koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

Bogna Burska

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 33 989 wyświetleń od 3 listopada 2007

Kraków » pl. Szczepański 3a » NA MAPIE

  • od: 8 listopada 2007, czwartek
    do: 6 stycznia 2008, niedziela

Zabawa z przemieszczającymi się zwierciadłami – część druga

Otwarcie: 7 listopada 2007, godz. 18.00

Kuratorka: Magdalena Ujma

Bunkier Sztuki zaprasza na drugą odsłonę projektu Bogny Burskiej Zabawa z przemieszczającymi się zwierciadłami.

Część pierwsza prezentowana była w maju i czerwcu tego roku w Warszawskim Aktywie Artystów. Składały się na nią trzy prace wideo: One More, A Very Bad Dream of Count Monte Christo oraz A Piece of Jade. W Krakowie, obok wcześniejszych realizacji, artystka pokaże przygotowane specjalnie dla Bunkra Sztuki filmy dopełniające projekt: A Heart So White, God Is Vain i Wiatr.

Zabawa z przemieszczającymi się zwierciadłami to zbiór filmów wideo o charakterze found footage. Artystka wykorzystała do swojej pracy fragmenty ze znanych filmów fabularnych. Projekt jest głęboko zanurzony w kulturze, czerpiąc jednocześnie z zasobów tej wysokiej jak i popularnej. Znajdują się tu odniesienia do wielkich hollywoodzkich produkcji takich jak Pasja Mela Gibsona oraz klasyki gatunku płaszcza i szpady Hrabiego Monte Christo Kevina Reynoldsa, ale także do bardziej wysmakowanych filmów jak Chińska szkatułka w reżyserii Wayne’a Wonga. Bogna Burska niczym detektyw przygląda się specyfice języka filmu, ujawniając intrygujące zbieżności występujące w różnych, często odległych od siebie gatunkowo, narracjach filmowych.

Tytuł projektu wiąże się z postacią Jorge’a Luisa Borgesa, autora szkatułkowych, erudycyjnych powieści, w których prawda i fikcja znoszą się nawzajem w nieskończonych sekwencjach odbić i powtórzeń. Napisał on recenzję nieistniejącej książki The Conversation with the man called Al- Mu’tasim występującej z podtytułem zaczerpniętym przez Burską do projektu: A game with the shifting mirrors (Zabawa z przemieszczającymi się zwierciadłami). Nawiązanie to jest celowe. Tak jak Borges igra z rzeczywistością, tak Bogna Burska posługując się dwoma artystycznymi środkami - cytatem i zmianą kontekstu doprowadza w swoich filmach do ciągłej gry refleksów, powtórzeń, nieustanne snując, rwąc i ponowne związując nici sensu w spójną całość.

W filmie A Very Bad Dream of Count of Monte Christo Burska zestawia sceny biczowania Chrystusa i hrabiego Monte Christo, które zbliża do siebie postać aktora Jamesa Caviezela odgrywającego obie role. One More to found footage będący zestawieniem dwóch filmów gangsterskich: Kansas City Roberta Altmana oraz Świętych z Bostonu Troy’a Duffy’ego. W obu pojawia się scena opowiadania zbliżonego żartu, przekazywanego jednak w dwóch różnych wersjach. A Piece of Jade łączy w sobie fragmenty z trzech filmów z Jeremym Ironsem – Chińskiej szkatułki Wayne’a Wonga, Lolity Adriana Lyne’a i Skazy Louisa Malla. Burska wykorzystując trzy różne kreacje filmowe Ironsa buduje jedną narrację. Filmy przygotowane specjalnie na wystawę w Bunkrze Sztuki dotykają m.in. symboliki krwi, miłości i śmierci – zbiorowych fantazji, figur i tropów, które przewijają się w kulturze od wieków, a które znajdują nowe życie w filmach rozrywkowych.

Bogna Burska (ur. 1974). Malarka, autorka filmów, instalacji i fotografii. Ukończyła warszawską ASP (2001). Wybrane wystawy indywidualne: Już po zimie, Change and Partner Conteporary Art, Rzym (2005); Salon telewizyjny, Mały Salon, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2004); Życie jest piękne - cd., Galeria Szara, Cieszyn (2002). Wybrane wystawy zbiorowe: Miłość i demokracja, Stary Browar, Poznań (2005); Piękno, czyli efekty malarskie, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (2004); As White as Snow, as Red as Blood Giedre Bartelt Galerie, Berlin (2004); Continental Breakfast (we współpracy z Nikoleta Marković), Planetarium, Belgrad (2004); Kunstprojekt-Goetzen, Friedenskirche, Frankfurt nad Odrą (2004); Seduced, Prague Biennale 1, Praga (2003); Tenderness, Center for Contemporary Art, Kijów (2003); Polish Brand, Art Moscow, Moskwa (2003).

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ