koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry Dętej
zmodyfikowano  9 lat temu

AGNES I JEGO BRACIA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 50 124 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 3 marca 2006, piątek
    » 19:45

reż. Oskar Roehler

MŁODE KINO NIEMIECKIE

9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005

Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.

W tym roku w marcu odbędzie się 9. przegląd z tego cyklu, który z racji obecnie obchodzonego Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 będzie miał wyjątkowy charakter. Tym razem przegląd pokaże nie tylko najnowsze filmy z ubiegłorocznego Festiwalu w Berlinie, ale podsumuje także kondycję niemieckiej kinematografii z okresu ostatniej dekady.

Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.

Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim.

Projekcje odbywać się będą w Warszawie, w kinie Iluzjon, ul. Narbutta 50a, w Lublinie w kinie Chatka Żaka i Łodzi w kinie Charlie.

WARSZAWA

    1. III. godz. 19.45

AGNES I JEGO BRACIA (AGNES UND SEINE BRÜDER)

reż. Oskar Roehler, 2004, 116’

    1. III. godz. 20.00

BIEGNIJ, LOLA, BIEGNIJ (LOLA RENNT)

reż. Tom Tykwer, 1998, 81’

    1. III. godz. 20.00

ROSSINI

reż. Helmut Dietl, 1997, 110’

    1. III. godz. 20.00

MORDERCA (DER TOTMACHER)

reż. Romuald Karmaker, 1995, 114’

    1. III. godz. 20.00

DECYZJA (DIE INNERE SICHERHEIT)

reż. Christian Petzold, 2000, 108’

    1. III. godz. 20.00

NIETYKALNA (DIE UNBERÜHRBARE)

reż. Oskar Roehler, 2000, 100’

    1. III. godz. 17.15

NIGDZIE W AFRYCE (NIRGENDWO IN AFRIKA)

reż. Caroline Link, 2002, 144’

godz. 20.00

ŚWIATŁA (LICHTER)

reż. Hans-Christian Schmid, 2002, 100’

    1. III. godz. 20.00

GOOD BYE, LENIN!

reż. Wolfgang Becker, 2003, 118’

    1. III. godz. 18.00

NADZY (NACKT)

reż. Doris Dörrie, 2002, 90’

godz. 20.00

SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO (ALLES AUF ZUCKER)

reż. Dani Levy, 2004, 93’

    1. III. godz. 20.00

EDUKATORZY (DIE FETTEN JAHRE SIND VORBEI)

reż. Hans Weingartner, 2004, 124’

    1. III. godz. 20.00

GŁOWĄ W MUR (GEGEN DIE WAND)

reż. Fatih Akin, 2004, 120’

    1. III. godz. 20.00

NAPOLA

reż. Dennis Gansel, 2004, 110’

    1. III. godz. 20.00

PALPITACJE (KAMMERFLIMMERN)

reż. Hendrik Hölzemann, 2004, 100’

    1. III. godz. 18.30

DUCHY (GESPENSTER)

reż. Christian Petzold, 2004, 85’

godz. 20.15

KEBAB CONNECTION

reż. Anno Saul, 2004, 99’

    1. III. godz. 20.00

SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI

(SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE)

reż. Marc Rothemund, 2004, 117’

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

    1. III. godz. 13.30

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna z polskim lektorem)

    1. III. godz. 10.00

ŚLEPAKI (DIE BLINDGÄNGER)

reż. Bernd Sahling, 2003, 87’ (wersja oryginalna)

Wszystkie filmy w przeglądzie (z wyjątkiem pokazów dla dzieci) wyświetlane są w wersji oryginalnej z polskimi napisami.

Film Ślepaki dla dzieci od lat 12.

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon, kasa czynna na pół godziny przed pierwszym seansem. Telefon do kina (022) 646 12 60.Niemcy 2004, 116 min.

**AGNES I JEGO BRACIA

Agnes und seine Brüder, 2004, 116’

Scenariusz i reżyseria: Oskar Roehler**

Zdjęcia: Carl-Friedrich Koschnick

Muzyka: Martin Todsharow

Montaż: Juliane Lorenz, Simone Hofmann

Dźwięk: Heino Herrenbrück

Scenografia: Sabine Rudolph

Kostiumy: Lucia Faust

Występują: Martin Weiß (Agnes Tschirner), Moritz Bleibtreu (Hans-Jörg Tschirner), Herbert Knaup (Werner Tschirner), Katja Riemann (Signe Tschirner), Tom Schilling (Ralf Tschirner), Susan Anbeh (Desiree), Vadim Glowna (Günther Tschirner), Margit Carstensen (Roxy)

Producent: Stefan Arndt

Nagrody i wyróżnienia:

Bawarska Nagroda Filmowa 2005 – za najlepszy scenariusz dla Oskara Roehlera

Niemieckie Nagrody Filmowe 2005:

nominacja do Złotej Loli w kategorii najlepszy film, Złota Lola dla najlepszej aktorki drugoplanowej – Katji Riemann

Agnes (Martin Weiß) jest transseksualistą, aktualnie ładną kobietą i tancerką w klubie, a po pracy normalną hausfrau w papilotach. Jeszcze jako mężczyzna została mężem i ojcem (jej spotkanie z synkiem jest jedną z najbardziej poruszających scen w filmie). Agnes prowadzi bardzo przeciętne życie, ma jednak kłopoty z gotowaniem obiadów mężowi, którego to tak bardzo denerwuje, że w końcu wyrzuca ją z domu. Agnes kochała najmocniej matkę, która w porywie młodzieńczych fascynacji politycznych zaangażowała się w ruch terrorystyczny spod znaku RAFu i została uwięziona w słynnym więzieniu Stammheim. O offu zdaje się dobiegać oskarżenie: zamiast zajmować się mężem i trzema synami.

Bo Agnes to tylko jeden z trzech braci i wcale nie najbarwniejszy. Drugi brat, Hans-Jörg (Moritz Bleibtreu), jest bibliotekarzem-erotomanem z zaburzeniami osobowości i ze skłonnością do alkoholu – okresowo zwiększającą się na tyle, że wymaga terapii.

(...) Trzeci brat, Werner (Herbert Knaup), jest chlubą rodziny, choć pewnie jego matka nie podzielałaby tego zdania. To polityk – dobrze ustawiony i pnący się do góry. W pracy. W domu, a właściwie parterowym domku z ogródkiem, jego kariera przedstawia się całkiem odmiennie. Żona (znakomita, słusznie nagrodzona Katja Riemann) i starszy syn, oboje z artystycznymi ambicjami, ale chyba tylko ambicjami, nienawidzą go i poświęcają wiele czasu i wysiłku, by go poniżyć. (...)

Roehler jest bardzo surowym sędzią. Karze wszystkich, nawet ojca trzech braci (w tej roli niesamowity Wadim Glowna z długimi siwymi włosami hippisa, któremu usługuje wiecznie płaczący lokaj). Na polityku oczywiście nie zostawia suchej nitki, Hansa-Jörga kompromituje i demaskuje, a najsympatyczniejszego z braci, Agnes, uśmierca.

I tu zaczyna się problem z tym filmem. Roehlerowi zabrakło albo czasu, albo cierpliwości. Bo pointa, do której dochodzi ten bardzo sprawnie, można by wręcz powiedzieć - bez zbędnych komplementów – zrealizowany na poziomie dobrych opowieści hollywoodzkich (które pewnie uchodziłyby za europejskie), rozczarowuje i tyle.

Może w formie usprawiedliwienia trzeba dodać, że Elementarteilchen (2006), najnowszy film Roehlera, bezsprzecznie jednego z najciekawszych obecnie reżyserów niemieckich, był jedną z najczęściej omawianych premier Berlinale 2006, choć nie wszystkim się podobał.

Renomowanemu polskiemu krytykowi Tadeuszowi Sobolewskiemu nie spodobał się zdecydowanie, czemu dał wyraz w swoim omówieniu festiwalu i chcąc dodatkowo zrazić reżysera czytelnikom nazwał go telewizyjnym rzemieślnikiem (Gazeta Wyborcza z 13. 02. 06, s. 15), choć z telewizją Roehler nie współpracuje z zasady (w całej jego filmografii znajduje się tylko jeden film telewizyjny z 1999 r.).

OSKAR ROEHLER, ur. 1959 r. w Sternberg. Wychowywał się w Londynie, Rzymie i Norymberdze. Przeniósł się do Berlina na początku lat 80. i zajął się dziennikarstwem jako free lancer i pisarstwem. W 1984 r. opublikował tom opowiadań pt. Das Abschnappuniversum. Pisał scenariusze dla Niklausa Schillinga (Deutschfieber, 1991), Christopha Schlingensiefa i Marka Schlichtera. W 1997 r. zadebiutował filmem pełnometrażowym Silver Countdown. Jego największym artystycznym osiągnięciem, jak dotąd, była Die Unberührbare (Nietykalna, 2000), nominowana do Oscara 2000, nagrodzona m. in. na MFF w Chicago, San Jose, i Miami oraz Rotterdamie i Istambule. Na Berlinale 2006 ostatni film Roehlera został wyróżniony Srebrny Niedźwiedziem dla najlepszego aktora Moritza Bleibtreu.

FILMOGRAFIA REŻYSERA

  • Elementarteilchen (2006) _ Agnes und seine Brüder (2004) _ Angst (2003) _ Suck My Dick (2001) _ Die Unberührbare (Nietykalna) (2000) _ Gierig (1999) _ Latin Lover (1999) (TV) _ Silvester Countdown (1997) _ Famous Nothing (1996) film krótki _ Gentleman (1995) _ Hard (1995) film dok. _ Mister Proper (1995) film krótki _ Sheila (1994) film krótki
zmodyfikowano  9 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ