Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 16 stycznia 2022, niedziela» 19:00
- 15 stycznia 2022, sobota» 19:00
- 14 stycznia 2022, piątek» 19:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Goldoni, proszę sobie wyobrazić!
19 lutego 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 640teatr
TEATRANKI
19 lutego 2012 - 10:00, 12:00
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1 Warszawa
16 289teatr
Wesołe Kumoszki z Windsoru
18 lutego 2012 - 17:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
15 651teatr
Ławka rezerwowych
18 lutego 2012 - 20:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
16 466teatr
One Man Show Rafała Rutkowskiego
16 lutego 2012 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
16 824teatr
Opowieści o zwyczajnym szaleństwie
16 lutego 2012 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
15 771teatr
To nie jest kraj dla wielkich ludzi One Man Show Rafała Rutkowskiego
16 lutego 2012 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
16 856teatr
Teatr Improwizacji AB OVO w Klubie Chwila
15 lutego 2012 - 19:19
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
16 037teatr
MUSIC OPEN MIC w herbaciarni Herba - Thea
15 lutego 2012 - 11:49
Herba Thea
Pokorna 2 lok. U12 Warszawa
16 331teatr
BAL KARNAWAŁOWY
15 lutego 2012 - 17:30
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Włochy
ul. Chrościckiego 2 Warszawa
15 956teatr
Dostatki w ostatki
15 lutego 2012 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 449teatr
Adam Zdunikowski w DK Praga
14 lutego 2012 - 18:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
17 719teatr
BYŁ SOBIE DZIAD I BABA
14 lutego 2012 - 20:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1 Warszawa
16 294teatr
JA
14 lutego 2012 - 20:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
15 706teatr
TEATR 59 MINUT
13 lutego 2012 - 20:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
16 991teatr
Lutowa ARTYSTYCZNA NIEDZIELA Z MAMĄ I TATĄ w Rakowcu
12 lutego 2012 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
15 765teatr
TEATR 59 MINUT
12 lutego 2012 - 19:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
16 864teatr