koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  rok temu  »  

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM / MUZYKA ŻAŁOBNA DLA KRÓLA AUGUSTA II

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 392 wyświetleń od 12 września 2023
  • 3 listopada 2023, piątek
    » 19:00

August II Mocny – elektor Saksonii i pierwszy panujący w Rzeczypospolitej król z saskiej dynastii Wettynów – na kartach historii zapisał się jako ten, który uwikłał Polskę w szereg konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych. Jednocześnie trudno mu odmówić zaangażowania w artystyczny rozwój polsko-saskiego dworu. Jego obecność w Warszawie dawała asumpt do powstawania magnackich kapel, a nawet teatrów operowych – na wzór tych królewskich.

Niespodziewana śmierć króla w Pałacu Saskim w Warszawie 1 lutego 1733 roku uruchomiła lawinę żałobnych uroczystości odprawianych na ziemiach Rzeczypospolitej, w trakcie których – obok chorału – zapewne wykonywano wokalno-instrumentalną muzykę ówczesnych mistrzów, zgodnie z możliwościami poszczególnych ośrodków. Podczas koncertu zabrzmią zatem zarówno tradycyjne gregoriańskie antyfony i responsoria, jak i wokalno-instrumentalne dzieła najznakomitszych muzyków tego czasu. Do najważniejszych kompozytorów na dworze drezdeńskim należał Jan Dismas Zelenka. Chromatyczne pochody melodyczne, ciemne brzmienie instrumentów dętych i niezwykła ekspresja partii wokalnych psalmu De profundis, ZWV 50 z 1724 roku stanowią o niezwykłej wartości utworu poświęconego pamięci ojca kompozytora. Nie mniej przejmujące jest Miserere, ZWV 57 z 1738 roku utrzymane w bardziej dramatycznym charakterze.

W centralnej części programu znalazła się natomiast muzyka najwybitniejszego polskiego kompozytora doby późnego baroku – żałobne Conductus funebris Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, które najprawdopodobniej uświetniło uroczystości pogrzebowe władcy odprawiane na Wawelu. Opracowanie muzyczne tekstu doskonale oddaje teologiczny sens zawarty w katolickim obrządku pogrzebowym, a oryginalny układ całej kompozycji w pełni obrazuje możliwości talentu i warsztatu wawelskiego mistrza.

◆ PROGRAM ◆

  1. Antyfona (chorał): Si iniquitates observaveris

  2. Psalm: Jan Dismas Zelenka (1679-1745) – De profundis clamavi, ZWV 96

  3. Antyfona (chorał): Exsultabunt Domino ossa humiliata

  4. Psalm: Jan Dismas Zelenka – Miserere, ZWV 57

  5. Responsorium: Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ok. 1665-1734) – Subvenite Sancti Dei (Conductus funebris)

  6. Responsorium: Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Libera me (Conductus funebris)

  7. Absolucja (chorał): Kyrie – Pater noster – A porta inferi

  8. Antyfona: Grzegorz Gerwazy Gorczycki – In paradisum (Conductus funebris)

  9. Antyfona (chorał): Ego sum resurrectio et vita

  10. Kantyk Zachariasza: Alessandro Stradella (1639-1682) – Benedictus

  11. Hymn: Jan Dismas Zelenka – Salve Regina ZWV 137

◆WYKONAWCY◆

JUSTYNA STĘPIEŃ ⎮sopran

DOROTA LACHOWICZ ⎮mezzosopran

SYLWESTER SMULCZYŃSKI ⎮tenor

PAWEŁ MICHALCZUK ⎮bas

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

RENATA SZCZYPIOR ⎮przygotowanie chóru

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA ⎮pozytyw, dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/256820

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ