INFORMACJA:
The Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
Autoportret z maską rytualną
- od: 1 marca 2017, środado: 30 marca 2017, czwartek
W kuratorskiej praktyce Victorii Dejaco kluczowym elementem jest kontemplacja. Kuratorka koncentruje się na projektach indywidualnych i duetach artystycznych, których przykładem jest wystawa prac Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski, ponieważ dają one dziełom konieczną przestrzeń istnienia i artystycznego oddziaływania.
W pracach, które jawią się niczym znaleziska archeologiczne i historyczne artefakty, widać kontemplację obu artystek, ukazującą się w procesie tworzenia i w związanych z nim konkretnych, rzemieślniczych operacjach.
Takie tendencje artystyczne stanowią kontrast do krzykliwej powierzchowności estetyki cyfrowej, konformistycznych wobec rynku, artystów współczesnych. W tym wypadku chodzi bowiem o twórcze zmaganie się z tematem, o zagłębienie się weń, a nie o odbiór nadmiaru bodźców, informacji i impulsów naszej dzisiejszej, sterowanej smartfonami codzienności. Smartfon jest lustrem nas samych. Wszystkie nasze programy i zapisane w nich cyfrowe ciasteczka zapychają nas, a sami ich przecież poszukujemy. Kanalizują nasze zainteresowania, rozpoznają nasze twarze i twarze naszych przyjaciół. W czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej egocentryczne, w których dla każdego liczy się przede wszystkim jego własny interes, smartfon jest cudownym środkiem uspokajającym. Dzięki temu urządzeniu danej informacji czy obrazowi poświęcamy tylko kilka sekund i nie musimy zajmować się na poważnie ich sednem. Kulturowe osiągnięcia ludzkości, do których należy też sztuka, zawdzięczamy głębokiej, kontemplacyjnej uważności.(1) Dopiero dzięki uwadze, kontemplacji (wg. Słownika Języka Niemieckiego Duden: „skoncentrowane i oglądające rozmyślanie o czymś, duchowe zatopienie się w coś”) ludzie stają się zdolni do krytycznego myślenia. A tylko krytyczne myślenie, wewnętrzne zajmowanie się tym, co nieznane, sprawia, że jednostka staje się pełnowartościową częścią społeczeństwa. Nigdy nie było to tak ważne, jak dziś, ponieważ dziś nasze demokracje są zagrożone. Czas nagli, byśmy znaleźli lepszy sposób obchodzenia się ze sobą wzajemnie i z Ziemią. Na razie bowiem nie znaleźliśmy żadnej innej planety, która nadawałaby się do zamieszkania.(2) Prace Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski powstają w takiej właśnie przestrzeni: z dala od powierzchowności, w środku głębi. Poświęcone są one wartościom (społecznym) i rytuałom, tradycji i zrównoważonemu rozwojowi oraz relacjom, jakie mamy z przedmiotami i materiałami. Przedmiotami a nie urządzeniami cyfrowymi, przedmiotami, które posiadają aurę i charakter, które przepełnione są mistyką i które fascynują.
Prezentowane na wystawie 'The Sensibility of Structure' prace wydają się znajome i nieznajome zarazem. Stanowią impuls do wewnętrznej refleksji, która mogłaby dać wyjaśnienie ich egzystencji. Prace te kojarzą się z elementami architektonicznymi, duchowymi rytuałami, ze średniowiecznymi przyrządami czy bronią i z wieloma innymi przedmiotami. Zwiedzający wystawę zostają niejako wtłoczeni w rolę wyznawców kultu cargo: W społecznościach kultu cargo ludy pierwotne czczą obiekty, których istnienie mogą sobie wytłumaczyć tylko działaniem sił nadprzyrodzonych. Gdy europejski przemysł rozpoczął inwazję kolonialną na ziemię i ludność Melanezji, wysp Zachodniej Oceanii, wielu tubylców nie wiedziało, jak obejść się z importowanymi technologiami i narzędziami. Autochtoni nie mogli zrozumieć, skąd pochodzą nowe przedmioty, przypisując im boskie pochodzenie. W następstwie, także wyposażenie wojenne, które podczas drugiej wojny światowej armia USA masowo sprowadzała i zrzucała na wyspy (m.in. ubrania, konserwy żywnościowe, namioty, broń), spowodował drastyczne zmiany w stylu życia mieszkańców wysp: zarówno żołnierze jak i autochtoni byli regularnie wręcz zasypywani ogromną liczbą przedmiotów. Wraz z końcem wojny i początkiem niepodległości, lotniska zaczęły pustoszeć. Nie było żadnych nowych zrzutów „cargo”. Tubylcy próbowali jednak sprawić, by cargo powróciło, by znów było zrzucane ze spadochronów czy przywożone samolotami. Dlatego wyznawcy kultu imitowali zachowanie żołnierzy, marynarzy i pilotów. Wyrabiali z drewna słuchawki lotnicze i nosili je na głowie, tak samo jak kontrolerzy ruchu lotniczego. Ustawiali się w pozycjach kontrolnych na pasach startowych i imitowali sygnały do lądowania samolotu. Rozpalali ogniska, palili pochodnie na opuszczonych placach manewrowych i na wieżach kontrolnych, próbując dawać sygnały świetlne. Wyznawcy kultu przyjmowali, że obcokrajowcy utrzymują szczególny kontakt z przodkami, którzy obdarowywali ich przedmiotami z zaświatów. Imitacja zachowań przyjezdnych była wyrazem nadziei, że i tubylcom uda się przerzucenie takiego mostu do innego wymiaru. W kategoriach magii sympatycznej budowali ze słomy samoloty naturalnych rozmiarów i tworzyli konstrukcje imitujące lądowiska wojskowe. Także obiekty Micińskiej i Goscinski wydają się pochodzić z innego świata, ze świata spoza wszelkich technologii. Koncepcja wystawy polega na wprowadzeniu zwiedzających w stan kontemplacji poprzez mistykę wystawionych prac. Dzieła Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski budzą ciekawość i pobudzają fantazję i w ten sposób, na nieświadomym poziomie, działają na przekór dynamikom społeczeństwa nastawionego wyłącznie na sukces.
Victoria Dejaco Graz, luty 2017
1 Byung-Chul Han, Müdigkeitsgesellschaft, Berlin 2011 2 R. Buckminster Fuller, Operating Manual for Spaceship Earth, 1968 oraz Paul Crutzen, Mike Davis, Michael D. Mastrandrea, Stephen H. Schneider, Peter Sloderkijk, Raumschiff Erde hat keinen Notausgang, 2011
MOBILNE POMNIKI
od: 20 lipca 2013 do: 25 sierpnia 2013
Galeria Kordegarda
Ul. Krakowskie Przedmieście 15/17 Warszawa
26 779sztuka
Warszawskie Targi Designu WZORY - Edycja ŚWIATŁO
24 sierpnia 2013 - 17:00-2.00
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
21 139sztuka
Agata Kierat Kulej - wystawa fotografii pt. OPPRESSION - Galeria Schody - 14-23.08.2013
od: 14 sierpnia 2013 do: 23 sierpnia 2013
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
22 982sztuka
Raj utracony w Koperniku
22 sierpnia 2013 -
Centrum Nauki Kopernik
Wybrzeże Kościuszkowskie 20 Warszawa
20 689sztuka
SENS w Qadracie
od: 31 lipca 2013 do: 20 sierpnia 2013
Galeria Sztuki Współczesnej Qadrat
ul. Witosa 31, lok. 140 (CH PANORAMA) Warszawa
24 536sztuka
OKO PROROKA - kino psychoaktywne - POKAZ FILMU "DUEL"
14 sierpnia 2013 - 20:15
Znajomi Znajomych
ul. Wilcza 58 Warszawa
53 005kino
WIELCY, WIĘKSI I NAJWIĘKSI CZYLI WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ
od: 1 lipca 2013 do: 12 sierpnia 2013
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
24 459sztuka
Wystawa Izy Tarasewicz CLINAMEN
od: 12 maja 2013 do: 11 sierpnia 2013
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni – oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a Warszawa
26 448sztuka
Wernisaż wystawy Agnieszki Zawiszy WODA
8 sierpnia 2013 - 18:00
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
20 573sztuka
UŚMIECH MYANMARU - fotografie Krzysztofa Muskalskiego
od: 9 lipca 2013 do: 8 sierpnia 2013
Traffic Club
ul. Bracka 25 (róg Chmielnej) Warszawa
24 849sztuka
IKEA JANKI – 20 lat razem
4 sierpnia 2013 - jest więcej terminów
Warszawa
Warszawa Warszawa
20 784sztuka
Wernisaż Roberta Jaworskiego
od: 12 lipca 2013 do: 4 sierpnia 2013 jest więcej terminów
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
24 618sztuka
Andrzej Filipowicz - STRUKTURY RZECZYWISTOŚCI - wystawa malarstwa - 19.07-31.07.2013
od: 19 lipca 2013 do: 31 lipca 2013
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
25 575sztuka
Finał konkursu fotograficznego „Dalkia – Ciepło o Warszawie”
od: 1 lipca 2013 do: 31 lipca 2013
DALKIA WARSZAWA
ul. STEFANA BATOREGO 2 Warszawa
24 604sztuka
Trwa konkurs Inspiracje Colorovo - termin składania prac przedłużony do 31 lipca
od: 6 maja 2013 do: 31 lipca 2013
Colorovo
Daniszewska 46 Warszawa
26 195sztuka
„Geometria w kolorze” w Galerii Qadrat
od: 17 lipca 2013 do: 30 lipca 2013
Galeria Sztuki Współczesnej Qadrat
ul. Witosa 31, lok. 140 (CH PANORAMA) Warszawa
24 478sztuka
ĆWICZENIA Z WIDZENIA – cykliczne warsztaty plastyczne dla dzieci
28 lipca 2013 - 12:30
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
21 127sztuka