Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:30
- 10 czerwca 2021, czwartek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Masz technikę? - PODAJ DALEJ!
9 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
14 029teatr
„Życie w zasięgu ręki” w reżyserii Marcina Kwaśnego
7 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 431teatr
Księga Raju
7 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
13 514teatr
Białołęcka Scena dla Dzieci: „Bajkowa mozaika”
7 października 2012 - 13:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
13 448teatr
Łowcy.B
7 października 2012 - 17:00
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
14 179teatr
Książę i żebrak
7 października 2012 - 12:00
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
14 440teatr
Kabaret Łowcy.b
7 października 2012 - 17:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
14 389teatr
Kompleks Portnoya
7 października 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
13 830teatr
Zagraj To Jeszcze Raz, Sam
7 października 2012 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. Piętro
Pl.Defilad 1 Warszawa
25 025teatr
Kopciuch
6 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
13 727teatr
„Dźwiękowanie na dywanie”
6 października 2012 - 13:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
13 773teatr
15-lecie Teatru Konsekwentnego!
6 października 2012 - 13:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
24 783teatr
Spektakl „Kopciuch” Janusza Głowackiego w Teatrze CoMeta
6 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
13 580teatr
Ordonka - dziewczyna z Woli
5 października 2012 - 20:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 282teatr
Warsztaty teatralne dla osób dorosłych
4 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
15 062teatr
Bombilla żegna lato @ Solec
30 września 2012 - 18:09jest więcej terminów
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
25 975teatr
Libertyn ponownie na Białołęce
30 września 2012 - 20:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
13 764teatr