Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Balet Kopciuszek
20 kwietnia 2012 - 11:00, 14:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
16 267teatr
JA
19 kwietnia 2012 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 148teatr
„Ordonka - dziewczyna z Woli”
19 kwietnia 2012 - 20:49jest więcej terminów
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 198teatr
Dyplomacja i Jubileusz
18 kwietnia 2012 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 541teatr
„FOGG – Autobiografia w 21 piosenkach”
17 kwietnia 2012 - 20:30
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 092teatr
Kabaretowa Scena Trójki – Grupa MoCarta „Frak’n’Roll”
16 kwietnia 2012 - 18:00, 20:30
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
16 866teatr
Zaklęte rewiry
16 kwietnia 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Studio
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
16 242teatr
Próba u Poli Negri
16 kwietnia 2012 - 20:30
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 073teatr
CYRK ARLEKIN ZAPRASZA
15 kwietnia 2012 - 13:00, 16:00jest więcej terminów
Warszawa Stegny
obok Toru Łyżwiarskiego Warszawa
16 176teatr
Dzienniki – wg Witolda Gombrowicza
15 kwietnia 2012 - 17:00, 19:30jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 638teatr
I będą święta
15 kwietnia 2012 - 20:00
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
16 943teatr
Premiera „Kopciucha” w CoMecie
15 kwietnia 2012 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 620teatr
Kopciuch
15 kwietnia 2012 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 960teatr
Spektakl Nigdy nie zakocham się
15 kwietnia 2012 - 20:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
16 569teatr
MAGICZNY SKLEP Z ZABAWKAMI
15 kwietnia 2012 - 11:30, 15:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
16 588teatr
Wilk
15 kwietnia 2012 - 13:50, 17:30, 19:15jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
223 589teatr
Leszek Bzdyl: Tomaszewski
14 kwietnia 2012 - 19:00
Komuna/Warszawa
Lubelska 30/32 Warszawa
16 465teatr