Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
- 17 września 2021, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Teatr Klinika Lalek „Kilku ekscentryków i Słoooń”
3 sierpnia 2012 - 19:00
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
16 060teatr
Cappella Mediterranea - PO RAZ PIERWSZY W POLSCE
29 lipca 2012 - 19:00
Dziedziniec Zamku Królewskiego w Warszawie
Plac Zamkowy 4 Warszawa
42 363teatr
CZYTANIE PERFORMATYWNE Cyjanek o piątej TEATR HOTELOKO
28 lipca 2012 - 18:00
Park Bródnowski - Bródno
17 717teatr
Improwizacje z Dźwiękiem DŻ!
25 lipca 2012 - 20:00
UrsynOFF
ul.Szolc-Rogozińskiego 1 Warszawa
16 470teatr
Improwizacje Kabaretowe Dźwięk Dż
25 lipca 2012 - 20:00
UrsynOFF
ul.Szolc-Rogozińskiego 1 Warszawa
16 656teatr
IMPRO COMBAT, czyli AFRONT vs. AFRONT
21 lipca 2012 - 19:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 295teatr
Teatr dla dzieci Nad kolorową rzeczką
21 lipca 2012 - 12:00, 14:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 969teatr
Na granicy – spektakl improwizowany na żywo
20 lipca 2012 - 19:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 386teatr
Edukacja Rity
19 lipca 2012 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. Piętro
Pl.Defilad 1 Warszawa
17 393teatr
Ewa Dałkowska w DK Praga
17 lipca 2012 - 18:00
Domu Kultury PRAGA
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
30 122teatr
Kompleks Portnoya
15 lipca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 564teatr
Kto pokona smoka?
14 lipca 2012 - 12:00, 14:30
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 562teatr
LUBIETO w Szortach - Wieczór Komedii Improwizowanej
13 lipca 2012 - 20:00
Klubokawiarnia Grawitacja
Browarna 6 Warszawa
16 359teatr
Amerykański wieczór improwizacji w Grawitacji
13 lipca 2012 - 20:00
Klubokawiarnia Grawitacja
Browarna 6 Warszawa
16 202teatr
Amazonia
11 lipca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
16 999teatr
Powrót do domu
11 lipca 2012 - 18:30jest więcej terminów
Kino.Lab
Ujazdów 2 Warszawajest więcej miejsc
369 111teatr
Jesteś moją siostrą
8 lipca 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 164teatr