Burza
- 24 października 2009, sobota» 12:00
- 23 października 2009, piątek» 21:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
Ballet VIRSKI Ukraine
26 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Krakówjest więcej miejsc
349 460teatr
O miłości pół żartem pół serio
25 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
45 897teatr
Manelle
24 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
7 078teatr
Promocja najnowszej płyty "Roots"
23 października 2022 - 19:00
Klub Pod Jaszczurami
ul. Rynek Główny 8 Kraków
12 750teatr
"SUKHISHVILI" Narodowy Balet Gruzji
23 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
535 468teatr
Kateryna Ziabliuk solo
22 października 2022 - 20:00
Klub Strefa
św. Tomasza 31 Kraków
9 147teatr
120. rocznica Urodzin
22 października 2022 - 17:00jest więcej terminów
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
22 836teatr
"Gdzieś na ulicy nienazwanej .." Pieśni Piwnicy pod Baranami
21 października 2022 - 20:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
14 543teatr
Pojebajka
21 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny w Krakowie
ul. Starowiślna 21, II piętro Kraków
8 553teatr
60-lecie Studenckiego Festiwalu Piosenki
20 października 2022 - 19:00
Klub Pod Jaszczurami
ul. Rynek Główny 8 Kraków
8 323teatr
Stand-up Na Zielonym: Karol Kopiec i Michał Juszczak
20 października 2022 - 19:00
TCF HUB Centrum Sportu i Integracji
Osiedle Zielone 9 Kraków
5 683teatr
Interaktywny mega-show dla całej rodziny
20 października 2022 - 18:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
100 555teatr
Pani Bovary. Możliwa historia.
20 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
8 047teatr
Antymoralitet rodzinny o wojnie polsko-polskiej
17 października 2022 - 17:30/20
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Kraków
208 754teatr
The Show - A Tribute to ABBA
16 października 2022 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
304 729teatr
CEZARY ŻAK - KATARZYNA ŻAK - HANNA ŚLESZYŃSKA - MICHAŁ PIELA
16 października 2022 - 16:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
437 168teatr
Serca na odwyku - Cezary Żak, Katarzyna Żak, Hanna Śleszyńska, Michał Piela
16 października 2022 - 16:00
Kino Kijów
Al. Krasińskiego 34 Kraków
417 445teatr