Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka
Miejski Ośrodek Kultury w Przeworsku
9 lutego 2025, godz. 17.00
Akcja operetki dzieje się podczas obrad Kongresu Wiedeńskiego (1814-15 r.) zwanego też "tańczącym kongresem", kiedy to zebrało się ponad 200 cesarzy, królów, książąt i dyplomatów, którzy po upadku Napoleona zmieniali mapę świata, stanowiąc o kształcie nowej Europy. Ponieważ Kongres Wiedeński więcej tańczył jak obradował, klimat owych "obrad" stał się natchnieniem dla librecistów Victora Leona i Leo Steina, spod pióra których wyszło libretto muzyki Straussa. Frywolna operetka przepełniona jest największymi hitami łączącymi wspaniałą muzykę i czar wiedeńskich salonów. Libretto opowiada historię hrabiego Baldwina Zedlau, którego żona niedługo po zaślubinach opuszcza i wraca do Wiednia. Samotny mąż nie cierpi długo w samotności i szybko pociesza się piękną tancerką. Hrabina jednak postanawia powrócić i zakosztować smaku małżeństwa. Jak to bywa w operetkach małżonkowie, a także dwie inne pary, biorą udział w komedii pomyłek i nieporozumień, by w finale odnaleźć miłość u boku ukochanego.
Obsada:
Baldwin hrabia Zedlau - Tomasz Furman (tenor)
Gabriela hrabina Zedlau - Anna Balawender (sopran)
Francisca Cagliari, tancerka - Jadwiga Kot-Ochał (sopran)
Kagler, jej ojciec, właściciel karuzeli - Andrzej Alberski
Książę Ypsheim-Gindelbach - Jakub Trałka (bas-baryton)
Pepi Pleininger, modystka - Natalia Wójcik (sopran)
Józef, kamerdyner hrabiego Zedlau - Marcin Pokusa (tenor)
Hrabia Bitowski - Zbigniew Poręba
Weronika Tomaszek - skrzypce
Magdalena Solarz - wiolonczela
Marcin Kasprzyk - fortepian
Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk -flet poprzeczny
Kostiumy: Magdalena Stanio
Kierownictwo organizacyjne: Emilia Izabela Romani
Muzyka: Johann Strauss
Reżyseria: Robert Chodur
Kierownictwo muzyczne - dr Marcin Kasprzyk
Biogramy głównych wykonawców:
Tomasz Furman - tenor - Kształcenie wokalne rozpoczął w szkole muzycznej II stopnia w Tarnowie w klasie śpiewu solowego dr Alicji Płonki. Po uzyskaniu dyplomu podjął naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Prof. AM dr hab. Macieja Bartczaka. W roku 2018 zadebiutował na deskach Opery Śląskiej partią Podesty w operze Rzekoma Ogrodniczka - W. A. Mozarta. Obecnie współpracuje jako solista z Dębickim Towarzystwem Muzyczno - Śpiewaczym, gdzie kreował główne role w operach: Straszny Dwór, Halka, Flis jak również Wesele Figara, Cyrulik Sewilski, Traviata, Zemsta Nietoperza. Jest aktywnym zawodowo śpiewakiem koncertującym zarówno w Polsce jak i poza jej granicami.
Jadwiga Kot-Ochał - sopran - Absolwentka wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Katarzyny Rymarczyk. Doskonaliła swój warsztat wokalny biorąc udział w mistrzowski kursach: Maestry Anity Garanćy, Jolanty Janucik, Marka Rzepki, Haliny Łukomskiej, Jolanty Żmurko oraz Jagny Sokorskiej. W 2007r. zadebiutowała w Operze Nova w Bydgoszczy, kreując postać I Chłopca w przedstawieniu Czarodziejski flet W. A. Mozarta. Prócz partii operowych i operetkowych, posiada bogaty repertuar oratoryjno- kantatowy jak również kameralny. Koncertowała w Czechach, Słowacji, Ukrainie, Szwajcarii, Niemczech, Węgrzech, Hiszpanii. Współpracowała z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis, Chórem Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną w Bydgoszczy oraz Przemyska Orkiestrą Kameralną. Od 2011 r. pracuje jako pedagog śpiewu solowego. Posiada na swoim koncie wiele osiągnięć pedagogicznych na konkursach wokalnych, jej wychowankowie kontynuują naukę śpiewu na Akademiach Muzycznych.
Anna Maria Balawender - sopran - Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, kierunek wokalistyka. W czasie studiów trzykrotnie otrzymała stypendium "Nagroda Rektora". Swoje umiejętności kształciła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków i pedagogów. Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Z. Noskowskiego w Brzesku, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Bella Voce" Busko Zdrój 2022, finalistka VIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Marii Zamoyskiej w Kórniku, laureatka II nagrody XI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary w Mławie. Dyrygentka i współzałożycielka przeworskiego chóru "Lumen" działającego przy Sanktuarium Grobu Bożego oraz Miejskim Ośrodku Kultury w Przeworsku.
Natalia Wójcik - sopran - Pedagog, instruktor śpiewu i gry na fortepianie, nauczyciel akademicki, - absolwentka Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu w klasie fortepianu oraz śpiewu solowego. Laureatka konkursów wokalnych. Kilkakrotnie nagradzana prestiżowym tytułem Talent Małopolski, co umożliwiło jej udział w koncertach w Piwnicy pod Baranami. Swoją pasję artystyczną kontynuuje w Podkarpackim Teatrze Muzycznym Halka w Rzeszowie.
Jakub Trałka - bas-baryton - Ukończył śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr hab. Radosława Żukowskiego, prof. AMKP. Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Wychowanie Muzyczne na Wydziale Muzyki (obecnie Instytut Muzyki) Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jako członek i solista chórów akademickich śpiewał w wielu miejscach w Polsce, Niemczech oraz Portugalii. Laureat konkursów lokalnych i ogólnopolskich piosenki i poezji kresowej. Od 2016 roku związany z rzeszowską sceną muzyczną, gdzie brał udział w spektaklach i koncertach w wykonaniu Studia Operowego Halka działającego przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. W 2019 roku nawiązał współpracę z Krakowskim Zespołem Chawira biorac udział przedstawieniach teatralno - muzycznych i koncertach realizowanych m.in. w Teatrze Groteska w Krakowie. W 2022 roku jako członek zespołu Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka, wystąpił w roli Nikity w operze Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda. Współpracuje także z Krakowską Operą Kameralną, gdzie wziął udział przy realizacji opery buffa Livietta e Tracollo G.B Pergolesiego w reżyserii Wacława Jankowskiego. Zdobyte wykształcenie artystyczne uzupełnia w wielu warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez Mariusza Kwietnia oraz Marcela Boone.
Marcin Pokusa - tenor - Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie fagotu Krzysztofa Zabłockiego, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu ks. dr hab. Pawła Sobierajskiego, do sierpnia 2017 roku artysta chóru Opery Krakowskiej. Lider i inicjator zespołu "iGramy z Pokusą", z pochodzenia Ślemienianin, góral żywiecki, współzałożyciel wielu znanych zespołów muzycznych takich jak: Fickowo Pokusa, Siewcy Lednicy, Kapela Marcina Pokusy, Besquidians. Producent, muzyk folkowy a także śpiewak operowy. Od września 2018 roku muzyk Mieleckiej Orkiestry Symfonicznej. Laureat nagrody TVP Poznań "Eurotalent 2004". Nauczyciel śpiewu solowego oraz fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Mielcu.
Marcin Kasprzyk - pianista - doktor sztuki, pianista. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Jarosławiu pod kierunkiem mgr Teresy Romanow-Rydzik,. Dalszą naukę kontynuował w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II st. im. Artura Malawskiego w Przemyślu w klasie fortepianu mgr Doroty Miller, którą ukończył w 2007 roku. W tym samym roku rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pod kierunkiem prof. Cezarego Saneckiego oraz dr. hab. Wojciecha Kubicy. Swoje umiejętności doskonalił na kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez słynnych profesorów i artystów. W 2013 roku brał udział w International Master Competition For Music Teachers w Warszawie, uzyskując III miejsce w kategorii solista. W lipcu 2020 roku obronił pracę doktorską pt.: Kameralistyka fortepianowa Jana Novaka jako przykład syntezy stylistycznej na tle muzyki XX wieku w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2021 roku zdobył II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Tajlandii oraz wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Finlandii również w kategorii solista. W tym samym roku roku wspólnie z sopranistką Renatą Johnson-Wojtowicz otrzymał Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. Piotra Glińskiego w zakresie upowszechniania twórczości Piotra Perkowskiego. Wydał debiutancką płytę z utworami kameralnymi Jana Novaka. Wszystkie utwory stanowią Polską premierę, a utwór Capriccio w wersji na wiolonczelę i fortepian światową premierę.
Magdalena Solarz - wiolonczelistka - Pochodzi z Rzeszowa z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Jako siedmiolatka rozpoczęła naukę gry na fortepianie, a następnie podjęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Przeworsku w klasie wiolonczeli. Naukę gry na tym instrumencie kontynuowała w Ogólnokształcącym Liceum Muzycznym II st. w Przemyślu pod kierunkiem mgr Anny Magdziak. Naukę gry na wiolonczeli rozwijała przez kolejne lata uczestnicząc w licznych konkursach oraz kursach muzycznych. Pobierała mistrzowskie lekcje u słynnych pedagogów, m.in. u prof. Tomasza Strahla, Dominika Połońskiego oraz prof. dr hab. Zdzisław Łapińskiego. W latach 2016-2017 pracowała jako nauczyciel gry na wiolonczeli w PSM I.st w Przeworsku. Wiolonczelistka Przemyskiego Kwartetu Smyczkowego "Ars Perfecta"
Weronika Tomaszek- skrzypaczka - Absolwentka PSM II stopnia im. Prof. Krzysztofa Pendereckiego w klasie skrzypiec. Laureatka wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym International Violin Competition "Vivaldi 337" w Wieliczce, gdzie zdobyła II wyróżnienie. Swoją pasję do muzyki rozwijała również pod kierunkiem cenionych pedagogów, m.in. Marii Orzechowskiej. Aktywnie uczestniczy w działalności artystycznej jako solistka i kameralistka.
Wiedeńska krew J. Strauss
Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka
Akcja operetki dzieje się podczas obrad Kongresu Wiedeńskiego (1814-15 r.) zwanego też "tańczącym kongresem", kiedy to zebrało się ponad 200 cesarzy, królów, książąt i dyplomatów, którzy po upadku Napoleona zmieniali mapę świata, stanowiąc o kształcie nowej Europy. Ponieważ Kongres Wiedeński więcej tańczył jak obradował, klimat owych "obrad" stał się natchnieniem dla librecistów Victora Leona i Leo Steina, spod pióra których wyszło libretto muzyki Straussa. Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl
Królewski Balet Klasyczny - Dziadek do orzechów
19 grudnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 120złjest więcej terminów
Filharmonia Podkarpacka - sala główna
ul. Fryderyka Chopina 30 Rzeszówjest więcej miejsc
264 332teatr
Polska Wersja w Rzeszowie!
20 grudnia 2024 - 20:30 | KUP-BILET | 87zł
Pod Palmą
ul. Cicha 4a Rzeszów
3 724teatr
Śliwa | Rzeszów - Pod Palmą
20 grudnia 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 67zł
Pod Palmą
ul. Cicha 4a Rzeszów
3 657teatr
Święta w Hogwarts - Immersyjny Spektakl dla Dzieci
20 grudnia 2024 - 12:00 | KUP-BILET | 75zł 17:00 | KUP-BILET | 65zł
Kino Zorza
ul. 3-go Maja 28 Rzeszów
71 505teatr
Dla mojej dziewczyny tour
21 grudnia 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 107zł
Pod Palmą
ul. Cicha 4a Rzeszów
3 448teatr
Koncert Kolęd i Pastorałek
27 grudnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 129zł
Hala Podpromie
ul. Podpromie 10 Rzeszów
31 143teatr
Beata Zarembianka, Dariusz Niebudek oraz Jacek Kawalec
29 grudnia 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego
Gen. Jarosława Dąbrowskiego 83 Rzeszów
5 069teatr
Spektakl sylwestrowy z życzeniami i lampką szampana!!!
31 grudnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego
Gen. Jarosława Dąbrowskiego 83 Rzeszów
1 953teatr
Spektakl sylwestrowy z życzeniami i lampką szampana!
31 grudnia 2024 - 22:00 | KUP-BILET | 130zł
Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego
Gen. Jarosława Dąbrowskiego 83 Rzeszów
1 834teatr