koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Mazovia Goes Baroque

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 543 wyświetleń od 25 marca 2010
  • 11 kwietnia 2010, niedziela
    » 18:00
  • 10 kwietnia 2010, sobota
    » 18:00
  • 9 kwietnia 2010, piątek
    » 19:00

epizod drugi (wyjątkowy)

Średniowiecze, renesans i…Wielkanoc na festiwalu Mazovia Goes Baroque. Wyjątkowy drugi projekt w ramach II edycji Festiwalu: 4 wieczory, 7 odsłon: w Warszawie i w Płocku. Wybitni artyści ze Szwajcarii i Włoch, m.in. zespoły Peregrina i La Morra. Wśrod nich uznani za granicą Polacy: Agnieszka Budzińska i Michał Gondko.

W Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zabrzmi:* muzyka instrumentalna schyłku Średniowiecza i wczesnego Renesansu, muzyka z XIII- i XIV-wiecznych klasztorow klarysek polskich, XV-wieczna niemiecka muzyka na instrumenty strunowe, recytatyw włoski z początkow XVI wieku, Cantigas de Santa Maria i Cantigas de Amigo, muzyka na okres wielkanocny ze źrodeł paryskich (XII-XIV w.). W Płocku: Muzyka instrumentalna schyłku Średniowiecza i wczesnego Renesansu. Festiwal realizowany jest wspolnie z Programem 2 Polskiego Radia. *Więcej informacji: www.mazoviabaroque.pl.

Niech nikogo nie zmyli nazwa naszego cyklu. Tym razem, jeden jedyny raz w ciągu roku, zdradzimy barok na rzecz… muzyki o kilkaset lat starszej i przeniesiemy się do średniowiecza, a częściowo także do renesansu. Zdrada to może nie tak wielka, bo muzykę średniowiecza i baroku łączy dużo więcej niż zwykle przypuszczamy.

Jak przy okazji każdego z naszych projektow jest przynajmniej kilka okoliczności, ktore braliśmy pod uwagę pracując nad programem oraz obsadą artystyczną, to tym razem jest ich więcej niż kiedykolwiek. Zacznijmy od wątku Chopinowskiego, bo był on jednym z tych, o ktorych nie chcieliśmy zapomnieć. Tak, to nie pomyłka - już w średniowieczu grano na instrumentach klawiszowych muzykę pełną wyobraźni i wyrafinowania, improwizowaną i ornamentowaną. To wtedy, a nie, jak najczęściej sądzimy, dopiero w epoce baroku i klasycyzmu rodził się ten szczegolny i tak ważny do dzisiaj język muzyczny. Zaskoczy nas nie tylko swoją oryginalnością, ale rownież swoistą „nowoczesnością". Będzie to też okazja spotkania z dwoma najstarszymi instrumentami klawiszowymi, ktore poprzedzały pojawienie się klawesynu, a poźniej fortepianu. To claviciterium i clavisimbalum - instrumenty o prostej, ale zarazem kunsztownej budowie. Niedoskonałe, gdy porownamy je z fortepianem, ale zarazem doskonałe, gdy usłyszymy, jak wspaniale można na nich zagrać. Pokażą nam to Corina Marti, szwajcarska flecista i klawesynistka oraz polski lutnista, Michał Gondko. Ich ostatnie nagrania płytowe zyskały im prawdziwie światową sławę.

Skoro dzięki Chopinowi znaleźliśmy się w średniowieczu zajrzyjmy do miejsc, ktorych muzyka była częścią codzienności - do klasztorow polskich i francuskich. Naszym przewodnikiem będzie międzynarodowy kwartet wokalny Peregrina, założony w Bazylei przez polską śpiewaczkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską. Kilka miesięcy temu zespoł odebrał, m.in, w towarzystwie Simona Rattle'a, prestiżową nagrodę Niemieckiej Krytyki Muzycznej za płytę poświęconą muzyce, ktora zabrzmi na pierwszym koncercie projektu.

Nie można wyobrazić sobie pełnej panoramy muzyki średniowiecznej bez tworczości świeckiej. W jej poszukiwaniu włoska śpiewaczka Viva Biancaluna Biffi i jej partnerzy zaprowadzą nas aż do Portugalii, gdzie powstały słynne „Cantigas de Amigo". Na tym samym koncercie, usłyszymy utrzymane w podobnym klimacie, ale należące do tradycji religijnej i związane z kultem maryjnym „Cantigas de Santa Maria". Viva Biancaluna Biffi pojawi się raz jeszcze sama, by zaprezentować swoje interpretacje włoskich renesansowych frottoli, pieśni, ktore prowadziły wprost do ukształtowania się wczesnego barokowego stylu operowego. W ten sposob od Chopina cofniemy się do średniowiecza, a stamtąd poprzez renesans powrocimy do naszego tytułowego baroku.

bilety:

Bilet jednodniowy – cena 25 zł (normalny), 15 zł (ulgowy) Karnet trzydniowy – cena 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy);

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ