INFORMACJA:
Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00
ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Break Ya Neck!
21 kwietnia 2012 - 22:00
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
13 107muzyka
Reggae Analog
21 kwietnia 2012 - 21:00
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
13 449muzyka
Spooky One rockowo w Chwili
21 kwietnia 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
13 419muzyka
Roczek Gagatkowa
21 kwietnia 2012 -
Sala zabaw Gagatkowo
ul. Chłodna 11 Warszawa
14 572samorozwój
premiera płyty “Flesz Back” Kochanków Gwiezdnych Przestrzeni.
21 kwietnia 2012 - 19:00
Traffic Club
ul. Bracka 25 (róg Chmielnej) Warszawa
14 414muzyka
Koncert Sebastaina Lewickiego
21 kwietnia 2012 - 19:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
13 319muzyka
Koncert charytatywny 21-go kwietnia
21 kwietnia 2012 - 19:00
Quick Steak & Music
Złote tarasy Warszawa
12 963muzyka
Burn Studios x Vice: Ibiza Residency Mix Off Finals feat. Adam Port
21 kwietnia 2012 - 22:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
13 113muzyka
Premiera płyty FLESZ BACK zespołu Kochankowie Gwiezdnych Przestrzeni
21 kwietnia 2012 - 19:00
Traffic Club Spółka Akcyjna
ul. Bracka 25 Warszawa
13 672samorozwój
recital Roberta Kasprzyckiego
21 kwietnia 2012 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
12 759muzyka
„Wieczór z Julem nr.9 - Historyczny”
21 kwietnia 2012 - 20:45
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
13 465muzyka
OLD SCHOOL Vs. NEW SHIIIIIIIIIIT!
21 kwietnia 2012 - 22:00jest więcej terminów
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
14 805muzyka
Burn Reynolds & Friends---Środowe Reggae w Mocca Music Club
18 kwietnia 2012 - 22:00
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
13 156muzyka
Dyskusja Wykluczone i koncert ŁOTRY
20 kwietnia 2012 - 18:00
Galeria Kordegarda
Ul. Krakowskie Przedmieście 15/17 Warszawa
13 669muzyka
PIĄTKI W PIĄTKACH: DJ HOMER, DJ CENT
20 kwietnia 2012 - 23:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
13 062samorozwój
FEATURECAST UK , Green Rose, Fatal, Havok, Cez-14 @ KLUB ANALOG
20 kwietnia 2012 - 22:00
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
13 596muzyka
WSZYSTKO WSZYSTKO!
20 kwietnia 2012 - 21:00
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
13 163muzyka