Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Teatr Paniki Fernando Arrabala w Galerii Freta
10 czerwca 2011 - 20:00
Galeria Freta
ul. Freta 39 Rynek Nowego Masta Warszawa
16 415teatr
Na granicy
9 czerwca 2011 - 19:00
Sauna Marszałka
Marymoncka 34 - AWF Warszawa
16 404teatr
ZŁY GUST SCENOGRAFA, CZYLI DLACZEGO TEATR NIE MUSI BYĆ PIĘKNY
8 czerwca 2011 - 19:00
Centrum KulturyNowy Wspaniały Świat
ul. Nowy Świat 63 Warszawa
15 715teatr
Tryptyk Erywański
8 czerwca 2011 - 19:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
15 534teatr
Kabaret Moralnego Niepokoju z premierowym materialem w Warszawie!
7 czerwca 2011 - 20:30jest więcej terminów
Teatr Hybrydysceny: Hybrydy i Palladium
Złota 7/9 Warszawa
15 911teatr
Nowe szaty króla
5 czerwca 2011 - 12:00
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
15 568teatr
TRWA-NIE
5 czerwca 2011 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
16 431teatr
Grupa Operowa Lakmé „La Danza”
5 czerwca 2011 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
26 962teatr
Teatr Michałek „Pieski, kotki i kociaki”
5 czerwca 2011 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
15 120teatr
Muzyczny Casting - Nowy musical tylko w OKO
5 czerwca 2011 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
15 102teatr
SEKSTET, TRZY DUETY I SPINKA
5 czerwca 2011 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Academia
11-tego listopada 22 Warszawa
15 130teatr
Teatralny Poranek Bajkowy
5 czerwca 2011 -
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
15 186teatr
Nowe szaty króla
5 czerwca 2011 - 12:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
15 381teatr
Może Mrożek
5 czerwca 2011 - 21:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
14 392teatr
Nowe szaty króla
5 czerwca 2011 - 13:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
14 989teatr
„Dziecinada”
5 czerwca 2011 - 12:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
25 211teatr
Cyd , reż. Ivan Alexandre
5 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
14 535teatr