koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  4 lata temu

KRASZ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 975 wyświetleń od 20 lutego 2021

Warszawa » pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej) 00-901 Warszawa » NA MAPIE

  • 21 marca 2021, niedziela
    » 19:00
  • 18 marca 2021, czwartek
    » 19:00
  • 14 marca 2021, niedziela
    » 19:00
  • 13 marca 2021, sobota
    » 19:00

TEKST I REŻYSERIA Natalia Korczkowska

SCENOGRAFIA Natalia Korczakowska / Marek Adamski WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA Łukasz Misztal, Paweł Paciorek KOSTIUMY Marek Adamski WSPÓŁPRACA KOSTIUMOGRAFICZNA Mateusz Bidziński MUZYKA Jacek Sienkiewicz REŻYSERIA ŚWIATŁA Aleksandr Prowaliński MULTIMEDIA Anu Czerwiński WSPÓŁPRACA MULTIMEDIA Jagoda Chalcińska WSPÓŁPRACA CHOREOGRAFICZNA Bożna Wydrowska WSPÓŁPRACA DRAMATURGICZNA Tomasz Jan Wygoda KONSULTACJE DRAMATURGICZNE Szymon Adamczak, Tomasz Śpiewak KIEROWNICZKA PRODUKCJI Aleksandra Wiśniewska DRUGA KIEROWNICZKA PRODUKCJI Monika Balińska INSPICJENTKA Zuzanna Prusińska ASYSTENTKA REŻYSERKI Aleksandra Bielewicz STAŻ PRODUCENCKI Aleksandra Urban

występują: Robert Wasiewicz, Bartosz Porczyk, Tomasz Nosinski, Marcin Pempuś, Dominika Biernat, Ewelina Żak, Paweł Smagała, Sonia Roszczuk, Dominika Ostałowska

KRASZ na motywach powieści J.G. Ballarda i na podstawie improwizacji aktorów.

Po niemal pięćdziesięciu latach od wydania “Kraksy” warto spojrzeć na tę kultową i kontrowersyjną powieść, jak na przenikliwą i spełnioną wizję świata, w którym żyjemy. Dzieło Ballarda, osławione ekranizacją Davida Cronenberga, jest dystopią, umyślnie operującą pornograficznym językiem i surrealistyczną poetyką, w celu analizy tego, jak używamy siebie nawzajem. Twórców spektaklu nie interesuje moralizowanie, ani “krew, nasienie i płyn chłodzący”, których pełen jest język Ballarda, ale ukryte pod tym wszystkim historie fascynujących postaci, wyobcowanych, mylących fikcję z rzeczywistością.

Punktem wyjścia dla spektaklu jest rozpoznanie Ballarda, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Inspirowane powieścią postaci poszukują doświadczeń, które nimi wstrząsną, desperacko szukają czegoś realnego w świecie wszechobecnych mediów. Są to Catherine i James, małżeństwo narcyzów pragnących coś poczuć, nadwrażliwa i zestresowana lekarka Helen oraz kaskader Seagrave. Projekcje ich lęków i ukrytych perwersji poznajemy poprzez wyobrażoną przestrzeń, nazywaną w spektaklu Laboratorium “Krasz”. W tym stanie umysłu najlepiej odnajduje się Vaughan, pirat drogowy i antychryst. Jest autorem tajemniczego projektu, którego celem jest między innymi wyzwolenie ludzkości z permanentnej wojny domowej, podtrzymywanej przez rządy i technologiczne korporacje.

Krasz to groteska sceniczna rozgrywająca się w bliskiej przyszłości. Przedstawieniu Natalii Korczakowskiej towarzyszy pytanie o źródła przemocy, o to dlaczego ludzie używają i niszczą siebie nawzajem oraz wreszcie, co jest im potrzebne, aby odzyskać dostęp do swoich emocji, wyobraźni i ciał. Warstwę dźwiękową do spektaklu ułożył Jacek Sienkiewicz, ceniony autor muzyki eksperymentalnej i klubowej. Na scenie zobaczyć będzie można także kostiumy Marka Adamskiego, wyjątkową serię zdjęć Ady Zielińskiej i pracę z ciałem wywodzącą się z tradycji voguingu, zaproponowaną zespołowi STUDIO przez Bożnę Wydrowską, artystkę i promotorkę kultury ballroom.

O autorze powieści

James Graham Ballard (ur. 15 listopada 1930 w Szanghaju, zm. 19 kwietnia 2009) w Londynie) to brytyjski powieściopisarz, nowelista i eseista. Do jego najbardziej znanych utworów należy zaliczyć “The Atrocity Exhibition”, “Kraksę” (“Crash”) oraz autobiografię “Imperium Słońca” (“Empire of the Sun”), którą na wielki ekran przeniósł Steven Spielberg. Z doświadczenia wojny (przeżył japońską okupację Szanghaju), wyniósł brak zaufania do rzeczywistości, sceptycznie i przenikliwie odnosząc się do konsumpcji, wygody i rozwoju technologicznego w drugiej części XX wieku.

Powieści Ballarda są niewyczerpanym źródłem inspiracji dla popkultury, sztuk wizualnych i muzyki. Warto wymienić tu piosenki nagrywane między innymi przez Joy Division, The Normal, Grace Jones i The Buggles. W 2010 roku w galerii Gagosian w Londynie zorganizowano wystawę, dla której punktem odniesienia była “Kraksa”, a w 2015 Ben Wheatley wyreżyserował oparty na “Wieżowcu” Ballarda dystopijny film science-fiction zatytułowany “High-Rise”.

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ