koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 797 wyświetleń od 2 czerwca 2022

Warszawa » Piękna 1A » NA MAPIE

  • 2 czerwca 2022, czwartek
    » 19:00

Poruszające, łamiące tabu, zaangażowane społecznie – prace artystów pokolenia, które zaczęło tworzyć po 1989 roku nie pozostawiają widzów obojętnymi. Aukcja poświęcona ich wyjątkowej twórczości odbędzie się już dziś (2 czerwca) w Warszawie. Pod młotek trafią 53 dzieła czołowych polskich malarzy współczesnych: podbijającej światowy rynek sztuki Ewy Juszkiewicz, uznawanego za głos swojego pokolenia Wilhelma Sasnala czy kontestującego rzeczywistość kreowaną przed media masowe Marcina Maciejowskiego. Wydarzeniem jest niezwykle oryginalna kompozycja uznanej na świecie, a wciąż mało znanej polskim kolekcjonerom koreańskiej artystki Si On. W ofercie pojawią się również prace Rafała Bujnowskiego, Radka Szlagi, Piotra Janasa czy Martyny Czech. Aukcje „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” należą do najciekawszych projektów na polskim rynku kolekcjonerskim. DESA Unicum prezentuje na nich prace twórców, którzy osiągnęli już sukces artystyczny. Nadal jednak są u szczytu swoich możliwości twórczych, wyznaczając trendy i kształtując swoimi pracami rynek sztuki najnowszej. Tylko w 2021 roku wartość dzieł sprzedanych podczas wszystkich aukcji „Nowe Pokolenie po 1989 roku” zwiększyła się o 100 proc. plasując je w ścisłej czołówce wszystkich segmentów krajowego rynku sztuki. Wszystkie prace będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej siedzibie DESA Unicum przy ulicy Pięknej 1A w Warszawie. Formuła prelicytacji pozwala na wzięcie udziału w aukcji już na kilkanaście dni przed licytacją live.

Niezwykle kompozycje Hyon Gyon, która od 2019 roku używa pseudonimu Si On, przesiąknięte są wciąż żywym w Korei Południowej szamanizmem i transcendentalnymi energiami. Pojawiają się na nich często – tak, jak na prezentowanej pracy „The Soul Becomes Dyed With The Color” z 2018 roku – długie pasma włosów oraz zwielokrotnione oczy. Do ich stworzenia artystka wykorzystuje błyszczące koraliki czy fragmenty kolorowych tkanin, które w oferowanym przez DESA obiekcie kontrastują z mrocznym wizerunkiem umieszczonym w jego centrum. Powierzchnia kompozycji zdaje się falować. Wszystko w niej pozostaje w ruchu, przekształca się, pulsuje, żyje. W jej pracach widzów szczególnie fascynuje i pociąga ich dualizm. Rzucająca się na pierwszy rzut oka brzydota po chwil okazuje się zaskakująco piękna. Jednocześnie Si On nie pozostawia odbiorców bez rozwiązania i właśnie w sztuce upatruje źródła symbolicznego oczyszczenia.
Oryginalne prace Si On (co oznacza: prawa, sprawiedliwa i mądra) zdobyły już spore uznanie na świecie. Jedna z nich prezentowana jest obecnie na wystawie towarzyszącej Biennale w Wenecji. Po raz pierwszy polska publiczność mogła zetknąć się z jej twórczością przy okazji wystawy w 2018 roku w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Wystawiała wówczas wraz z Jakubem Julianem Ziółkowskim i to dla niego właśnie przeprowadziła się do Polski z Nowego Jorku. DESA Unicum jest pierwszym domem aukcyjnym w Polsce, który prezentuje prace Si On. Pierwszą była rzeźba jej autorstwa, która pojawiła się na aukcji charytatywnej poświęconej uchodźcom z Ukrainy.

Praca Wilhelma Sasnala „Bez tytułu” z 1999 roku przedstawia moment odtwarzania muzyki z winylowej płyty. W monochromatycznych barwach, niczym na czarno-białej fotografii, artysta namalował cztery kadry ukazujące kolejne czynności. Ostatni z nich jest zbliżeniem na płytę, z której „wydobywają” się dźwięki. Tę zaskakującą pewność daje nam niebywale sugestywne malarstwo Sasnala. Obraz pojawił się na wystawie „Malarstwo” w Zamku Ujazdowskim w 1999 roku, będącej pierwszą znaczącą ekspozycją indywidualną artysty. Drugie z prezentowanych płócien Sasnala pochodzi z 2003 roku, czyli z okresu, w którym ten jeden z najważniejszych polskich malarzy współczesnych zaczął tworzyć obrazy bardziej stonowane, wypełnione innymi niż dotychczas treściami. Nadal czerpie w nich z przetworzonej rzeczywistości, odwołuje się do kultury masowej. Coraz częściej jednak sięga do wydarzeń ze swojego życia.

Motywem przewodnim twórczości Ewy Juszkiewicz są portrety kobiet z minionych epok, ze zmienianym jednak kluczowym elementem kompozycyjnym – twarzą postaci. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanej przez DESA Unicum wczesnej pracy z 2009 roku, będącej swojego rodzaju hybrydą, przekraczającą normy kanonicznego piękna. Uznawana za jedną z najzdolniejszych artystek młodego pokolenia Juszkiewicz już na początku swojej kariery eksplorowała różne rodzaje odmienności, wypracowując metodę na przełamanie konwencji portretowych i podkreślenie cech stojących w sprzeczności z mieszczańskim pojmowaniem portretu. Z czasem Juszkiewicz zrezygnowała ze zniekształceń, a twarze postaci zaczęła zastępować rozrośniętymi grzybami, korpusami owadów, bukietami roślin czy udrapowanymi tkaninami, jak na obrazie „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)”. Niezwykły obraz kupiony został w maju 2022 roku za rekordowe 1,56 mln dol., ponad pięciokrotnie przebijając górną estymację cenową domu aukcyjnego Christie’s. Transakcja potwierdziła znakomitą passę malarki, której dzieła od wielu miesięcy zdobywają szturmem aukcje od Hong Kongu przez Nowy York po Londyn.

Dla Marcina Maciejowskiego malowanie jest sposobem na tłumaczenie rzeczywistości wykreowanej przed media masowe. Praca „Jak wypiję, lubię sobie zapalić – tłumaczy 18-letni sprawca podpaleń czterech budynków gospodarczych” z 2000 roku została namalowana w stylu komiksowym, za którego pomocą treść jest przekazana w bezpośredni i nieskomplikowany sposób. Cały zabieg znaczeniowy wpisuje się w myśl artysty, który obserwuje, a następnie interpretuje panujące obyczaje, wzorce kulturowe oraz stereotypy bez nadawania im negatywnej etykiety. W tym wypadku wykorzystuje sensacyjną historię z gazety o sprawcy pożarów.

Atrakcją zbliżającej się aukcji są również prace Rafała Bujnowskiego (m.in. „Bez tytułu (Ślady po obrazach), z 2005 roku), Radka Szlagi („Nature” z 2012 roku), Piotra Janasa (płótno z 2017 roku) czy Martyny Czech (m.in. „Ferment-acja” z 2020 roku).

Każda z organizowanych kilka razy w roku aukcji „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” jest wydarzeniem na rynku aukcyjnym, skupiając na sobie uwagę licznego grona kolekcjonerów. Są wśród nich zarówno miłośnicy sztuki współczesnej i inwestorzy z Polski, których liczba zwiększa się z roku na rok o około 20 proc., jak i kolekcjonerzy zagraniczni z coraz większą uwagą przyglądający się rynkowi polskiemu. Jednym z najgorętszych nazwisk sztuki najnowszej jest Ewa Juszkiewicz, której prace osiągają rekordowe ceny na światowych aukcjach. Prezentowana przez DESA Unicum wczesna twórczość popularnej artystki pozwala prześledzić nie tylko imponujący rozwój jej twórczości, ale także ukazuje istotną rolę kobiet w kształtowaniu sztuki najnowszej. Na czerwcowej aukcji twórczość kobiecą będą reprezentować Martyna Czech, Basia Bańda czy Si On. DESA Unicum jest pierwszym domem aukcyjnym w Polsce prezentującym oryginalną i już uznaną na świecie twórczość tej koreańskiej artystki. Wśród czołówki twórców pokolenia po 1989 nie zabraknie również Wilhelma Sasnala, Marcina Maciejowskiego, Rafała Bujnowskiego, Radka Szlagi, Piotra Janasa czy Piotra Uklańskiego – mówi Katarzyna Żebrowska, koordynatorka aukcji.

Wystawa zgromadzonych prac dostępna jest dla zwiedzających w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A do 2 czerwca w godzinach 11-19Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Wszystkie aukcje organizowane przez DESA Unicum dostępne są w formule prelicytacji online, uruchamianej na kilkanaście dni przed aukcją live.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ