Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 28 marca 2021, niedziela» 17:00
- 27 marca 2021, sobota» 17:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Bajkotworek i bajek pełen worek
10 maja 2014 - 12:00
Państwomiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
16 292teatr
Afront & No Potatoes
10 maja 2014 - 19:30
Państwomiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
16 250teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Video Teatr POZA – „Żyd wieczny tułacz” (Video Teatr POZA) // PREMIERA!
10 maja 2014 - 20:00
Video Teatr POZA
Morskie Oko 2 Warszawa
17 085teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Teatr Druga Strefa – „Morfina 0,05” (reż. Marek Żerański, Teatr Druga Strefa)
10 maja 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 530teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Teatr Druga Strefa – „Wielkie Ciasto” (Teatr Gdynia Główna) // SCENA FAMILIJNA
10 maja 2014 - 16:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 636teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Teatr Druga Strefa – „Śmietnik” (Teatr Akt) // SCENA FAMILIJNA
10 maja 2014 - 14:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 208teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Spacer po Mokotowie (przewodnik: Daniel Echaust, Portal Warszawski)
10 maja 2014 - 15:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 310teatr
Stand-up Polska prezentuje: 3 dni Stand-up Comedy z całej Polski - dzień pierwszy
9 maja 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
11 494teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Teatr Druga Strefa – „Nocleg w Apeninach” (reż. Sylwester Biraga, Teatr Druga Strefa)
9 maja 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 172teatr
IV Festiwal Dni Teatru na Mokotowie - Teatr Druga Strefa - Wernisaż wystawy „Wielkowiejskość” Kuby Żeligowskiego
9 maja 2014 - 19:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 421teatr
Majowy wieczór kabaretowy z „Dzięki Bogu już weekend”!
9 maja 2014 - 21:45
ATM Studio
Wał Miedzeszyński 384 Warszawa
21 834teatr
Wieczór Armando feat. Jakub Żulczyk
8 maja 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 725teatr
Up! Ovo - jedyny taki na świecie spektakl teatru improwizacji
7 maja 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
18 950teatr
Stand Up Kolektyw przedstawia: My feat. Jasiek Borkowski
6 maja 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 850teatr
Spektakl improwizowany
5 maja 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 627teatr
Improv-up czyli Improwizowany Stand-up
30 kwietnia 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 430teatr
Wieczór Komediowy w ZnajomiZnajomych
29 kwietnia 2014 - 20:00
Akademia Znajomych
Wilcza 58a Warszawa
17 258teatr