koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BODO20 Jubileusz UEOCi OCiSILESIANAAMKL 75 lat9. Festiwal Malarstwa ASPPępek Snu GMSREBRO
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Leszek Krutulski. Codziennie

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 251 wyświetleń od 9 grudnia 2014

Obraz, zwłaszcza ten fotograficzny, jest zapisem chwili; wyrwaniem momentu uwolnienia migawki poza ramy czasu fotografowanego obiektu i fotografa. Samo zdjęcie może teraz odgrywać rolę punktu odniesienia. Kiedy porównujemy fotografowany obiekt, osobę z obrazem obiektu bądź osoby na fotografii, możemy dostrzec zmiany, jakie zachodzą wraz z upływem czasu. W ten sposób obiektem fotografii nie jest już obiekt czy osoba, ale czas, który staje się swoistym „podmiotem lirycznym”, poprzez który życie snuje swą opowieść o egzystencji. Artystycznym wymiarem owej narracji staje się nie to, co widzimy, ale myśl, którą możemy ogarnąć, czasem tylko przez chwilę dotknąć w obszarze wyobraźni. To tam słowo „czas” nabiera innej realności niż ta, z którą mamy do czynienia w codziennej krzątaninie. Leszek Krutulski

Najnowsza wystawa Leszka Krutulskiego w GGF stanowi refleksyjną opowieść o przestrzeni z jej nieskończonością fizyczną i ludzkimi ograniczeniami, takimi jak przemijanie. Codziennie artysta podejmuje ten wątek czy to koncepcyjnie, czy praktycznie, realizując nieśpiesznie cykle fotograficzne. W kontekście współczesnych dynamicznych zmian fotografia stała się najpowszechniejszą formą zapisu. Jej technologiczna dostępność (cyfrowość) powoduje, że każdy posiadacz aparatu w telefonie nieomal czuje się fotografem. Wystawa „Leszek Krutulski. Codziennie” to prezentacja slow-photography, wymagającej procesu koncepcyjnego i technologicznego fotografii tworzonej przez artystę, konsekwentnie od 30 lat. Mowa tu o technologii analogowej, warunkującej zaistnienie ostatecznego obrazu jako materializacji idei. Pokażemy postawę twórcy, która się wiąże z tematyką i procesem powstawania zdjęć, a więc próbą zatrzymania czasu i przestrzeni w zmieniającym się i ewoluującym świecie wartości estetycznych, społecznych i innych. Ta postawa łączy się z odpowiedzialnością, jaką przyjmuje fotografujący, wybierając kadr jako nośnik informacji, atmosfery, historii własnej lub cudzej. W ramach wystawy zostaną pokazane najnowsze pejzaże okolic Trójmiasta związane z przestrzenią morza oraz wykonane w latach 2011–2012 roku fotografie składające się na cykl Półportret, do którego pozowali gdańszczanie między innymi w Gdańskiej Galerii Fotografii i Oddziale Sztuki Nowoczesnej MNG. Półportret jest pomysłem na porównanie upływającego czasu w portrecie wykonanym tej samej osobie w odstępie dekady.

Prezentacji prac stworzonych w latach 2011 i 2012 będzie towarzyszył nagradzany na festiwalach film dokumentalny w reż. Marcina Bortkiewicza pt. Lewa strona twarzy. Film został zaliczony przez opiniotwórczy portal o kulturze Culture.pl do siedmiu najlepszych polskich filmów dokumentalnych o fotografii, a w październiku 2014 podczas 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Aljazeera w Doha w Katarze otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia.

Wydarzenia towarzyszące wystawie: – dwudniowe warsztaty fotograficzne z Leszkiem Krutulskim (12–13.12.2014), – prezentacja efektów warsztatów podczas finisażu wystawy (30.12.2014), – spotkanie z reżyserem Marcinem Bortkiewiczem i autorem fotografii Leszkiem Krutulskim

dr Leszek Krutulski – artysta fotograf, wykładowca akademicki, współtwórca Galerii „po”, twórca archiwów. Doktorat z fotografii obronił na ASP w Poznaniu. Od trzech dekad zajmuje się fotografowaniem. Przez wiele lat związany z Instytutem Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2012 r. pracuje w ASP w Gdańsku. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się dokumentowaniem czasu, historii oraz podtrzymywaniem pamięci o ludziach i miejscach. Od kilku lat archiwizuje i digitalizuje zbiory negatywów szklanych z lat 1911–1933 śląskiego fotografa atelierowego Otto Eichlera, tym samym przywraca porzucone obrazy historii, współczesności (http://archiwumkrutulskiego.pl/)

Zainteresowanych analogową fotografią zapraszamy do udziału w warsztatach pod kierunkiem autora wystawy. Zgłoszenia: ggf@mng.gda.pl (liczba miejsc ograniczona)!

Projekt jest realizowany ze środków Miasta Gdańska przez Fundację Ostańce Nadziei we współpracy z Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz Fundacją Młodego Kina, organizatorem Festiwalu Euroshorts 2014.

Patronat honorowy: Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego

Kuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka Koordynacja: Waldemar Elwart Współpraca: Mariola Balińska, Joanna Michniewska, Małgorzata Posadzka, Maria Szymańska-Korejwo

Wystawa czynna: wtorek, środa, piątek: 11.00–17.00, czwartek: 11.00–18.00, sobota, niedziela: 11.00–16.00 Wstęp na wernisaż: bezpłatny Wstęp na wystawę: bilet normalny 2 zł, bilet ulgowy 1zł

Organizator: Fundacja Ostańce Nadziei www.ostanceprosb.pl Współorganizator: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii www.mng.gda.pl Partner: Fundacja Młodego Kina www.fmk.art.pl

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ