koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  rok temu  »  

MOZART / HAYDN – koncert symfoniczny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 106 wyświetleń od 7 lipca 2023
  • 30 września 2023, sobota
    » 19:00

„Jak ja nie cierpię Salzburga […] niczego się tam nie usłyszy; nie ma teatru, nie ma opery!” – skarżył się Mozart w liście do Josepha Bullingera. Mimo nieskrywanej niechęci do rodzimego miasta, tworzy tam znakomite kompozycje, które odzwierciedlają doświadczenia nabyte podczas licznych podróży przefiltrowane przez własny geniusz. To tam na początku 1772 roku, pomiędzy wyjazdami do Italii, powstaje Divertimento D-dur KV 136. Zarówno trzyczęściowy układ kompozycji, jak i – zapewne inspirowane muzyką włoską – elementy stylu koncertującego sprawiają, że mimo skromnej smyczkowej obsady zyskuje symfoniczny charakter. Kilka lat później, w lipcu 1779 powstaje przedostatnia salzburska symfonia Mozarta – utrzymana w tonacji B-dur, a przez Köchla oznaczona numerem 319. Pierwotnie trzyczęściowe dzieło już w Wiedniu kompozytor uzupełnia o Menueta. W dopełnionej w ten sposób dojrzałej formie Mozart doskonale łączy lekkość brzmienia z bogactwem harmoniczno-melodycznych rozwiązań.

Całość programu wieńczy Symfonia g-moll Josepha Haydna – chyba najbardziej charakterystyczna z cyklu sześciu symfonii paryskich skomponowanych na zamówienie hrabiego d’Ogny w 1785 roku. Podtytuł La poule (czyli Kura) utwór zawdzięcza „gdaczącemu” drugiemu tematowi z pierwszej części, który stanowi humorystyczny kontrast dla majestatycznego tematu otwierającego symfonię. Zarysowana krótkimi wartościami melodia smyczków uzupełniona o repetowane na jednej wysokości dźwięku rytmy punktowane w partii oboju rzeczywiście może kojarzyć się z odgłosami wydawanymi przez wiejskie ptactwo. Humorystycznych elementów jest w tej kompozycji zresztą więcej, jak choćby niespodziewane kontrasty dynamiczne w Andante czy sielankowy nastrój menueta.

◆ PROGRAM ◆

WOLFGANG AMADEUS MOZART

• Divertimento D-dur KV 136

Allegro – Andante – Presto

• Symfonia nr 33 B-dur KV 319

Allegro assai – Andante moderato – Menuetto – Finale. Allegro assai

JOSEPH HAYDN

•Symfonia g-moll Hob. I:83 La Poule

Allegro – Andante – Minuet – Finale. Vivace

◆ WYKONAWCY ◆

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

MACIEJ TOMASIEWICZ⎮dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/252123

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ