ZBIGNIEW KARKOWSKI JP
ZBIGNIEW KARKOWSKI
- 3 czerwca 2007, niedziela» 20:00
Koncert w ramach festiwalu Mazzolleum Art Depot
ZBIGNIEW KARKOWSKI (JP)
Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski
to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany
jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null,
Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis. Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck", Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo. Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali”.
bilety:
12 zł
ZBIGNIEW KARKOWSKI
Musical Piaf The Show
30 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
139 475teatr
Program Kosmos Bajka Prowokacja
30 kwietnia 2024 - 20:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
ul. Nowowiejska 1 Warszawa
282 826teatr
gregorian GRACE
29 kwietnia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
182 080muzyka
Gregorian Grace znowu w Stolicy!
29 kwietnia 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
14 625muzyka
Speed Dating | Wiek: 24-34 | Warszawa
28 kwietnia 2024 - 16:00
W Orbicie Słońca
Marszałkowska 45/49 Warszawa
6 353muzyka
Premiera 2024 | Śleszyńska, Gorczyca, Cyrwus, Korcz
28 kwietnia 2024 - 15:30/18jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
85 076teatr
WTM | Jazz dla dzieci | Szarp pan bas
27 kwietnia 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
3 382muzyka
Koncert symfoniczny 27.04.2024 g. 18.00
27 kwietnia 2024 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
10 607muzyka
Viva Sabat - Teatr Sabat
27 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
166 622teatr
Nirvana z Orkiestrą Symfoniczną
27 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
699 382teatr
Piotr Schmidt International Sextet ft. Krzysztof Herdzin i Marek Napiórkowski - Urodziny Krzysztofa Komedy! - Piątek, 26.04.2024 godz. 19:00
26 kwietnia 2024 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
3 900muzyka
CANTEMUS! / LAETATUS SUM
26 kwietnia 2024 - 20:00
Kościół Akademicki - św. Anny
ul. Krakowskie Przedmieście 68 Warszawa
5 006muzyka
Koncert symfoniczny 26.04.2024 g. 19.30
26 kwietnia 2024 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
11 269muzyka
Największe przeboje Pink Floyd na żywo - KONCERT ANOTHER PINK FLOYD I MAREK RADULI
26 kwietnia 2024 - 20:30
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
45 492teatr
Recital wokalno-pianistyczny - KAROL KOZŁOWSKI - tenor i MISCHA KOZLOWSKI - fortepian
25 kwietnia 2024 - 15:30
Centrum Kultury Wilanów
Kolegiacka 3 Warszawa
3 799muzyka
1914 / Three Eyes of The Void / DEADLINE | Warszawa
25 kwietnia 2024 - 19:00
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
6 598muzyka
Adam Kalinowski "THE POLISH TOUR"
25 kwietnia 2024 - 20:00
Klub Hydrozagadka
ul. 11 listopada 22 Warszawa
81 936teatr