projekt zero: WITZELSUCHT
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
- 16 lutego 2018, piątek» 20:00

projekt zero: WITZELSUCHT
Witzelsucht, czyli wesołkowatość jest określeniem na wesołość i ożywienie, charakterystyczne dla osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego. Jest jedną z wielu przypadłości, które zmieniają umysł człowieka, wpływając tym samym na jego osobowość, a co za tym idzie również na jego istotę.
Bogactwo natury powinno być badane z punktu widzenia zdrowia i choroby, nieskończonych form indywidualnej adaptacji, dzięki której organizm ludzki, człowiek, potrafi przystosować się i zrekonstruować, stawiając czoło wyzwaniom i zmiennym kolejom życia. W tym znaczeniu defekty, dolegliwości i schorzenia mogą — poprzez ujawnienie ukrytych umiejętności — odgrywać paradoksalną rolę. W tym sensie paradoksalną cechą choroby jest jej „kreacyjny” potencjał.
Zdarza się, że ludzie cierpią na wyjątkowe schorzenia. Takie, które wywracają percepcję – tak, jak rozumie i odczuwa „normalny” człowiek – do góry nogami. Trudno wyobrazić sobie, że traci się umiejętność osądzania, zachowując przy tym zdolność myślenia czysto abstrakcyjnego. Kiedy łatwiej jest opisać rękawiczkę jako powierzchnię ciągłą obejmującą samą siebie z pięcioma wybrzuszeniami, a trudniej już domyślić się, że to po prostu rękawiczka.Co dzieje się, gdy zdolność do rozpoznawania części naszego ciała zostaje zaburzona albo gdy tracimy umiejętność rozpoznawania mowy?
Każda z tych przypadłości jest podróżą w nieznane. Wzbudza poczucie niepokoju i dziwności, ponieważ zaburza i deformuje najbardziej podstawowe narzędzia, przy pomocy których poznajemy i interpretujemy samych siebie oraz to, co nas otacza. Do tego, w jaki sposób odbieramy świat, przyzwyczajeni jesteśmy tak bardzo, że nie zajmuje to naszej uwagi. Oczywiste jest, że widzimy barwy, czujemy zapachy czy identyfikujemy kończyny jako własne. Na co dzień nie przyglądamy się temu jako czemuś niezwykłemu, taki stan rzeczy odczuwając jako dany nam per se.
Tego typu choroby skłaniają do refleksji zarówno nad tym, jak widzimy świat, jak i nad tym, że może on być odbierany w sposób od naszego odmienny. Dzieje się tak u osób cierpiących na zespół Touretta, wszelkie afazje czy inne przypadłości neurologiczne. Wśród nich najbardziej interesujące są te, w których dochodzi do utraty tożsamości – za przykład może posłużyć zespół Korsakowa, gdzie człowiek pozbawiony pamięci traci także spójną narrację o sobie samym i nie wie, kim jest i kim są ludzie, którzy go otaczają.
Chorzy muszą próbować ułożyć z rozbitych cząsteczek spójny obraz rzeczywistości, który wkomponowywałby się w ramy społeczeństwa, w jakim żyją.
W walce z chorobą, szukaniu nowych rozwiązań i nowych dróg adaptacji wielką wartość odnalazł Oliver Sacks, neurolog, autor Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem czy Antropologa na marsie. Książek, które stały się bestsellerami, zainteresowały film (Przebudzenia w reż. Penny’egoMarshalla) oraz teatr (The Man Who: a theatrical research Petera Brooka).
Podążając śladami jednego z ojców neuropsychologii, Aleksandra Łurii, Oliver Sacks nie patrzył na pacjenta tylko przez pryzmat jego przypadłości. Chorego traktował przede wszystkim jak człowieka. Kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się paleta emocji, marzeń oraz lęków. Mieści się wszystko. Mały kosmos, którego nie sposób nigdy w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować.
Biorąc na warsztat jego głęboko ludzkie opowieści kliniczne,badamy co stanie się, gdy reguły, które definiują nasz świat, ulegną przekształceniom. Co stanie się, jeżeli na nas samych spojrzymy à rebours.
Anna Fazja Melodia porządkuje jej działania. Bez melodii jest zagubiona, a najprostsze czynności stają się dla niej niemożliwe do wykonania.
Et Tur Tiki głosowe i ruchowe uparcie towarzyszą jego działaniom. Nerwica natręctw nie pozwala na dokończenie podstawowych czynności. Wszystko musi powtarzać po wielokroć.
AlegTostandon I AlegTostandon II
Ich własne nogi stają się ich imitacją. Pomimo, że stanowią część ich ciał i połączone są z nimi skomplikowanym systemem żył, kości i skóry odczuwają je jako obce.
Agnoz Aj Rozpoznaje ludzi jedynie po charakterystycznych cechach, takich jak duży nos czy spiczasta broda. Nie jest w stanie zobaczyć całości, widzi tylko fragmenty. Zdarza się mu pomylić nogę z głową bądź hydrant z człowiekiem.
Aga Połowiczna
Utraciła pojęcie lewej strony, zarówno w odniesieniu do świata, jak i do własnego ciała.
Wo Korsak
Ma zaburzenia pamięci bieżącej. Swoje luki pamięciowe wypełnia nieskończoną liczbą abstrakcyjnych i oderwanych od siebie konfabulacji.
Paulina Ozga red. Katarzyna Wolanin
Projekt Zero to przedsięwzięcie Wydziału Aktorskiego aktywizujące i wspierające samodzielną studencką działalność naukowo-artystyczną.
Jest to specjalny, wewnętrzny program grantowy, w ramach którego studenci ubiegają się o dofinansowanie, formułują kierunek swoich poszukiwań twórczych i pod opieką wybranego przez siebie tutora realizują swój projekt artystyczny.
W ramach Projektu Zero promowane są inicjatywy interdyscyplinarne, integrujące działalność studentów różnych wydziałów naszej uczelni.
Dzisiejszy świat oczekuje od młodych artystów autonomii, odwagi i zaradności – temu właśnie wychodzi naprzeciw Projekt Zero.
Reżyseria i choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Aleksander Kaźmierczak
Video i światło: Marta Mielcarek
Konsultacje dramaturgiczne: Paulina Ozga
Obsada: Anna Fazja – Patrycja Grzywińska Aga Połowiczna – Sonia Mietielica Agnoz Aj – Vova Makovskyi Wo Korsak/ AlegTostandon II – Błażej Stencel Et Tur/ AlegTostandon I – Piotr Janusz
czas trwania: 40 min
premiera: 11.04.2017

projekt zero: WITZELSUCHT

projekt zero: WITZELSUCHT
LWÓW NIE ODDAMY
14 kwietnia 2019 - 20:30
TEATR DRAMATYCZNY, SCENA NA WOLI IM. T. ŁOMNICKIEGO
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
15 748teatr
TROJANKI
14 kwietnia 2019 - 16:00jest więcej terminów
ATM Studio
ul. Wał Miedzeszyński 384 Warszawa
16 269teatr
POD PRESJĄ
14 kwietnia 2019 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy, scena im. G. Holoubka
pl. Defilad 1 Warszawa
15 677teatr
Spektakl Saxsofonista w DK Włochy
14 kwietnia 2019 - 18:00
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
15 517teatr
"2 tony Kamienia"
14 kwietnia 2019 - 20:00
Białołęcki Ośrodek Kultury - Głębocka 66
ul. Głębocka 66 Warszawa
16 332teatr
Żołnierz królowej Madagaskaru
14 kwietnia 2019 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 556teatr
The Illusionists Live
14 kwietnia 2019 - 14:00/18jest więcej terminów
Hala Torwar
ul. Łazienkowska 6A Warszawa
41 478teatr
Dwie Godziny dla Rodziny - spektakl Janek Wędrowniczek
13 kwietnia 2019 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 537teatr
Spektakl muzyczny „W starym kinie? czyli zwierzenia dublera”
13 kwietnia 2019 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 058teatr
Tinder impro party
13 kwietnia 2019 - 23:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 153teatr
Sufin/Młynarski: Rzeczy, których nie mówię swojemu terapeucie
13 kwietnia 2019 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 120teatr
Fabularny przewodnik po ostatnich pożegnaniach | Ostatni raz!
13 kwietnia 2019 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 167teatr
Krzesimir Dębski i MAP „Grooveoberek”
13 kwietnia 2019 - 19:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 520teatr
Kolorowa, czyli biało - czerwona
13 kwietnia 2019 - 17:00
Otwarta Kolonia
Górczewska 15 Warszawa
31 181teatr
KRONIKI SEJNEŃSKIE
13 kwietnia 2019 - 19:00
Teatr Dramatyczny, sala Zatorskiego
pl. Defilad 1 Warszawa
16 606teatr
SESJE PRACY: PIEŚNI TRADYCJI
13 kwietnia 2019 - 19:00jest więcej terminów
TEATR DRAMATYCZNY, SCENA PRZODOWNIK
ul. Olesińska 21 Warszawa
16 655teatr
W oczach Zachodu
13 kwietnia 2019 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
16 065teatr


























