INFORMACJA:
Między słowami. Albrecht Dürer (1471–1528). Apocalypsis cum figuris – najwybitniejszy cykl graficzny Europy
Chrystus w otchłani, 1511, z cyklu Wielka Pasja Chrystusa , papier, drzeworyt wzdłużny, wym.: 39,8 x 28,4 cm, Muzeum Narodowe w Gdańsk
- od: 4 sierpnia 2016, czwartekdo: 2 października 2016, niedziela
Wernisaż: 3 sierpnia 2016, godz. 14.00
Wystawa prezentująca drzeworyty Albrechta Dürera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku jest częścią cyklu wystawienniczego „Między słowami”, w ramach którego są pokazywane ryciny i rysunki wybitnych artystów z różnych epok będące ilustracjami do wydawnictw literackich i muzycznych.
Cykl 15 drzeworytów Albrechta Dürera ilustrujących Apokalipsę św. Jana – jedno z najważniejszych dzieł w historii sztuki europejskiej – będzie prezentowany w Muzeum Narodowym w Gdańsku od 3 sierpnia do 2 października 2016 roku. Poza Apokalipsą będzie można zobaczyć także 8 rycin z serii 12 obrazujących Mękę Pańską (tzw. Dużą Pasję). Drzeworytnicze odbitki pochodzą z przedwojennej kolekcji Muzeum uważanej za jedną z najcenniejszych i najciekawszych w Polsce. Cykl Apocalypsis cum figuris posiadają w swych zbiorach najważniejsze muzea i biblioteki świata, bezcenne cymelium udostępniane w oryginale jest bardzo rzadko.
Albrecht Dürer był pierwszym wybitnym drzeworytnikiem w dziejach sztuki – pierwszym i ostatnim tak wielkim. Porównując sztywną, grubą kreskę i uproszczone formy ilustracji powstających od połowy XV wieku z drzeworytniczymi arcydziełami Dürera, dostrzegamy, jak doniosłe były dokonania tego młodego twórcy.
Ten niezwykle utalentowany i wszechstronny artysta przyszedł na świat w Norymberdze w 1471 roku. Na przełomie XV i XVI stulecia miasto to zwane Florencją Północy należało do najbogatszych i najludniejszych w Europie, słynęło z wyśmienitych wyrobów złotniczych, było ważnym ośrodkiem drukarstwa i istotnym centrum myśli humanistycznej. Albrecht Dürer początkowo terminował w warsztacie złotniczym ojca, później w lokalnym warsztacie Michaela Wolgemuta, gdzie wykonywano ilustracje drzeworytnicze do książek wydawanych w największej europejskiej drukarni Antona Kobergera. W młodym Albrechcie powoli kształtował się wielki twórca. W 1494 roku wyruszył po raz pierwszy do Włoch. Podróż ta miała ogromny wpływ na jego artystyczną przyszłość. Zachwyciły go klimat i krajobrazy Italii, świetliste barwy tamtejszego malarstwa, magia odrodzonego antyku oraz studia nad racjonalnymi podstawami sztuki. Dürer uświadomił sobie wówczas, jak bardzo się różni pozycja społeczna artystów włoskich od niemieckich prostych wytwórców, których działalność wciąż normowana cechowymi przepisami wpisana była w szeroko pojmowane rzemiosło. Zapragnął wzorem włoskich mistrzów stworzyć teoretyczną podbudowę dla sztuki powstającej na północ od Alp, której podstawą byłyby badania nad proporcjami, perspektywą i optyką. Po powrocie z Włoch Dürer ożenił się z bogatą patrycjuszką Agnes Frey, dzięki jej majątkowi mógł teraz otworzyć własny warsztat i rozpocząć samodzielną działalność. Początkowo, zapewne ze względów finansowych, poświęcił się głównie grafice, która dawała mu stały dochód.
Powstała wówczas seria 15 rycin ilustrujących biblijną Apokalipsę św. Jana. Kompozycje zostały odbite w 1498 roku w wydawnictwie wspomnianego już Kobergera, ojca chrzestnego artysty. W 1511 roku Dürer wydał cykl po raz drugi, dodając kartę tytułową ozdobioną wyobrażeniem Madonny z Dzieciątkiem na półksiężycu. Właśnie ta druga edycja będzie prezentowana na wystawie w Gdańsku.
Dürerowska wizja najbardziej tajemniczej księgi Pisma Świętego powstała pod wpływem szerzących się przepowiedni o końcu świata, mającym nastąpić w 1500 roku, i doskonale trafiła w nastroje panujące w ówczesnej Europie. Nabrzmiewające konflikty religijne i ferment ideologiczny, narastająca histeria przed zbliżającym się końcem wieku, liczne zarazy niczym zapowiedzi nadchodzącej apokalipsy, krytyka feudalnego porządku – wszystko to stało się tłem dla Dürerowskiej fantasmagorii, jak ujął to Goethe, i przyczyniło się do jej niezwykłej popularności na całym kontynencie. Dla wielu badaczy Apokalipsa Dürera to także oskarżenie rzucone przez artystę kościołowi, który przeżarty grzechem i zepsuciem był w jego oczach główną przyczyną nieszczęść ludzkości na ziemi.
Czarno-białe kompozycje przedstawiają nieszczęścia i kary, które spadną na grzeszną ludzkość w tragicznym czasie kończącym ziemski świat. Apokalipsa jest jednak tak wyjątkowa, że wymyka się wszelkim jednoznacznym interpretacjom. Jest to z jednej strony dosłowna ilustracja biblijnego tekstu, z drugiej – interpretacja artysty oddająca patos, nastrój i dramatyzm literackiego pierwowzoru, jest połączeniem realizmu z niezwykłą twórczą wyobraźnią, skonfrontowaniem wizji ze światem rzeczywistym otaczającym artystę i jemu współczesnych. Jest wreszcie pierwszym wydawnictwem, w którym ilustracja staje się ważniejsza niż tekst.
Dzięki mistrzostwu technicznemu wykształconego w zakładzie złotniczym Albrechta Dürera jego drzeworyty osiągnęły niespotykane dotąd efekty plastyczne – cięcie stało się subtelniejsze, a kontur bardziej zróżnicowany i to nie on określał kształty, ale smugi żywych giętkich linii wywołujące malarskie wrażenie światłocienia. Postaci zostały ukazane w ruchu, na ich twarzach malują się emocje. Była to całkowita nowość.
Rok, w którym ukazało się monumentalne dzieło, często uważa się za cezurę oddzielającą niemiecką sztukę gotyku od sztuki renesansu. Młody artysta, świeżo po powrocie z Włoch, próbował dokonać syntezy tego, z czym zetknął się po obu stronach Alp. Ale nie tylko na tym polegało nowatorstwo Apokalipsy. Artyście udało się wyznaczyć nową drogę dla grafiki książkowej. Rycina stała się samodzielną wypowiedzią, dla której tekst stanowił jedynie wstęp do właściwej interpretacji. Dzięki zastosowaniu popularnej formy przekazu, jaką był drzeworyt, artysta dotarł do szerokiego kręgu odbiorców. „Trafił do niskich izb mieszczańskich, do warsztatów rzemieślników i artystów (…) wstrząsnął wyobraźnią humanistów, zmusił do medytacji patrycjuszy i bankierów”. Inne cykle graficzne, jak choćby także prezentowana na wystawie drzeworytnicza Pasja Chrystusa z 1511 roku, służyły tym samym celom – przeżywaniu Biblii na nowo, opowiedzianej ludzkim, czytelnym językiem, w przekonującej, realistycznej formie plastycznej.
Alicja Andrzejewska-Zając
„Między słowami”. Wystawy z cyklu, które już się odbyły:
Felix Meseck (1883–1955). Smok, czarownica i złoty garnek – ilustracje do dzieł romantycznych: 23 marca – 29 maja 2016
Daniel Chodowiecki (1726–1801). Ilustracje do podręcznika Johannesa Bernarda Basedowa, czyli co każde dziecko wiedzieć powinno: 1 czerwca – 31 lipca 2016
Albrecht Dürer (1471–1528). Apocalypsis cum figuris – najwybitniejszy cykl graficzny Europy: 3 sierpnia – 2 października 2016
Wystawa w przygotowaniu: Max Slevogt (1861–1932 ) i Bruno Paetsch (1891–1976). Dwa pokolenia niemieckiej ilustracji: 5 października – do końca roku 2016
Kuratorki cyklu wystaw „Między słowami”: Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran
Godziny otwarcia: wtorek-niedziela: 10.00-17.00, czwartek (01.06-31.08): 12.00-19.00
Czterech jeźdźców Apokalipsy, 1511, z cyklu Apocalypsis cum figuris, papier, drzeworyt wzdłużny, wym.: 39,6 x 28,1, Muzeum Narodowe w Gdańsku
Walka archanioła Michała ze smokiem, 1511, z cyklu Apocalypsis cum figuris, papier drzeworyt wzdłużny, wym.: 39,5 x 28,3 cm, Muzeum Narodowe w Gdańsku
Nierządnica babilońska, 1511, z cyklu Apocalypsis cum figuris, papier, drzeworyt wzdłużny, wym.: 39,5 x 28,2 cm, Muzeum Narodowe w Gdańsku
Bałtycki Teatr Tańca Fun / Light / Body Master spektakle Izadory Weiss
8 marca 2016 - 19:00jest więcej terminów
Opera Bałtycka w Gdańsku
al. Zwycięstwa 15; Gdańsk
18 552sztuka
Wystawa fotografii podróżniczej „Poznaj Świat ze SKAT!”
od: 1 grudnia 2015 do: 29 lutego 2016
Restauracja AmberSide
ul. Żaglowa 11 Gdańsk
19 297sztuka
Małgorzata Limon. Nostalgia. Wystawa
17 lutego 2016 - jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
16 518sztuka
Gdańsk:wystawa pt. W-gallery
3 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
19 468sztuka
Wystawa „Natalia Szostak. Ciało doskonale czarne”
od: 13 listopada 2015 do: 31 stycznia 2016
Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama)
Długi Targ 24 Gdańsk
20 954sztuka
Wystawa pt. „Grzech. Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do pocz. XX wieku”
od: 8 listopada 2015 do: 31 stycznia 2016
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24 Gdańsk
21 426sztuka
Gdańsk w obiektywie osób głuchoniewidomych. Wystawa
20 stycznia 2016 - 10:00-19.00jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 819sztuka
Straszny dwór
19 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Opera Bałtycka w Gdańsku
al. Zwycięstwa 15; Gdańsk
18 961sztuka
W trosce o czystość i urodę. Akcesoria toaletowe XIX–XX wieku
od: 8 lipca 2015 do: 31 grudnia 2015
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Etnografii
Cystersów 19 Gdańsk
26 998sztuka
Wystawa pt. Fajans pomorski w XVIII w.
17 grudnia 2015 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Dawnej
Toruńska 1 Gdańsk
15 512sztuka
PETER PAN ON ICE 2015 Ergo Arena
15 grudnia 2015 -
ERGO ARENA
Plac Dwóch Miast 1 Gdańsk
17 166sztuka
CHOINKA MOJEJ BABCI. Warsztaty
13 grudnia 2015 - 11:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
14 480sztuka
Karolina Wedad. Ricardo Riva. Patrząc przez...
9 grudnia 2015 - jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
11 776sztuka
Otwarcie nowej przestrzeni sztuki!
28 listopada 2015 - 19:04
WL4
Wiosny Ludów 4 Gdańsk
24 380sztuka
KORALE W ROLI GWIAZD. Warsztaty
8 listopada 2015 - 10:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
13 110sztuka
Stanisław Filibert Fleury. Fotografia wileńska na przełomie XIX i XX w.
od: 12 września 2015 do: 31 października 2015
Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama)
Długi Targ 24 Gdańsk
19 640sztuka
Seminarium o Przestrzeni Publicznej
23 października 2015 -
Gdański Park Naukowo Technologiczny
Trzy Lipy 3 Gdańsk
14 509sztuka