koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  7 lat temu

Taniec wśród posągów - Festiwal Tapati na Wyspie Wielkanocnej

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 184 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 12 stycznia 2007, piątek
    do: 31 stycznia 2007, środa

Wystawa fotograficzna

Jacka Hermana-Iżyckiego

Wernisaż: 12 stycznia 2007 r., godz. 18.00

Miejsce: GALERIA DWOREK, Sala Złota Dworku Białoprądnickiego

Wernisaż połączony z wykładem oraz pokazem przeźroczy.

Prowadzenie: Jolanta Kogut

FESTIWAL FOLKLORYSTYCZNY TAPATI prezentuje "na żywo" kulturę, tradycję i obyczajowość Rapanujczyków - mieszkańców Wyspy Wielkanocnej Jak na swoje małe rozmiary, Wyspa Wielkanocna posiada niezwykłą historię i tradycję, których nie powstydziłyby się wielkie kontynenty. Swą nazwę zawdzięcza holenderskiemu żeglarzowi Jakubowi Roggevenowi, który odkrył ją w wielkanocny poranek 6 kwietnia 1722 roku. Rdzenni mieszkańcy nazywali swą wyspę Te Pito o Te Henua, co znaczy " pępek świata" albo "środek ziemi". Najbardziej znana dziś nazwa Rapa Nui, czyli "wielka skała", została nadana najprawdopodobniej dopiero w XIX wieku przez mieszkańców innych wysp Polinezji, kiedy kontakty z Wyspą Wielkanocną stały się ułatwione dzięki działalności handlowej i misyjnej na tym terenie. Przez długie jednak stulecia wyspa pozostawała dla jej mieszkańców prawdziwym "pępkiem świata" i jedynym, którego mogli fizycznie doświadczyć. Od chwili odkrycia w XVIII wieku stała się ona przedmiotem żywego zainteresowania ze strony wielu podróżników i badaczy, próbujących rozwiązać zagadki jej kultury i historii. Na tej odległej wyspie zrodziła się jedna z najbardziej niezwykłych kultur, która do dziś skrywa przed światem wiele tajemnic ze swej przeszłości. Badaczy i podróżników intrygowały (i intrygują po dziś dzień) przede wszystkim drewniane tabliczki pokryte tajemniczym pismem rongo-rongo, platformy świątynne ahu, kamienne domy hare paenga, a nade wszystko gigantyczne posagi moai, które stały się nieodłącznym symbolem wyspy. Skąd naprawdę wywodzą się pierwsi mieszkańcy wyspy? Jak wyglądało ich życie codzienne i święta? Czemu służyły kamienne platformy i ustawione na nich posągi? W jaki sposób je transportowano na odległe miejsce ustawienia? Jaka treść skrywają hieroglificzne znaki pisma rongo-rongo i wyryte w skale petroglify? Te, i wiele innych pytań dotyczących Wyspy Wielkanocnej ciągle pozostają otwarte. Prowadzone w ostatnich latach badania zbliżyły nas do poznania wielu faktów na jej temat, lecz trudno przewidzieć czy kiedykolwiek uda się odtworzyć całą wielką i zarazem tragiczną historię Rapa Nui?

Robert Andrzej Dul

Państwowe Muzeum Etnograficzne

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ