koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Justyna Kabala (ZE)WNĘTRZE. WIDOK W PŁYNIE; Joanna Mlącka PRZE-TWORZENIE Galeria XX1

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 290 wyświetleń od 22 czerwca 2016
  • 28 czerwca 2016, wtorek
    » 18:00

Justyna Kabala (Ze)wnętrze. Widok w płynie

Joanna Mlącka Prze-tworzenie

Wystawa czynna: 29 czerwca-22 lipca 2016 r. | Galeria XX1 Wernisaż: 28 czerwca 2016 r. (Wt) 18:00

W galerii zostaną zaprezentowane najnowsze prace Justyny Kabali i Joanny Mląckiej. Obie artystki są doktorantkami w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Justyna Kabala (Ze)wnętrze Widok w płynie

Artystka o swojej ekspozycji: „Na wystawie zostaną zaprezentowane prace, będące efektem rozważań nad wpływem nowych mediów na treści i formy w malarstwie. Dzieła, wchodzące w skład ekspozycji nawiązują do pojęcia płynnej nowoczesności, wprowadzonego przez Zygmunta Baumana. Odwołuję się w nich do zmiany w postrzeganiu obrazów w ujęciu nowych technologii poprzez zastosowanie warstw, nakładanie filtrów i efektów, powszechnie dostępnych w programach komputerowych.

Skupiam się na efekcie rozmycia, który traktuję jako nieodłączną cechę współczesnego „okna na świat", prowadząc dyskurs z paradygmatem tradycyjnego obrazu. Gaussian blur – rozmycie uzyskane w wyniku zastosowania funkcji gaussowskiej pokazuje, że stawką zredukowania szumów jest redukcja detali. Nawiązując do opozycji wewnętrzny – zewnętrzny, skupiam się na zawieszeniu pomiędzy przybliżaniem i oddalaniem, wejściem i wyjściem, stawiając oko w pozycji ogniskującego obiektywu. Pozbawione narracji, bądź jedynie z jej fragmentarycznymi odgłosami, obrazy zatapiają się w zgiełku informacyjnym, stając bytami roztopionymi, zakamuflowanymi. Można odnieść wrażenie, że świat, w którym następuje narracja ukryty jest za zasłoną i odkrywa się przed widzem tylko częściowo. Przypuszczam, że wynikające z nieostrości niedopowiedzenia są dla odbiorcy źródłem estetycznej przyjemności."

Justyna Kabala zajmuje się malarstwem, kolażem, instalacją. Mieszka i pracuje w Warszawie. W latach 2001-2006 studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Laureatka stypendium MKDiN. Laureatka nagród w konkursie Grafika Warszawska. W 2006 zdobyła "Złotą Gałązkę" Agencji Artystycznej 3A za pracę dyplomową. W 2006 roku została wytypowana do udziału w Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie w ramach projektu Najlepszy Dyplom – Uczeń i jego Promotor. Kilkukrotnie znalazła się w rankingu Kompas Młodej Sztuki. Obecnie studiuje na studiach doktoranckich na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Prezentowała swoje prace podczas indywidualnych wystaw w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Czechach, Słowacji, Hiszpanii, Belgii i na Litwie. W 2015 przebywała na rezydencji w Nida Art Colony na Litwie. W 2015 roku ukazał się artykuł o jej twórczości w „Kolaj Magazine" – kanadyjskim magazynie, poświęconym współczesnemu kolażowi.

Joanna Mlącka Prze-tworzenie

Artystka o swojej ekspozycji: „Prezentowane na wystawie prace to obrazy malarskie oraz wynikające z nich fotografie. Słowo prze - tworzenie odwołuje się tutaj do dwóch zjawisk. Pierwszym jest <> przez człowieka obiektów, instalacji z wykorzystaniem niepotrzebnych bądź zużytych materiałów w celu nadania im nowej funkcji użytkowej czy też dekoracyjnej. Owe obiekty, zaobserwowane przeze mnie w przydomowych ogrodach, na ulicy itp. stają się ponownie materiałem do prze - tworzenia ale w obrębie płótna. Zależało mi aby wyodrębnione z naturalnego środowiska przedmioty zachowały swój kształt i fakturę, by były rozpoznawalne mimo dokonanej syntezy. Poprzez wybranie poszczególnych elementów, rozdzielenie ich, a następnie złożenie w odmiennym zestawieniu powstały zaskakujące konstrukcje ale jakby znajome. To co zwróciło w nich moją uwagę, to faktura, struktura i kolor poszczególnych przedmiotów oraz ich nietypowa konfiguracja a także znaki upływającego czasu. Tworząc obrazy, przede wszystkim odwołuję się do intuicji, wrażeń zmysłowych i emocjonalnych.

To prze – tworzenie w obrębie wtórnego użycia przedmiotów i aktu twórczego na płótnie, wyzwoliło we mnie chęć dalszego wniknięcia w materię rzeczy ale już nie poprzez farbę lecz obiektyw aparatu. Wykorzystałam znalezione wokół swojego domu przedmioty do stworzenia cyklu fotograficznych kompozycji. Słowo prze – tworzenie ponownie nabiera podwójnego znaczenia. Po pierwsze użyłam tylko jednego materiału – drewna i jego pochodnych w procesie przetwórstwa jak np. papier. Po drugie wybierałam też przedmioty zużyte jak stare meble a raczej ich fragmenty. Tutaj także kierowałam się głównie intuicją bez uprzedniego planowania. Kształt, faktura i kolor rzeczy same nasuwały skojarzenia i relacje pomiędzy nimi. W efekcie powstały kompozycje o nowych znaczeniach.

Słowo prze – tworzenie może zawierać w tym miejscu i trzecie znaczenie: poprzez fotografię odwracam proces twórczy swoich obrazów, nie szukam już obiektów w ogródkach działkowych, ale zaczynam sama konstruować je we własnej pracowni."

Joanna Mlącka urodziła się w 1981 roku w Mińsku Mazowieckim. Od 2013 roku jest doktorantką Instytutu Sztuk Pięknych UJK w Kielcach. W latach 2005 – 2010 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obroniła Dyplom z Wyróżnieniem Rektorskim w Pracowni Malarstwa prof. Jarosława Modzelewskiego oraz Aneks z Fotografii w Pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. W roku 2009 w ramach programu Erasmus studiowała na Vysokiej Škole Výtvarných Umení w Bratysławie. Otrzymała Nagrodę imienia Prof. Józefa Szajny oraz Wyróżnienie Ewy Tomaszewskiej za pracę dyplomową w 2010 roku. Jest laureatką nagrody Inicjatywy ENTRY w 2011 roku, finalistką 11. edycji Ogólnopolskiego Malarskiego Konkursu im. GEPPERTA oraz stypendystką Miasta Stołecznego Warszawa w 2013 roku. Regularnie prezentuje swoje prace na wystawach zbiorowych. Jest autorką kilku indywidualnych wystaw, m.in. w Galerii Arttrakt, Galerii Promocyjnej, Galerii Klimy Bocheńskiej, Galerii Korekta, Galerii (-1) Centrum Olimpijskiego w Warszawie. Na temat twórczości artystki pisano m.in. w kwartalniku „EXIT nowa sztuka w Polsce", miesięczniku "Businessman" a także w książce Przewodnik po galeriach. Sztuka inwestowania w sztukę, tom 3.

Joanna Mlącka zajmuje się malarstwem i fotografią. Inspiracje do swoich prac znajduje w realnym świecie, z którego zapożycza kształty przedmiotów i motywy roślinne, w połączeniu z własną wizją pozbawia ich pierwotnej funkcji i nadaje im nowe znaczenie. Dopełnieniem prac często są sugestywne tytuły. W warstwie formalnej operuje nasyconym kolorem, zróżnicowaną materią i dużym realizmem. Konstruowane obiekty często są zawieszone w surrealnej przestrzeni. Jej obrazy to metafora rzeczywistości opisana symbolami i znakami przedmiotów. W swoich pracach porusza zagadnienie natury człowieka i jego otoczenia.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ