koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wystawa ClimaxCO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362GASTRO Miasto 4KRUPALATO w bibliotece
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

grupawolno I DOJENIE VAN GOGHA I wystawa i performance

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 808 wyświetleń od 4 grudnia 2018
  • od: 14 grudnia 2018, piątek
    do: 15 grudnia 2018, sobota

grupawolno- nieformalnie została powołana pod koniec kwietnia tego roku jako wynik spotkania trzech indywidualności, których ścieżki przecięły się na warszawskiej starej Ochocie w pracowni artysty i poety Marcina Osiowskiego. Dzięki kontaktom jego wieloletniego przyjaciela Antoniego Gustowskiego, kompozytora, pieśniarza, reżysera i tłumacza poezji francuskiej, do współpracy dołączyła Julia Słonecka, zeszłoroczna absolwentka warszawskiej ASP. W ten sposób zainicjowana została otwarta grupa artystyczna, której pierwsze efekty współpracy zostaną zaprezentowane szerszemu gronu odbiorców podczas wystawy organizowanej przez HOS Gallery w przestrzeni Babkadowynajęcia w Warszawie.

Tytuł wystawy oraz serii prac „Dojenie van Gogha” wskazuje na ważne dla całej trójki źródła inspiracji, które tkwią w równej mierze w przedmiotach banalnych, w tym przypadku wizerunku artysty widniejącego na tubkach farb, a także w filozoficznych rozważaniach dedykowanych roli sztuki, jej związkom z językiem i współczesnymi, rynkowymi, ale i polityczno-społecznymi realiami. Wystawa prezentuje zarówno indywidualne dokonania malarskie Osiowskiego i Słoneckiej, jak i efekty bliskiej współpracy z ostatnich miesięcy, które zwykły przybierać formę wielogodzinnych dyskusji o sztuce, wspólnych inspiracjach i sprawach bieżących. Rozmowy te, w skondensowany sposób zostały przełożone na bliższy im obojgu język rysunku i uwiecznione w postaci regularnie tworzonych „Dzienników” oraz cyklów wspólnie malowanych obrazów. W trakcie spotkań dwójki malarzy płótna stają się polem eksperymentów i poszukiwania formy, której ostateczna postać wydaje się najsłuszniejszą w ujęciu tych zgodnych, a zarazem obdarzonych różnym temperamentem i bagażem doświadczeń osobowości.

W kontekście wystawy nie raz zostanie przywołana postać Wittgensteina czy Platona, myślicieli istotnych z punktu widzenia artystów. Twórczości #grupawolno jednak nie towarzyszy zwyczajowe nadęcie czy wręcz nabożny szacunek wobec dzieła sztuki. W ich przekonaniu działanie artystyczne nie zawsze musi być poważne, być może nawet wtedy, gdy programowo wyzbywa się powagi i traktuje w dużej mierze o codzienności nas otaczającej; odwołuje się do subiektywnych emocji, przeczytanych książek, kina, zasłyszanych na ulicy tekstów, absurdów spotykających nas na każdym kroku w mozole zwykłego dnia, zaczyna dotykać spraw wszystkim najbliższych. Na zaprezentowanych pracach powracać więc będą motywy takie jak hasła reklamowe, mające przyciągnąć uwagę konsumenta, łypiący świdrująco zielonym okiem bohater Bułhakowa i Van Gogh w jednej osobie czy postać Giocondy, której z nieznanych powodów przyprawiono uszy, uchwyconej w migawce aparatu w trakcie podróży przez Finlandię.

Czasami twórczość grupy nieintencjonalnie porusza kwestie, których racjonalnie nie sposób analizować lub też wolałoby się przemilczeć. Cykl „100 flag”, wklejone wizerunki polityków, ale także luźne skojarzenia z władzą i jej insygniami, stawiają pytanie: czy sztuka współcześnie może nie być zamieszana w polityczne przepychanki? Zapewne tak, w takim samym stopniu, jak żywot człowieka codziennie bombardowanego kolejnymi nowinkami ze świata mediów. W naturę humanistów i artystów wpisana jest wnikliwa obserwacja, a także - szczęśliwie dla idei demokracji i równowagi polifonii głosów - potrzeba udzielenia komentarza.

Rolę klamry spinającej te pozornie nieprzystające do siebie motywy będzie pełnił specjalnie przygotowany na tę okazję performance. Jego podstawą są zbierane od lat luźne przemyślenia Osiowskiego, wzbogacone o najnowsze zapiski. Teksty te, mimo iż powstały jako byt osobny, ożywione reżyserskimi i kompozytorskimi talentami Gustowskiego, okazują się być celnym streszczeniem poglądów wspólnych członkom grupy. Uchylając rąbka tajemnicy ujawnimy, że głównym narratorem będzie Platon pytający o możliwości dzieła sztuki w dzisiejszych realiach - absurdalnych i obcych zarówno antycznemu filozofowi, jak i uczestnikom życia artystycznego w XXI wieku.

W strumieniu myśli finalnie znajdujących swój zapis na kartce papieru, płótnie czy tekturze, spostrzegawczy widz dostrzeże, że asumptem powstania sztuki może być w równym stopniu wizerunek z tubki farb, instrukcja obsługi lodówki, jak i kolejne „faux pas” polityków. Wystawa nie ma charakteru deklaracji, nie rości sobie pretensji komentowania najaktualniejszych realiów, ale jest zaproszeniem do refleksji nad kondycją osób, które w dzisiejszych czasach wciąż wykazują się skłonnością do zadumy oraz parają się sztuką, a nazywanych także artystami.

Więcej informacji:

http: //www.grupawolno.com/

http://www.hosgallery.pl/

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ