koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  6 lat temu

Koncert symfoniczny z okazji 70.lecia urodzin i 50.lecia pracy artystycznej Piotra Mossa

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 550 wyświetleń od 21 kwietnia 2019

Organizatorzy: Polska Orkiestra Radiowa i Program 2 Polskiego Radia

Wykonawcy:
Hélène Tysman - fortepian
Krzysztof Gosztyła - recytator
Polska Orkiestra Radiowa
Michał Klauza - dyrygent

Program:
Stanisław MONIUSZKO - Uwertura do opery Verbum Nobile, Maurice RAVEL - Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę, Piotr MOSS - Ptak Ugui na recytatora i orkiestrę

Recitale Hélène Tysman, okrzykniętej przez „New York Times” pianistką o „ciepłym dotyku i marzycielskiej wrażliwości”, przez „The Daily Telegraph” wychwalanej za „liryczność”, której wykonania „Süddeutsche Zeitung” uznał za „pianistyczny kosmos”, wywierają ogromne wrażenie zarówno na publiczności, jak i ekspertach, opisujących je jako „olśniewające” (BBC News Magazine), „łączące emocje z elokwencją” („Gramophone Chopin Express”), „o niespotykanej finezji i intensywności” (Télérama) oraz pełne „nadzwyczajnych interpretacji” („Le Figaro”).
W 2010 r., po zdobyciu pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Darmstadt (Niemcy), jak również nagród i wyróżnień w licznych innych międzynarodowych konkursach pianistycznych w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech, zaistniała na międzynarodowej scenie muzycznej jako finalistka i zdobywczyni wyróżnienia w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jej wykonania utworów Chopina spotkały się z uznaniem krytyków i publiczności na całym świecie, co doprowadziło do nagrania dla OehmsClassics/Naxos dwóch albumów poświęconych wyłącznie Chopinowi, które zostały wyróżnione Maestrem francuskiego magazynu „Pianiste”. Nagrała również, razem z solistami Orchestre de Paris, dwie płyty z muzyką kameralną dla francuskiej wytwórni Indésens Records.
Na zaproszenie Deutschlandradio Kultur Berlin nagrała nowy solowy album dedykowany Ravelowi, „From Antics to demons”, wydany przez wytwórnię Klarthe/Harmonia Mundi, który otrzymał francuską nagrodę Arthèmes Classiques, a w prasie i radiu doczekał się recenzji takich jak: „Płytę od początku do końca przepełnia niespotykana wrażliwość i niesłychana precyzja pianistki”, „Nie znajdziemy tu spektakularnych efektów, a jednak niczego nie brakuje”, „wspaniała artystka i wspaniała płyta”.
Od kilku lat pianistka poszerza swoje artystyczne horyzonty, współpracując twórczo w obszarach związanych z literaturą i teatrem z uznanymi francuskimi aktorami, jak Francis Huster, Michel Robin, Jacques Gamblin i Dominique Pinon.
Ukończyła Konserwatorium Paryskie oraz wyższe szkoły muzyczne w Hamburgu i Weimarze, studiowała pod okiem Pierre'a-Laurenta Aimarda, Olega Maisenberga i Grigorija Gruzmana.
Koncertuje na całym świecie (w Azji, Ameryce Południowej, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Rosji, Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Europie), jest regularnie zapraszana do udziału w programach radiowych i telewizyjnych, daje także recitale i występuje jako solistka z różnymi orkiestrami, wśród których wymienić można orkiestrę symfoniczną Riverside Symphony, orkiestrę symfoniczną Minnesota Orchestra, Narodową Orkiestrę Walii BBC, Orkiestrę Symfoniczną NFM Wrocław, Orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, l'Orchestre Pasdeloup, na najbardziej znanych światowych scenach, takich jak nowojorskie Lincoln Center i Carnegie Hall, Filharmonia Paryska, Alte Oper Frankfurt, hamburska Laeiszhalle, Shanghai City Theater, Cairo Opera...
W ostatnim sezonie występowała w Polsce z dyrygentami Marzeną Diakun i Danielem Raiskinem, prowadziła także kurs pianistyczny w prestiżowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Hélène Tysman jest laureatką Fundacji György'ego Cziffry w Senlis (Francja) i Fundacji Chopina w Hanowerze, a także beneficjentką Fundacji Anny-Marii Moggio w dziedzinie sztuki oraz serii koncertów Myry Hess w USA. Nagrywa dla Steinway Spirio.

„Ptak Ugui” - baśń muzyczna dla dzieci i dorosłych
Kilka słów od kompozytora:

Jest to baśń przeznaczona zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Bo czyż, słuchając bajek, różnimy się tak bardzo? Albo inaczej: i dzieci, i dorośli znajdą tutaj coś dla siebie.
„Ptak Ugui” jest baśnią muzyczną. I to nie tylko dlatego, że towarzyszy jej muzyka, ale również dlatego, że jest to opowieść o muzyce i o muzykach. _
_To historia znanego dyrygenta, Maestro Bariniego, który porzuca swoją orkiestrę, by udać się na poszukiwanie cudownego, olśniewającego głosu prehistorycznego ptaka Ugui. Stwarza to moc bardzo komicznych, czy wręcz absurdalnych sytuacji. Z jednej strony utwór opisuje perypetie Maestro Bariniego, który oczywiście tego głosu nie może odnaleźć, z drugiej zaś przedstawia sytuację orkiestry, która – opuszczona przez swojego szefa – gra bez dyrygenta.

Opowiadając muzycznie tę zawikłaną, fantastyczną historię – która, jak to zwykle w bajkach bywa, dobrze się kończy - chciałem również przedstawić instrumenty orkiestry symfonicznej. Znajdziemy tu np. Koncert na harfę, puzon i orkiestrę, a ptak Ugui, który przyśni się dyrygentowi będzie miał cztery głowy, z których każda odpowiadała będzie jednej z grup orkiestry symfonicznej (drzewo, blacha, perkusja, smyczki).
Muzyka „Ptaka Ugui” jest bardzo różnorodna stylistycznie, kolorowa, ilustracyjna, pełna (również czarnego!) humoru. Proszę zwrócić uwagę na, obok już wyżej wspomnianego Koncertu harfowo-puzonowego, zabawną (mam nadzieję) mieszankę ( po francusku nazywa się to pot-pourri) fragmentów znanych utworów muzycznych (można je wszystkie rozpoznać!) graną przez orkiestrę Maestro Bariniego na poranku szkolnym, czy też utwór skomponowany przez słynnego dyrygenta mający odtworzyć śpiew prehistorycznego ptaka, a który jest w efekcie parodią różnych form ekspresji spotykanych w kojarzonej z „Warszawską Jesienią” muzyce „współczesnej”.
„Ptaka Ugui” napisałem na zamówienie  Centre des Ecritures du Spectacle "La Chartreuse". Jego premiera odbyła się w Avignon w 1993 roku. Narratorem był aktor Comédie Française Marcel Bozonnet a Orchestre Lyrique de Région Avignon-Provence poprowadził François-Xavier Bilger. Autorem tekstu jest francuski pisarz Jean-Louis Bauer. Był to pierwszy utwór, który napisaliśmy razem. Tłumaczenia polskiego dokonał znany muzykolog i mój radiowy kolega Krzysztof Lipka.

Bilety w cenie 35 zł normalne, 25 zł ulgowe (dla emerytów, rencistów studentów i uczniów)

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ