Burza
- 27 kwietnia 2008, niedziela» 21:00
- 26 kwietnia 2008, sobota» 21:00
- 25 kwietnia 2008, piątek» 21:00
- 24 kwietnia 2008, czwartek» 19:00
- 23 kwietnia 2008, środa» 19:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
1001 powodów do rozwodu
2 listopada 2023 - 19:00jest więcej terminów
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 00-086 Warszawa Warszawa
9 902teatr
MULTI-SENSORY CONCERT | Warszawa Malowana Dźwiękiem
1 listopada 2023 - 19:00jest więcej terminów
Chopin Salon
ul. Smolna 14 00-375 Warszawa Warszawa
5 274teatr
Work in Progress / Warszawa / 31.10.2023 / godz. 20:00
31 października 2023 - 20:00
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
8 334teatr
Mayday
31 października 2023 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
5 465teatr
Marlena.Ostatni koncert
31 października 2023 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
14 030teatr
Pojebajki – czyli późne wieczorynki dla dorosłych
31 października 2023 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
32 257teatr
Komedia małżeńska, którą powinni zobaczyć wszyscy, którzy są, byli lub planują być w związku!
30 października 2023 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
581 932teatr
SALON POEZJI: Wisława Szymborska
29 października 2023 - 12:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
4 661teatr
OSZUŚCI
29 października 2023 - 19:30
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
4 500teatr
OSZUŚCI
29 października 2023 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
7 940teatr
Niepokonani Aniołowie Galaktyki
29 października 2023 - 13:00
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
64 866teatr
Deprawator
29 października 2023 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
14 970teatr
WIELKI BŁĘKIT - koncert przedpremierowy
29 października 2023 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
144 745teatr
STARtGIRLS| FINAŁ
28 października 2023 - 12:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
3 943teatr
Superprodukcja - spektakl komediowy
28 października 2023 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
32 732teatr
Bonobo, czyli najseksowniejsza komedia roku!
28 października 2023 - 16:00/19
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
53 754teatr
To ja jestem EVA
28 października 2023 - 18:00
Klub Hybrydy
Złota 7/9 Warszawa
11 140teatr