koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu  »  

III FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / HAENDEL / IMENEO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 315 wyświetleń od 7 lipca 2023

INSCENIZOWANA WERSJA KONCERTOWA

Pierwsze szkice opery Imeneo powstały już w 1738 roku. Ostateczny kształt Haendel nadał kompozycji dwa lata później, niedługo przed prapremierą zaplanowaną na 22 listopada 1740. Historię o miłości i honorze, odwadze i rozczarowaniu Haendel opowiada za pomocą pełnej napięć i kolorów muzyki. Z jednej strony prezentuje w niej bogactwo retoryczno-muzycznych zwrotów charakterystycznych dla dojrzałego baroku, z drugiej – operuje indywidualnym językiem doskonale łączącym w sobie elementy stylów włoskiego i francuskiego. Wprawne ucho z pewnością dostrzeże także emocjonalne fragmenty przearanżowane niebawem na potrzeby Mesjasza czy doskonałość techniki orkiestrowej wypracowanej w słynnych 12 Concerti grossi op. 6.

Tytułowy bohater, ocaliwszy Rosmene z rąk piratów, prosi ją o rękę. Ta jednak – zakochana w Tirincie – waha się, wzbudzając niepokój i zazdrość zarówno u dawnego wybranka serca, jak i u tajemniczego wybawiciela. Ingerencja sił nadprzyrodzonych pomaga kobiecie podjąć ostateczną decyzję, a poczucie obowiązku zwycięża z namiętnością. Być może warto spojrzeć na to proste libretto przez pryzmat kariery zawodowej kompozytora. Na przełomie lat 30. i 40. musiał – podobnie jak Rosmene – wybierać, czy pójść za głosem serca czy rozumu. Wobec zmiany gustu publiczności, przekładającej się na sytuację finansową jego przedsięwzięcia operowego, już wkrótce kompozytor miał porzucić ukochany gatunek, by oddać się nowej twórczej miłości – angielskiemu oratorium. Imeneo zainaugurował więc ostatni Haendlowski sezon operowy. Niewykluczone, że towarzyszące tej zmianie emocje tkwią ukryte między dźwiękami pełnych rozmachu recytatywów i arii.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE MARTYNA PASTUSZKA

KONCEPCJA INSCENIZACJI ANDRZEJ KLIMCZAK

OPIEKA SCENOGRAFICZNA MARLENA SKONECZKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA

◆ OBSADA ◆

IMENEO Robert Gierlach

TIRINTO Jan Jakub Monowid

ROSMENE Olga Pasiecznik

CLOMIRI Marta Boberska

ARGENIO Andrzej Klimczak

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/252122

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ