INFORMACJA:
ZBIGNIEW KARKOWSKI JP
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8go.jpeg)
ZBIGNIEW KARKOWSKI
- 3 czerwca 2007, niedziela» 20:00
Koncert w ramach festiwalu Mazzolleum Art Depot
ZBIGNIEW KARKOWSKI (JP)
Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski
to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany
jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null,
Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis. Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck", Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo. Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali”.
bilety:
12 zł
![](/i/event-medium.png)
ZBIGNIEW KARKOWSKI
Recital - piosenki Jacka Kaczmarskiego
27 stycznia 2024 - 15:45
Dom Kultury Stokłosy
Wacława Lachmana 5 Warszawa
3 920muzyka
Steczkowska/Demarczyk & Royal Symphony Orchestra
27 stycznia 2024 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1 Warszawa
34 545teatr
CLAN OF XYMOX | Warszawa
27 stycznia 2024 - 20:00
Niebo
Nowy Świat 21 Warszawa
6 228muzyka
Koncert symfoniczny 27.01.2024 g. 18:00
27 stycznia 2024 - 18:00 | KUP-BILET
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
6 648muzyka
Koncert symfoniczny 26.01.2024 g. 19:30
26 stycznia 2024 - 19:30 | KUP-BILET
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
6 776muzyka
DELAIN
26 stycznia 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 119.0zł
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
9 623muzyka
Stand-up: Bartek Toczek - Testy
25 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 25złjest więcej terminów
Bazar Klub
ul. Jagiellońska 13 Warszawa
6 660teatr
CABAL | WARSZAWA
24 stycznia 2024 - 18:30 | KUP-BILET | 89.0zł
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
6 710muzyka
"Nowy" program na 20-lecie
24 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 120zł
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
71 628teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" V termin
23 stycznia 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 100zł
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
42 042teatr
Koncert kameralny 23.01.2024 g. 19:00
23 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
8 374muzyka
Karnawałowa Gala Operetkowo-Musicalowa 2024
22 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 140zł
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
225 814teatr
Someone Like You - The Adele Songbook
22 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 200złjest więcej terminów
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
190 550teatr
Koncert Muzyki Świata
22 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 80zł
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
182 737teatr
Wirtuozowski flet | Maria Sujka, Daria Daniele Petre - flet | Tomasz Marut - fortepian
21 stycznia 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
3 861muzyka
KACZMARSKI. ALTERNATYWA
21 stycznia 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 50zł
BARdzo Bardzo
Nowogrodzka 11 Warszawa
42 975teatr
Program KOSMOS BAJKA PROWOKACJA
21 stycznia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 50zł
Rakieta Klub
Nowy Świat 4a Warszawa
201 796teatr