koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYMuzyczne Opowieści EuropyPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  rok temu  »  

Wernisaż wystawy: JESTEM ŻYWA, NIESPOKOJNIE ŻYWA, PRZERAŹLIWIE ŻYWA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 135 wyświetleń od 16 marca 2023

jestem żywa
niespokojnie żywa
przeraźliwie żywa
a czas - wypluwa płuca
umiera na drętwe suchoty
Halina Poświatowska, L’amour (1958)

Wedle powszechnej definicji, wrażliwość jest zdolnością do przeżywania emocji i uczuć. Przekłada się ona na siłę i głębię odczuwania bodźców. Bywa, że w ten sposób pobudzone zmysły powodują skrajne reakcje. Dla części z nas jej obecność dominuje nad szarą codziennością. Niekiedy przytłacza a docierające bodźce są silnym ładunkiem, z którym dodatkowo należy się zmierzyć. Pomimo wielu obciążeń, z jakimi związane jest pojęcie wysokiej wrażliwości, jest ona czymś przede wszystkim niezwykłym. To cecha osobowości, która umożliwia dostrzeżenie detali w rzeczywistości, które są niedostępne dla wielu osób. To ponadprzeciętna zdolność analizowania duchowych, nie dostrzegalnych gołym okiem cech życia. Tytuł wystawy zaczerpnięty został z wiersza Haliny Poświatowskiej. Poetka w swoich tekstach opisywała wszystkie odcienie życia: czas witalności, momenty euforii a także przytłoczenia rozmyślaniem o przemijaniu. To właśnie analiza emocji zapisana jest w twórczości artystek i artystów o wysokiej wrażliwości. W jaki sposób przejawia się ona w ich twórczości? Dlaczego poruszają ten właśnie temat i jak go definiują? W jaki sposób intensywność przeżywania wpływa na pracę twórczą?
W twórczości Jagody Laprus (ur. 2000) przeważa motyw ludzkiego ciała. Jest ono ukazane w zbliżeniach. Intensywne oddziaływanie obrazów artystki wzmaga ich kolorystyka - nasycone, zmysłowe odcienie barw. Ważne są również gesty - ich subtelność przechodzi niekiedy w zamknięte, skrywające emocje pozy. Elementy, które najbardziej oddają atmosferę malarstwa Jagody Laprus to intymność połączona wraz z tajemniczością.
Liwia Mazurkiewicz (ur. 1998) jest artystką interdyscyplinarną. W malarstwie łączy tematy ezoteryczne, florystyczno-animalistyczne wraz z religijnymi. Tym dwóm motywom współgrają osobiste doświadczenia artystki, przekazywane w formie kreowanych metafor. Prace Liwii Mazurkiewicz łączą w sobie motywy baśni, mitologii czy popkultury - artystka czerpie inspiracje z wielu źródeł. Emocjom zawartym w pracach towarzyszy symbolika - może być ona czytelna dla odbiorcy lub stanowi prywatny element dzieła znany tylko artystce. Twórczość Heleny Rajskiej (ur. 1990) bezpośrednio odnosi się do samej wrażliwości. Artystka jest osobą wysoko wrażliwą, która w swoim malarstwie manifestuje ludzką emocjonalność. Poddaje analizie jej złożoność, a także zwraca uwagę na postrzeganie jej jako temat tabu. W swoim manifeście artystycznym opowiada o ludzkiej naturze, w której przeplatają się przeciwieństwa, takie jak strach połączony z siłą. W swoim cyklu “Autoportrety” Helena Rajska opisuje wszelkie stany emocjonalne za pomocą ciała, które je wyraża. Odbiorca współodczuwa stan samotnych postaci, które często ukazane są bez twarzy.
Artystki biorące udział w wystawie Jestem żywa, niespokojnie żywa, przeraźliwie żywa przenoszą na płótno wachlarz emocji i uczuć - niepokój, niepewność, miłość, wstyd, rozdrażnienie, separację. Te stany przeplatają się ze sobą, przenikają, a także łączą pomimo licznych przeciwieństw ich działania - pozornie wykluczające się pojęcia współgrają ze sobą dzięki intensywności ich skali. Na silną emocjonalność przekazu obrazów wskazują często ich tytuły, które zadają nam kluczowe pytania, stwierdzenia lub są samą w sobie nazwą danego uczucia. Zmysłowy niepokój oddziałujący z obrazów wznieca ich kolorystyka - wszelkie szlachetne odcienie błękitu przechodzące w granat i kobalt przenikają inne chłodne kolory wraz z pojawiającym się intensywnym, silnie zdefiniowanym tonem czerwieni. Twórczynie przenoszą na płótno wszelkie doświadczenia człowieka, uwzględniając w tych aspektach jego zmysłowość czy cielesność poprzez studium aktu. Ich indywidualny przekaz powoduje, że odbiorca współodczuwa stan, w jakim znajduje się ukazana na obrazie persona.

🔌Wernisaż wystawy: 23 marca (czwartek)
🔌Start: 19:00
🔌Adres: Dobra 31, Warszawa
🔌Wystawa czynna w dniach 23.03-18.04.2023 w godzinach 10.00:20.00
🔌Kuratorka: Barbara Marta Pawlak

  • Rzeczywistość_fikcja I

    Rzeczywistość_fikcja I

    od: 9 grudnia 2004    do: 18 grudnia 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 150sztuka

  • Słodkiego MiłEGO Życia

    Słodkiego MiłEGO Życia

    15 listopada 2004 - 16:00

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 910sztuka

  • CHE

    CHE

    od: 12 marca 2004    do: 26 marca 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 820sztuka

  • 40 MINUTA SPOTKANIA

    40 MINUTA SPOTKANIA

    od: 16 lutego 2004    do: 5 marca 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 869sztuka

  • WYSTAWA NA ŚWIETO ZMARŁYCH

    WYSTAWA NA ŚWIETO ZMARŁYCH

    od: 30 października 2003    do: 22 listopada 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 008sztuka

  • MESDAMES i MESSIEURS

    MESDAMES i MESSIEURS

    od: 7 października 2003    do: 25 października 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 149sztuka

  • STALOWA

    STALOWA

    od: 26 czerwca 2003    do: 12 lipca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 452sztuka

  • MIASTO POEZJI - POEZJA MIASTA

    MIASTO POEZJI - POEZJA MIASTA

    od: 6 czerwca 2003    do: 23 czerwca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 423sztuka

  • BEAUTIES CZYLI PIEKNA BYC

    BEAUTIES CZYLI PIEKNA BYC

    od: 20 maja 2003    do: 3 czerwca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 865sztuka

  • DAYLIGHT SYSTEM

    DAYLIGHT SYSTEM

    od: 4 marca 2003    do: 4 kwietnia 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 588sztuka

  • MARZENA NOWAK

    MARZENA NOWAK

    od: 6 marca 2003    do: 22 marca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    34 321sztuka

  • W co się ubrać ...

    W co się ubrać ...

    od: 8 marca 2006    do: 22 marca 2006

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 526sztuka

  • Mała kosmogonia kieszonkowa

    Mała kosmogonia kieszonkowa

    od: 14 kwietnia 2005    do: 28 kwietnia 2005

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 198sztuka

  • To co najlepsze

    To co najlepsze

    od: 24 lutego 2005    do: 10 marca 2005

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 541sztuka

  • Malarstwo

    Malarstwo

    10 marca 2005 - 18:00

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 496sztuka

  • Próżna 2006

    Próżna 2006

    10 września 2006 - 00:00jest więcej terminów

    Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

    plac Stanisława Małachowskiego 3 00-916 Warszawa   Warszawa

    32 766sztuka

  • Multimedialna ingerencja w Informatorium

    Multimedialna ingerencja w Informatorium

    od: 8 marca 2005    do: 3 kwietnia 2005

    Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

    plac Stanisława Małachowskiego 3 00-916 Warszawa   Warszawa

    32 834sztuka

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ