Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2025POKazujemy operę 2Summer Guitar Festival 2025Musica Tertii MilleniiKoncert PasyjnyHiperobiekty
zmodyfikowano  13 dni temu  »  

IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 658 wyświetleń od 3 lutego 2025
  • 5 kwietnia 2025, sobota
    » 19:00

Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest 𝘐𝘭 𝘵𝘳𝘪𝘰𝘯𝘧𝘰 𝘥𝘦𝘭 𝘛𝘦𝘮𝘱𝘰 𝘦 𝘥𝘦𝘭 𝘋𝘪𝘴𝘪𝘯𝘨𝘢𝘯𝘯𝘰 HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania 𝘥𝘳𝘢𝘮𝘮𝘪 𝘱𝘦𝘳 𝘮𝘶𝘴𝘪𝘤𝘢, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.

Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość. Obok wysoko cenionych wartości pojawiają się pokusy i rozczarowania. Znamienne, iż tę pierwszą wersję oratorium wieńczy rzewna aria Bellezzy 𝘛𝘶 𝘥𝘦𝘭 𝘊𝘪𝘦𝘭 (w kolejnych wersjach zamieniona na triumfalne 𝘈𝘭𝘭𝘦𝘭𝘶𝘫𝘢), w której dominuje poczucie bezsilności i – wobec nabytego doświadczenia – tęsknoty za niewinnością. Twórcy przygotowanej w Polskiej Operze Królewskiej scenicznej interpretacji Haendlowskiego dzieła podążają za cieniem obecnym w tej wizji. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawiają odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie, w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA WALDEMAR RAŹNIAK

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY BARBARA GUZIK

REŻYSERIA ŚWIATEŁ ADA BYSTRZYCKA

PROJEKCJE WOJTEK KAPELA

ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

BELLEZZA Julia Pliś

PIACERE Justyna Rapacz

DISINGANNO Jakub Foltak

TEMPO Aleksander Rewiński

AKTORZY Patrycja Grzywińska, Joanna Lichorowicz-Greś, Vova Makovskyi, Wojciech Wereśniak

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn, pozytyw

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/297254

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  13 dni temu  »  
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ

loading