Burza
- 27 kwietnia 2008, niedziela» 21:00
- 26 kwietnia 2008, sobota» 21:00
- 25 kwietnia 2008, piątek» 21:00
- 24 kwietnia 2008, czwartek» 19:00
- 23 kwietnia 2008, środa» 19:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
E-wykład dr J. Pietrzaka: Spacer UNESCO. Rosenborg i Amalienborg – symbole potęgi monarchii duńskiej
27 marca 2024 - 10:00
Muzeum Warszawy - VOD
Rynek Starego Miasta 28-42 00-272 Warszawa Warszawa
1 775teatr
Horizons a 21st Century Odyssey
15 kwietnia 2024 - 19:00
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
27 101teatr
KANYE LIVE IN AUSCHWITZ
14 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
14 488teatr
Deprawator
14 kwietnia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
11 027teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Warszawa 14.04.2024 g. 20:00
14 kwietnia 2024 - 20:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
8 156teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Warszawa 14.04.2024 g. 17:00
14 kwietnia 2024 - 17:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
8 230teatr
Oskar i Pani Róża
14 kwietnia 2024 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
9 736teatr
Kabaret Paranienormalni - W nowym programie
14 kwietnia 2024 - 17:30
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
42 210teatr
Studio Accantus
14 kwietnia 2024 - 18:00
Klub Stodoła
Stefana Batorego 10 Warszawa
241 715teatr
RAJ. POTOP
14 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Studio
Plac Defilad 1 Warszawa
17 769teatr
„Company” / Stephen Sondheim
13 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Basen Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
10 018teatr
PUNKY REGGAE live 2024, czyli 20 koncertów na XX-lecie trasy !
13 kwietnia 2024 - 17:00
Klub PROXIMA
ul. Żwirki i Wigury 99a Warszawa
12 238teatr
Koncert Muzyki Filmowej z utworami Hansa Zimmera
13 kwietnia 2024 - 19:30
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
53 278teatr
Koncert Muzyki Filmowej Junior
13 kwietnia 2024 - 12:00jest więcej terminów
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
53 711teatr
Koncert promujący nowy album zespołu "Małe niebo"
13 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Dom Literatury
Krakowskie Przedmieście 87/89 Warszawa
559 206teatr
Bajowy spektakl dla całej rodziny
13 kwietnia 2024 - 11:00/13
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
103 247teatr
Jak się (nie)golić przed poznaniem teścia
13 kwietnia 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
789 099teatr