ZBIGNIEW KARKOWSKI JP
- 3 czerwca 2007, niedziela» 20:00

ZBIGNIEW KARKOWSKI
Koncert w ramach festiwalu Mazzolleum Art Depot
ZBIGNIEW KARKOWSKI (JP)
Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski
to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany
jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null,
Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis. Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck", Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo. Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali”.
bilety:
12 zł

ZBIGNIEW KARKOWSKI
Poranek dla Małych Melomanów 12.01.2025 g. 11
12 stycznia 2025 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
2 231muzyka
Trasa Zwycięzców "Masz Minutę"
12 stycznia 2025 - 18:00
Klub Komediowy Puenta
Kolejowa 8/10 Warszawa
62 632teatr
Koncert Wiedeński z Gwiazdami 2025
12 stycznia 2025 - 16:00/19
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
52 926muzyka
Koncert Wiedeński z Gwiazdami - Viva Wiedeń - Viva Broadway
12 stycznia 2025 - 16:00/19
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
92 329teatr
Nowy program ZŁOTE MYŚLI
12 stycznia 2025 - 16:30/20
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawa
644 472teatr
Varsovia Metal Fest
11 stycznia 2025 - 18:00
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
1 812muzyka
Koncert Wiedeński oraz Światowe Standardy Muzyki Rozrywkowej
11 stycznia 2025 - 16:00/20
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
92 594teatr
Koncert symfoniczny 11.01.2025 g. 18
11 stycznia 2025 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
2 632muzyka
Masz Minutę
11 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawajest więcej miejsc
15 795teatr
Koncert największych polskich gwiazd rocka z klimatem PRL-u
10 stycznia 2025 - 19:00
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
16 765teatr
Zacieralia - 18. urodziny!
10 stycznia 2025 - 17:30
Progresja
Fort Wola 22 Warszawa
2 056muzyka
18. urodziny Festiwalu Twórczości Nieograniczonej Zacieralia
10 stycznia 2025 - 17:30
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
3 715teatr
EROI(NE) / HAENDEL – VIVALDI. ARIE I DUETY
10 stycznia 2025 - 19:00
Zamek Królewski w Warszawie
plac Zamkowy 4 Warszawa
1 675muzyka
Koncert symfoniczny 10.01.2025 g. 19:30
10 stycznia 2025 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
2 501muzyka
The 1984 Tour
10 stycznia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 149zł
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
29 254teatr
Wielka Gala Noworoczna 2025 - "Nowy Rok w Wiedniu"
9 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 150zł
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
9 399teatr
Goło i wesoło
9 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 90złjest więcej terminów
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
220 149teatr