy.

www.planetaw.com

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ