Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 16 stycznia 2022, niedziela» 19:00
- 15 stycznia 2022, sobota» 19:00
- 14 stycznia 2022, piątek» 19:00
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
ILUZJE
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
16 673teatr
1666
27 listopada 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
15 576teatr
Wodzirej
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
15 862teatr
Lawrence & Holloman
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 039teatr
Między nami dobrze jest
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
16 144teatr
Rozmowy w parku
27 listopada 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
15 694teatr
Merlin. Inna historia
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Scena Laboratorium Dramatu
Olesińska 21 Warszawa
16 442teatr
LINIA POWROTU
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
15 738teatr
Osadzeni. Młyńska 1
26 listopada 2011 - 18:00, 20:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1 Warszawa
15 926teatr
Na granicy kabaret improwizowany
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
15 627teatr
Premiera dramatu „Józef i Maria”
26 listopada 2011 - 20:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
15 900teatr
Cyd , reż. Ivan Alexandre
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
16 484teatr
Cyd
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
15 832teatr
Dziewczyny z kalendarza
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
41 287teatr
Akompaniator
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 170teatr
Kabaret Na Koniec Świata
25 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Scena Laboratorium Dramatu
Olesińska 21 Warszawa
16 206teatr
Miasto
25 listopada 2011 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
15 910teatr