Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
ALL ABOUT BASS x dubstep, breakz, future bass bash @ Miasto
od: 29 marca 2013 do: 30 marca 2013
Radio Roxy Z Miasta
ul. Chmielna 9A Warszawa
17 480muzyka
***R&B /Hip Hop(u.s.)***
30 marca 2013 - 22:00jest więcej terminów
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
17 476muzyka
5/55: DEAD PREZ pierwszy raz w Polsce - powered by Cropp
28 marca 2013 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
18 254muzyka
Reggae Unity BazaR, za sterami: Jungle Man & KARMA Sound
27 marca 2013 - 19:00 - 02
Bazar
Okrzei 26 Warszawa
17 136muzyka
Hoschule der Kuenste Bern (Szwajcaria)
27 marca 2013 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
16 631muzyka
PEPSI ROCKS! presents Izrael / VI Urodziny Hard Rock Cafe Warsaw 30-lecie zespołu
26 marca 2013 - 21:00-23
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 936muzyka
Altówka - magia dźwięku i wirtuozeria
25 marca 2013 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
16 594muzyka
LEECH + THE SKY IS | 25.03.2013 | WARSZAWA | Hydrozagadka
25 marca 2013 - 20:00-23
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
16 861muzyka
SAMBA REGGAE – miesięczny kurs tańca z Boca do Rio (Brazylia) w CKŚ
od: 4 marca 2013 do: 25 marca 2013
Centrum Kultur Świata
Skaryszewska 15 Warszawa
17 482muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Klubie Barometr
od: 28 stycznia 2013 do: 25 marca 2013
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 455muzyka
Muzyka pasyjna barokowej Europy
24 marca 2013 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
16 506muzyka
O operze przy deserze - spotkanie z dyrygentem Zbigniewem Gracą
24 marca 2013 - 17:00 - 20.00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 468muzyka
WARSZATY CONTEMPORARY DUETY we Free Art Fusion
24 marca 2013 -
Free Art Fusion
ul. Miedziana 11 Warszawa
16 656muzyka
Koncert 2 TM23 w Dobrym Miejscu (Warszawa) - 24 marca 2013
24 marca 2013 -
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
17 166muzyka
Ygor Przebindowski - POWIDOKI w Klubie Barometr
24 marca 2013 - 2013-03-24
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 559muzyka
Beltaine w Czarnej Perle
od: 23 marca 2013 do: 24 marca 2013
CZARNA PERŁA
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 769muzyka
ENEJ + KOZAK SYSTEM - PROXIMA
24 marca 2013 -
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
16 916muzyka

























