Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 28 marca 2021, niedziela» 17:00
- 27 marca 2021, sobota» 17:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Zdobyć Utrzymać Porzucić
8 lutego 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
17 596teatr
Duszyczka
8 lutego 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
17 320teatr
Wiśniowy sad
7 lutego 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
17 263teatr
Romeo i Julia
6 lutego 2014 - 16:00, 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 752teatr
Kreacja
6 lutego 2014 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
17 447teatr
Mały Książę
5 lutego 2014 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
17 953teatr
GOŚCIE W POLSKIM: PAN LUTOSŁAWSKI
4 lutego 2014 - 18:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
32 710teatr
Rachatłukum
3 lutego 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
17 052teatr
GOŚCIE W POLSKIM: OGNIWA
3 lutego 2014 -
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
33 315teatr
Mały Teatr zaprasza na „Podróż z Pchłą Szachrajką”
2 lutego 2014 - 13:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 116teatr
„Historia świata w skróconej wersji", 1 i 2.02
2 lutego 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
20 834teatr
Mimo wszystko
2 lutego 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
17 819teatr
Wieczór latynoski
2 lutego 2014 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
31 911teatr
Przyjazne dusze
2 lutego 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Kwadrat
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
21 247teatr
Artystyczna Sobota z Mamą i Tatą
1 lutego 2014 -
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
18 846teatr
"TOSCA" - opera w 3 aktach Giacoma Pucciniego
1 lutego 2014 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
20 016teatr
Akcje performatywne Teatru 21
1 lutego 2014 - 17:00jest więcej terminów
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
21 441teatr