![](/i/user-thumb.png)
FESTIWAL BAROKOWY. ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8whs.jpeg)
- 23 października 2021, sobota» 19:00
- 22 października 2021, piątek» 19:00
„>Orfeusz< Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa.
Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
„Orfeusz” Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA według koncepcji Ryszarda Peryta
OPIEKA REŻYSERSKA | Sławomir Jurczak
GEST I RUCH SCENICZNY | Romana Agnel
KOSTIUMY I REKWIZYTY | Marlena Skoneczko
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO | Lilianna Krych
🔸 OBSADA 🔸
SOLIŚCI POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
Czas trwania: 2 h 20 min (z 20-minutową przerwą) Miejsca na widowni są nienumerowane.
🎟 BILETY | https://bit.ly/36N8PWH
![](/i/user-thumb.png)
Florilegium - pieśni św. Franciszka
29 listopada 2009 - 15:00
Kościół
Modzelewskiego Warszawa
14 717muzyka
SZALONE ANDRZEJKI W RYTMACH HIP HOP & R N B !!
od: 28 listopada 2009 do: 29 listopada 2009
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
15 126muzyka
Przyjaciele Chopina
29 listopada 2009 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
14 824muzyka
Andrzejkowanie w Galearnii
29 listopada 2009 -
GALEARNIAThe Two of Us
Wawelska 28 lok. 2 Warszawa
15 164muzyka
40+30/70- koncert jubileuszowy!
29 listopada 2009 - 17:00
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
15 168muzyka
Babski Blues
29 listopada 2009 - 20:00
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
15 346muzyka
Weekend z Tangiem
29 listopada 2009 - 16:00jest więcej terminów
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
15 128samorozwój
oFF-OPPA
29 listopada 2009 - 17:00
praCoVnia art club
ul. Popiełuszki 16 Warszawa
14 956muzyka
DJ Puzon - PAWELEC FACTORY + Wróżka Marisa ANDRZEJKI 2009
28 listopada 2009 - 21:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 941muzyka
Orientalne Andrzejki
28 listopada 2009 - 22:00
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
14 890muzyka
Andrzejki na Smolnej
28 listopada 2009 - 18:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
14 779muzyka
ANDRZEJKI w Tavernie 10B
28 listopada 2009 - 20:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
14 458muzyka
Flamastery vs Majki
28 listopada 2009 - 20:30
Klub Muzyczny - INDEKS
Krakowskie Przedmieście 24Mały Dziedziniec UW Warszawa
19 654muzyka
Audio Side 3, Praga
28 listopada 2009 - 22:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
14 650muzyka
KRIS MENACE!
od: 27 listopada 2009 do: 28 listopada 2009
Centralny Basen Artystyczny
M.Konopnickiej 6 Warszawa
15 472muzyka
Andrzejki = Palladium + Hybrydy
28 listopada 2009 - 21:00
Klub Hybrydy
ul. Złota 7/9 Warszawa
14 883muzyka
RON CARROLL w NINE CLUB WARSZAWA 28.11.2009
28 listopada 2009 - 21:00
The Nine Club
Kredytowa 9 Warszawa
15 028muzyka
![](/i/user-thumb.png)