ZBIGNIEW KARKOWSKI JP

ZBIGNIEW KARKOWSKI
- 3 czerwca 2007, niedziela» 20:00
Koncert w ramach festiwalu Mazzolleum Art Depot
ZBIGNIEW KARKOWSKI (JP)
Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski
to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany
jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null,
Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis. Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck", Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo. Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali”.
bilety:
12 zł

ZBIGNIEW KARKOWSKI
FARBEN LEHRE & GUTEK & KOBRANOCKA
18 lutego 2022 - 19:00
Klub Remont
ul. Waryńskiego 12a Warszawa
69 477teatr
SYMFONIE HAMBURSKIE / CARL PHILIPP EMANUEL BACH
18 lutego 2022 - 19:00
Zamek Królewski w Warszawie
plac Zamkowy 4 Warszawa
3 739muzyka
KONCERT WŁOSKI - arie operowe
18 lutego 2022 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawa
3 655muzyka
Stanisław Górka "One & MY"
18 lutego 2022 - 18:00
ARSUS
TRAKTORZYSTÓW 14 Warszawa
4 602muzyka
Koncert symfoniczny 18.02.2022 g. 19:30
18 lutego 2022 - 19:30
Filharmonia Narodowa, Scena Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
7 405muzyka
Bakermat
17 lutego 2022 - 20:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
19 678teatr
Bakermat | Warszawa
17 lutego 2022 - 20:00
Progresja
Fort Wola 22 Warszawa
12 070muzyka
Po prostu... Filharmonia! Projekt 3 17.02.2022 g. 19:00
17 lutego 2022 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
7 926muzyka
Terror + Knocked Loose | Warszawa
17 lutego 2022 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
10 832muzyka
Axel Flóvent with guest Plàsi
17 lutego 2022 - 20:00jest więcej terminów
BARdzo Bardzo
ul. Nowogrodzka 11 Warszawa
39 043muzyka
Axel Flóvent with guest Plasi
17 lutego 2022 - 19:00jest więcej terminów
BARdzo Bardzo
ul. Nowogrodzka 11 Warszawa
39 922muzyka
Pod Dachami Paryża
16 lutego 2022 - 19:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
229 954teatr
Po prostu... Filharmonia! Projekt 3 16.02.2022 g. 19:00
16 lutego 2022 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
8 944muzyka
RHAPSODY OF FIRE + support
16 lutego 2022 - 20:00
Klub Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
16 790muzyka
RHAPSODY OF FIRE
16 lutego 2022 - 20:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
22 862muzyka
Jacob Lee
16 lutego 2022 - 19:00jest więcej terminów
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawajest więcej miejsc
50 856muzyka
Adam Nowak i AKUSTYK AMIGOS
16 lutego 2022 - 20:30jest więcej terminów
Nowa Kuźnia
Kostki Potockiego 24 Warszawa
16 913muzyka