Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 marca 2023, niedziela» 18:00
- 25 marca 2023, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
SCENARIUSZ DLA NIEISTNIEJACEGO, ALE MOŻLIWEGO AKTORA INSTRUMENTALNEGO
21 czerwca 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
19 646teatr
Wieczór Stand-up Comedy z improwizacją oraz Open Mike
20 czerwca 2010 - 20:00
Tawerna tuż za Horyzontem
ul. Wioślarska 6 Warszawa
19 977teatr
Spektakl - Matematyka miłości - Esther Vila
20 czerwca 2010 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 840teatr
MIRONALIA 2010
20 czerwca 2010 -
Tarczyńska
ul. Tarczyńska Warszawa
51 213teatr
Jabłko
20 czerwca 2010 - 21:00
Centralny Basen Artystyczny
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
19 671teatr
3 x W: Wspólnie, Wiecznie, Wbrew
20 czerwca 2010 - 19:15
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
20 352teatr
Wesele nie wesele
20 czerwca 2010 - 19:15
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
20 337teatr
Mgła
20 czerwca 2010 - 19:15
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
19 992teatr
Kamień, nożyce, papier
20 czerwca 2010 - 19:15
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
20 128teatr
Letter from Lady L.
20 czerwca 2010 - 17:30
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 310teatr
con tatto...
20 czerwca 2010 - 15:00jest więcej terminów
Rynek Starego Miasta
- Warszawa
19 164teatr
Białoruś tańczy w Warszawie
20 czerwca 2010 - 19:15
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
19 718teatr
DA MOTUS
20 czerwca 2010 - 15:00jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 256teatr
@CTION
20 czerwca 2010 - 19:00jest więcej terminów
Pracownia Piksel
u. Noakowskiego 12 m.43 Warszawa
19 433teatr
Gąska
20 czerwca 2010 - 16:30, 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 384teatr
@CTION
20 czerwca 2010 - 19:00jest więcej terminów
Pracownia Piksel
u. Noakowskiego 12 m.43 Warszawa
19 526teatr
Zmysły
20 czerwca 2010 - 16:30jest więcej terminów
Hotel Bristol
Krakowskie Przedmieście 42/44 Warszawa
19 375teatr