projekt zero: WITZELSUCHT
projekt zero: WITZELSUCHT
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
- 16 lutego 2018, piątek» 20:00
Witzelsucht, czyli wesołkowatość jest określeniem na wesołość i ożywienie, charakterystyczne dla osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego. Jest jedną z wielu przypadłości, które zmieniają umysł człowieka, wpływając tym samym na jego osobowość, a co za tym idzie również na jego istotę.
Bogactwo natury powinno być badane z punktu widzenia zdrowia i choroby, nieskończonych form indywidualnej adaptacji, dzięki której organizm ludzki, człowiek, potrafi przystosować się i zrekonstruować, stawiając czoło wyzwaniom i zmiennym kolejom życia. W tym znaczeniu defekty, dolegliwości i schorzenia mogą — poprzez ujawnienie ukrytych umiejętności — odgrywać paradoksalną rolę. W tym sensie paradoksalną cechą choroby jest jej „kreacyjny” potencjał.
Zdarza się, że ludzie cierpią na wyjątkowe schorzenia. Takie, które wywracają percepcję – tak, jak rozumie i odczuwa „normalny” człowiek – do góry nogami. Trudno wyobrazić sobie, że traci się umiejętność osądzania, zachowując przy tym zdolność myślenia czysto abstrakcyjnego. Kiedy łatwiej jest opisać rękawiczkę jako powierzchnię ciągłą obejmującą samą siebie z pięcioma wybrzuszeniami, a trudniej już domyślić się, że to po prostu rękawiczka.Co dzieje się, gdy zdolność do rozpoznawania części naszego ciała zostaje zaburzona albo gdy tracimy umiejętność rozpoznawania mowy?
Każda z tych przypadłości jest podróżą w nieznane. Wzbudza poczucie niepokoju i dziwności, ponieważ zaburza i deformuje najbardziej podstawowe narzędzia, przy pomocy których poznajemy i interpretujemy samych siebie oraz to, co nas otacza. Do tego, w jaki sposób odbieramy świat, przyzwyczajeni jesteśmy tak bardzo, że nie zajmuje to naszej uwagi. Oczywiste jest, że widzimy barwy, czujemy zapachy czy identyfikujemy kończyny jako własne. Na co dzień nie przyglądamy się temu jako czemuś niezwykłemu, taki stan rzeczy odczuwając jako dany nam per se.
Tego typu choroby skłaniają do refleksji zarówno nad tym, jak widzimy świat, jak i nad tym, że może on być odbierany w sposób od naszego odmienny. Dzieje się tak u osób cierpiących na zespół Touretta, wszelkie afazje czy inne przypadłości neurologiczne. Wśród nich najbardziej interesujące są te, w których dochodzi do utraty tożsamości – za przykład może posłużyć zespół Korsakowa, gdzie człowiek pozbawiony pamięci traci także spójną narrację o sobie samym i nie wie, kim jest i kim są ludzie, którzy go otaczają.
Chorzy muszą próbować ułożyć z rozbitych cząsteczek spójny obraz rzeczywistości, który wkomponowywałby się w ramy społeczeństwa, w jakim żyją.
W walce z chorobą, szukaniu nowych rozwiązań i nowych dróg adaptacji wielką wartość odnalazł Oliver Sacks, neurolog, autor Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem czy Antropologa na marsie. Książek, które stały się bestsellerami, zainteresowały film (Przebudzenia w reż. Penny’egoMarshalla) oraz teatr (The Man Who: a theatrical research Petera Brooka).
Podążając śladami jednego z ojców neuropsychologii, Aleksandra Łurii, Oliver Sacks nie patrzył na pacjenta tylko przez pryzmat jego przypadłości. Chorego traktował przede wszystkim jak człowieka. Kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się paleta emocji, marzeń oraz lęków. Mieści się wszystko. Mały kosmos, którego nie sposób nigdy w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować.
Biorąc na warsztat jego głęboko ludzkie opowieści kliniczne,badamy co stanie się, gdy reguły, które definiują nasz świat, ulegną przekształceniom. Co stanie się, jeżeli na nas samych spojrzymy à rebours.
Anna Fazja Melodia porządkuje jej działania. Bez melodii jest zagubiona, a najprostsze czynności stają się dla niej niemożliwe do wykonania.
Et Tur Tiki głosowe i ruchowe uparcie towarzyszą jego działaniom. Nerwica natręctw nie pozwala na dokończenie podstawowych czynności. Wszystko musi powtarzać po wielokroć.
AlegTostandon I AlegTostandon II
Ich własne nogi stają się ich imitacją. Pomimo, że stanowią część ich ciał i połączone są z nimi skomplikowanym systemem żył, kości i skóry odczuwają je jako obce.
Agnoz Aj Rozpoznaje ludzi jedynie po charakterystycznych cechach, takich jak duży nos czy spiczasta broda. Nie jest w stanie zobaczyć całości, widzi tylko fragmenty. Zdarza się mu pomylić nogę z głową bądź hydrant z człowiekiem.
Aga Połowiczna
Utraciła pojęcie lewej strony, zarówno w odniesieniu do świata, jak i do własnego ciała.
Wo Korsak
Ma zaburzenia pamięci bieżącej. Swoje luki pamięciowe wypełnia nieskończoną liczbą abstrakcyjnych i oderwanych od siebie konfabulacji.
Paulina Ozga red. Katarzyna Wolanin
Projekt Zero to przedsięwzięcie Wydziału Aktorskiego aktywizujące i wspierające samodzielną studencką działalność naukowo-artystyczną.
Jest to specjalny, wewnętrzny program grantowy, w ramach którego studenci ubiegają się o dofinansowanie, formułują kierunek swoich poszukiwań twórczych i pod opieką wybranego przez siebie tutora realizują swój projekt artystyczny.
W ramach Projektu Zero promowane są inicjatywy interdyscyplinarne, integrujące działalność studentów różnych wydziałów naszej uczelni.
Dzisiejszy świat oczekuje od młodych artystów autonomii, odwagi i zaradności – temu właśnie wychodzi naprzeciw Projekt Zero.
Reżyseria i choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Aleksander Kaźmierczak
Video i światło: Marta Mielcarek
Konsultacje dramaturgiczne: Paulina Ozga
Obsada: Anna Fazja – Patrycja Grzywińska Aga Połowiczna – Sonia Mietielica Agnoz Aj – Vova Makovskyi Wo Korsak/ AlegTostandon II – Błażej Stencel Et Tur/ AlegTostandon I – Piotr Janusz
czas trwania: 40 min
premiera: 11.04.2017
projekt zero: WITZELSUCHT
projekt zero: WITZELSUCHT
Ostry Dyżur Poetycki
28 maja 2017 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
36 828teatr
Dzieci z Bullerbyn
28 maja 2017 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
105 702teatr
Ludzie i anioły
28 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
65 189teatr
Wieczór włoski w Buffo
28 maja 2017 - 16:00, 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
39 679teatr
Stoi na stacji lokomotywa
28 maja 2017 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
38 016teatr
Alicja Alicja
28 maja 2017 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
39 733teatr
Okno na parlament
28 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kwadrat
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
90 250teatr
Zemsta
28 maja 2017 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
62 734teatr
Kocham Teatr! Sonia śpi gdzie indziej – spektakl Teatru Guliwer z Warszawy
27 maja 2017 - 12:00
Bielański Ośrodek Kultury Filia Estrady 112
Estrady 112 Warszawa
9 415teatr
Wolskie Zdarzenia Kabaretowe. Kabareton Wola 2017
27 maja 2017 - 16:00
Amfiteatr Wolskiego Centrum Kultury w Parku Sowińskiego
UL. ELEKCYJNA 17 Warszawa
11 267teatr
Tarabajanie - Baśń o rumaku zaklętym
27 maja 2017 - 12:30
Tarabuk w Teatrze Lalka
Plac Defilad 1 (wejście od Świętokrzyskiej) Warszawa
11 806teatr
Hofesinka i Harold
27 maja 2017 - 19:00
Klub komediowy
Nowowiejska 1 Warszawa
11 653teatr
Rodzinne rewolucje - czyli całe życie z wariatami
27 maja 2017 - 19:30
Teatr Scena Lubelska 30/32
Lubelska 30/32 Warszawa
10 177teatr
Mój syn, Maksymilian
27 maja 2017 - 16:00
Teatr Oratorium
Kawęczyńska 53 Warszawa
14 364teatr
Darek Brąz - mentalista, który zgaduje
27 maja 2017 - 19:00
Dzika Strona Wisły
Plac Hallera 5 Warszawa
13 661teatr
Bez-senność
27 maja 2017 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14A Warszawa
12 023teatr
Koncert trzech kontratenorów - Anielskie głosy Italii w ramach cyklu Barok w Teatrze Królewskim
27 maja 2017 - 18:00
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1 Warszawa
23 148teatr