Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
- od: 18 sierpnia 2014, poniedziałekdo: 29 sierpnia 2014, piątek
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą
18.08 - 29.08.2014
O malarstwie Piotra Kowieskiego
Twórczość Piotra Kowieskiego, jako całość, zbyt często wymyka się kategoryzacji formalnej a przy głębszym wglądzie jej interpretacja ikonograficzna nastręcza, nie mniej często, wielu zaskakujących problemów. Bolączka ta zresztą, dotyczy większości artystów tworzących poza głównym nurtem mainstreamu stylów, gatunków, idei i tematów im współczesnych. Co, nie oszukujmy się, skazuje taką twórczość na drugi obieg artystyczny, w zamian jednak, zwiększa szansę artefaktów tejże twórczości na wyróżnienie i przetrwanie próby czasu.
Mimo że w rozmowach dotyczących idei sztuki, tak jak Witkacy, Piotr z uporem maniaka wypiera się treści w swoich obrazach, tak jak i Witkacy, popada w paradoks polegający na próbie wykluczenia swojej twórczości poza ramy kulturowe w których jako twórca funkcjonuje, mając nadzieję jednocześnie, na odnalezienie tam Świętego Graala czysto metafizycznych przeżyć. Czy tak można? Pozostawię tą kwestię do rozstrzygnięcia odbiorcom twórczości Piotrka, zwłaszcza że, paradoks wcale nie musi być sprzeczny ze sztuką samą w sobie a w dzisiejszych czasach śmiało może być wykorzystywany jako twórcze narzędzie artystycznej ekspresji.
Moim zdaniem, tak jak zasugerowałem już wyżej, niemożliwy jest odbiór sztuki bez jej kontekstu kulturowego... a na pewno tak jest w moim, zdaje się już niereformowalnym przypadku. Kontekst ten w twórczości Piotrka nie jest spójny, co nie oznacza dla jego twórczości faktu negatywnego, przeciwnie, może umożliwić mu otwarcie furtki do oryginalności i nowych wartości artystycznych.
Poza wymienionym już Witkacym, w obrazach Piotra można doszukać się inspiracji treściowych malarstwem Beksińskiego i szeroko rozumianego malarstwa podświadomościowo-ekspresjonistycznym, którego ogólnym celem jest eksploracja nieokiełznanych pokładów wyobraźni twórczej, często mrocznej, ekshibicjonistycznej, nękanej freudowskimi obsesjami i fiksacjami seksualno-religijnymi. Tak też jest w przypadku malarstwa Piotrka. Siłą rzeczy, przychodzą mi na myśl twórcy baroku hiszpańskiego, tacy jak Zurbarán, czy Ribera i ich wielki spadkobierca - Goya, którzy w swoich obrazach w jakiś niepojęty sposób łączyli piękno z bólem i okrucieństwem oraz... wrośniętą w hiszpańską skórę chrześcijańską włosiennicę.
To co właśnie wyróżnia malarstwo Piotrka, a co na pierwszy rzut oka nie jest oczywiste, to właśnie owe charakterystyczne, także dla wymienionych wyżej malarzy hiszpańskich, z pozoru sprzeczne, wewnętrzne rozdarcie, wyrażające się w tradycji kulturowej sięgającej poza zachodnie wzorce racjonalno-chrześcijańskie, a w przypadku Piotra mające korzenie we wschodnio-słowiańskim postrzeganiu świata. Sam Piotr zresztą, często powołuje się na swoją fascynację meandrującymi bezdrożami i zapieckami nadbużańskich rejonów Polski, na szczęście i nieszczęście, traktowanych po macoszemu przez zachłyśniętą postkulturą zachodnią Polską klasy A. Oby nimfy z tego kraju nigdy nie pierzchły.
Marek Kowalski, 2014
Piotr Kowieski - Herbs collected by night - painting exhibition
18.08 - 29.08.2014
About Piotr Kowieski’s painting
Piotr Kowieski’s output, as a whole, very often falls outside any formal categorization, and at a deeper insight, its iconographic interpretation, not less often, poses a number of surprising problems. Besides, this ill concerns the majority of artists outside the mainstream of styles, genres, ideas and contemporary subjects. Let us not delude ourselves, that output is doomed to exist in the artistic samizdat, yet in exchange it increases the chance of the artefacts to stand out and stand the test of time.
Although Piotr, when taking part in the discussions on the ideas of art, like Witkacy, denies like a man obsessed, that there is essence in his paintings, and like Witkacy, falls into the paradox consisting in an attempt at excluding his output from the cultural framework, in which he, as a creator, functions, hoping at the same time to find there the Holy Grail of metaphysical experience. Is it possible this way? I shall leave the answer to the question to the recipients of Piotr’s oeuvre, especially as a paradox does not have to be in contradiction with art itself and these days it can easily be used as a tool of artistic expression.
In my opinion, as I suggested above, the reception of art without its cultural context is impossible and surely it is true in my unchangeable case. The context in Piotr’s output is not coherent, which is not negative in the case of his output, just the opposite it may open doors to originality and new artistic value.
Besides, the already-mentioned Witkacy, in Piotr’s paintings one may discover that the paintings have been inspired by the oeuvre of Beskiński and broadly understood subconscious-expressionist painting, whose goal is to explore the unfettered layers of creative imagination, very often gloomy, exhibitionist, haunted by Freudian obsessions, and sexual-religious fixations. It happens in the case of Piotr’s painting. It also reminds me of the Spanish baroque painters such as Zubraran or Ribera or their great heir i.e. Goya, who in their paintings in an amazing way combined beauty, pain and cruelty as well as …the Christian hair shirt hurting the Spanish skin.
What makes Piotr’s painting stand out is, not evident at first glance, characteristic of the above-mentioned Spanish painters, seemingly contradictory internal dilemma, expressed by the cultural tradition going beyond the western rational-Christian patterns, and in the case of Piotr rooted in the eastern-Slavic perception of the world. Besides Piotr himself admits he is fascinated by the meandering wilderness of the eastern regions of Poland, fortunately and unfortunately brushed off by Poland A, choked by the western post-culture. May the nymphs never flee this country.
Marek Kowalski, 2014
Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 - 18:00
Wstęp bezpłatny
Galeria Schody
ul. Nowy Świat 39
00-029 Warszawa
tel. 22 828 89 43
www.facebook.com/galeria.schody
http://www.galeriaschody.pl
Relacje wideo:
http://www.youtube.com/galeriaschody
http://www.youtube.com/obwarzanki
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
Piotr Kowieski - wystawa malarstwa pt. Zielnik zbierany nocą - Galeria Schody - 18-29.08.2014
DZIECKO I SZTUKA WIELKA DOROCZNA WYSTAWA PRAC DZIECI, PODOPIECZNYCH FUNDACJI DZIECKO I SZTUKA
15 czerwca 2016 - 18:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
17 245sztuka
Wystawa prac Jana Bajtlika
od: 1 czerwca 2016 do: 15 czerwca 2016
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
21 819sztuka
Wernisaż wystawy malarstwa Magdaleny Magrzyk "Maduczka Street"
od: 12 maja 2016 do: 15 czerwca 2016
Żywa Galeria przy ArtBistro Stalowa52
Stalowa 52 Warszawa
25 810sztuka
Galeria Aktu: Łukasz Gurdak „Natura Aktu”
14 czerwca 2016 - 21:00
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
20 819sztuka
Miejskie spacery rzeźbiarskie: Xawery Dunikowski - kpiarz w PRLu
12 czerwca 2016 - 14:00
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
Puławska 113a Warszawa
23 631sztuka
Wystawa rzeźb Pawła Orłowskiego w Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie
od: 12 kwietnia 2016 do: 12 czerwca 2016
Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie
Aleje Jerozolimskie 51 Warszawa
27 623sztuka
VII Warszawski Piknik Archiwalny
11 czerwca 2016 - 10:30
Pałac Staszica
ul. Nowy Świat 72 Warszawa
16 444sztuka
"Jak w raju, czyli krótka historia ogrodów"
11 czerwca 2016 - 10:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
16 879sztuka
Piknik na Estrady
11 czerwca 2016 - 10:00, 14:30
Filia Bielańskiego Ośrodka Kultury
Estrady 112 Warszawa
17 584sztuka
12. Warszawskie Spotkania Ceramiczne
11 czerwca 2016 - 11:00, 18:00
Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
20 108sztuka
Wernisaż wystawy malarstwa Janusza Orzechowskiego: "Why So Serious?"
10 czerwca 2016 - 19:00
officyna art & design
Al. jerozolimskie 107 Warszawa
17 709sztuka
Wystawa Grand Press Photo 2016 w Złotych Tarasach Ponad 170 zdjęć prasowych, które trzeba zobaczyć!
9 czerwca 2016 - 12:00
Złote Tarasy
Złota 59 Warszawa
15 047sztuka
Teoria Szumu, Wernisaż wystawy malarstwa Pawła Zakrzewskiego
9 czerwca 2016 - 20:00
Centrum Informacji im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego
Czerniakowska 178 a Warszawa
16 992sztuka
Paweł Kałużyński "Sam na Sam"
9 czerwca 2016 - jest więcej terminów
Rabbithole Art Room
Poznańska 15 Warszawa
24 508sztuka
KONKURS PAPAYA YOUNG DIRECTORS
od: 1 marca 2016 do: 9 czerwca 2016
Papaya Films
ul. Ignacego Krasickiego 47a Warszawa
53 118sztuka
Wystawa “Przez Oświatę do Wolności. Odrodzenie Uniwersytetu Warszawskiego”
8 czerwca 2016 - 12:00
Muzeum Niepodległości
al. Solidarności 62 Warszawa
15 706sztuka
Wernisaż wystawy malarstwa uczestników warsztatów artystycznych w officyna art & design
5 czerwca 2016 - 16:00
officyna art & design
Al. jerozolimskie 107 Warszawa
15 844sztuka