Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 16 stycznia 2022, niedziela» 19:00
- 15 stycznia 2022, sobota» 19:00
- 14 stycznia 2022, piątek» 19:00
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Komora maszyny losującej jest pusta
21 kwietnia 2011 - 20:00
Teatr Improwizowany Klancyk!
ul. Renesansowa 27 m 15 Warszawa
14 811teatr
ZIMA W CZERWIENI na DZIEŃ TEATRU
21 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
15 009teatr
Klan wdów
20 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
15 094teatr
TIRAMISU - komedia na dzis - Promocja
19 kwietnia 2011 - 19:00
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
15 500teatr
Kabaret Jurki „Pierwsze Diwidi”
19 kwietnia 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
14 831teatr
Pasożyty
18 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
15 582teatr
Życie seksualne dzikich
17 kwietnia 2011 - 11:00, 19:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
15 167teatr
Siła obowiązku
17 kwietnia 2011 - 20:00
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
16 258teatr
PISANKI, KRASZANKI Z RÓŻNYCH STRON
17 kwietnia 2011 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
25 985teatr
Życie seksualne Dzikich na deskach w maju
17 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Dom Słowa Polskiego
Miedziana 11 Warszawa
15 426teatr
Teatr Kosmodrom
17 kwietnia 2011 -
Bemowske Centrum Kultury
ul. Górczewska 201. Warszawa
15 053teatr
Teatralny Poranek Bajkowy
17 kwietnia 2011 -
Bemowske Centrum Kultury
ul. Górczewska 201. Warszawa
15 061teatr
Sylwia:Medea
17 kwietnia 2011 - 19:00
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
14 845teatr
Fejs Bóg
17 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
14 632teatr
Na Arce o ósmej
17 kwietnia 2011 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
38 172teatr
Tropiciele
16 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
14 719teatr
Grupa Operowa Lakmé „Odgłosy wiosny”
16 kwietnia 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
26 083teatr