Exit Code. Wystawa
- 16 września 2022, piątek» 18:00
- od: 16 września 2022, piątekdo: 2 października 2022, niedziela

🔴wernisaż: 16.09.2022, godz. 18.00
🔴wystawa czynna: 18.09 – 02.10.2022, w godz. 12.00-18.00
🔴miejsce: Duża Aula, Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6
EXIT CODE
nie jest wyłącznie hasłem, w mojej ocenie, jako projektanta gier komputerowych, programisty i przede wszystkim artysty. Jest on manifestem skierowanym do twórców sztuki elektronicznej. Kluczowe jest tu słowo beyond, bowiem bez niego zostaje nam wyłącznie kod – bezduszny przejaw zwykłej rzemieślniczej pracy – może i skomplikowany, może i wymagający lat nauki, ale wciąż tylko kod. Kod, który jest wykorzystywany przez setki tysięcy ludzi, którzy marzą o karierze w branży sztuki elektronicznej.
Otwarte silniki gier (np. Unity) obniżyły technologiczny próg wejścia dla osób początkujących i umożliwiły komfortową pracę w niewielkich zespołach (lub nawet w pojedynkę), a znaczne obniżenie, lub wręcz zniwelowanie opłat licencyjnych otworzyło drogę każdemu chcącemu spróbować swoich sił w produkcji gier komputerowych. W najbardziej popularnym cyfrowym sklepie z grami komputerowymi – Steam, w 2004 roku wydano 7 gier, w 2010 było to już 276 nowych tytułów, a w 2020 – 10 263 gry. Jeszcze gorzej wyglądają statystyki dla gier mobilnych – obecnie na AppStore wydano już ponad milion tytułów (nie licząc aplikacji), a każdego miesiąca wypuszcza się nawet 46 tysięcy nowych gier (wrzesień 2016). A cały czas mowa o dwóch tylko sklepach.
Zdecydowana większość wydawanych współcześnie gier komputerowych składa się wyłącznie z tej wspomnianej już, rzemieślniczej pracy – z kodu. Brak w nich wizji, głębszego przesłania, czy choćby przejawu indywidualnej twórczości (będąc wyłącznie odbiciem siebie nawzajem). Czy ich rozgrywka stanowi jakiekolwiek wyzwanie? Prawdopodobnie tak, ale niezbyt wielkie, żeby klient nie stracił zainteresowania i nie wystawił negatywnej oceny. Czy gra posiada oryginalne mechaniki? Zazwyczaj nie, ponieważ klient mógłby je opacznie zrozumieć, uznać za błąd projektanta i wystawić negatywną ocenę. Czy tematycznie lub fabularnie gra podnosi ważne społecznie kwestie, nawiązuje do faktycznych wydarzeń, bądź polemizuje z nurtami filozoficznymi? Nie, nie i nie – ryzyko obrażenia czyiś uczuć i wszechobecna w branży neutralność wygrywają z poważniejszymi, głębszymi tematami.
I tym właśnie jest beyond – przypomnieniem projektantom i artystom o ciążącej na nich odpowiedzialności, nie tylko wobec własnej twórczości, lecz również wobec historii, świata i ludzi. Artyści bowiem, nie żyją i nie pracują wyłącznie dla siebie – upubliczniając własne dzieła, biorą na swe barki ciężar odpowiedzialności za nie. Nie można zapominać, iż każdy przejaw działalności twórczej (a szczególnie popularnej sztuki elektronicznej), jest wyłącznie baudrillardowskim znakiem – pozorowaniem rzeczywistości. Baudrillard akcentuje wręcz związek kodu cyfrowego i modelu kodu genetycznego człowieka – odbiorca sztuki cyfrowej nie patrzy już na obrazy, lecz przylega do nich, a same znaki zostają rozproszone i zagubione w cyfrowej nierozróżnialnej cyrkulacji. Zasadnym pozostaje więc pytanie – czy my, artyści i projektanci przyczyniamy się do zacierania granic pomiędzy rzeczywistością, a jej ekstatyczną imitacją?
Tym właśnie jest dla mnie Beyond CODE – refleksją nad miejscem artysty w kreowaniu rzeczywistości i przesłaniem skierowanym do nas – projektantów sztuki elektronicznej, aby opuścić własną strefę komfortu, narzucaną nam przez branżowe standardy, rynkowe trendy i oczekiwania odbiorców.
Żeby wziąć na siebie odpowiedzialność.
Żeby wyjść poza kod.
Marcin Makaj
EXIT CODE / CONSCIOUS CRUMBS
ŚWIADOME OKRUCHY
Potencjał informacji zapisany w DNA organizmów biologicznych w tym człowieka przekracza ludzkie wyobrażenie i staje sie pożywką dociekań na przyszłość, w której liczące/inteligentne maszyny w trudny nam do wyobrażenia sposób przetworzą kody materii. Dzisiaj uwięzieni i zdeterminowani politycznymi ograniczeniami kapitalizmu realizujemy opresyjne i samobójcze scenariusze nie tylko dla naszego gatunku. Przebudowa takiego podejścia jest koniecznością przetrwania i zmiany modelu życia. Według Rosi Braidotti (Braidotti 2014:189)
" wiąże się to z projektem uwolnienia ludzkiego ucieleśnienia od waloryzacji opierającej się uspołecznionej produktywności ku "ciałom bez organów", czyli bez zorganizowanej wydajności. (...) program o dwóch celach. Po pierwsze, dąży on do reinterpretacji naszych ciał w ich głębokich strukturach jako elementów kontinuum natura-kultura. Po drugie, uwzględnia wymiar polityczny przez ustanowienie ramy dla rekompozycji cielesnej materialności ku alternatywom stojącym w opozycji do zwodniczej wydajności i wyjątkowej bezwzględności zaawansowanego kapitalizmu.”
Nasze ludzkie społeczeństwa nie realizują globalnej polityki zrównoważonej współegzystencji wszystkich planetarnych gatunków, bezwzględnie przejmujemy kontrolę nad życiem redukując je do humanistycznej matrycy, ten rodzaj anachronicznego oprogramowania staje się niekompatybilny wobec realnego. Fałsz niepohamowanego wzrostu jest wirusem deformującym właściwe optymalne powiązania i zależności, nasze kruche ja musi wyjść poza stan indywidualistycznej świadomości, nadchodzi moment jej przekroczenia.
"Podmiot jest ewolucyjnym motorem, (Braidotti 2014:269) wyposażonym we własną ucieleśnioną czasowość, zarówno w sensie czasu zapisanego w kodzie genetycznym, jak i w sensie genealogicznego czasu jednostkowych wspomnień. Jeśli zatem ucieleśniony, konstytuowany przez biowładzę podmiot jest złożonym molekularnym organizmem, biochemiczna fabryka stałych i wędrujących genów, bytem ewolucyjnym, posiadającym własne przyrządy nawigacyjne i czasowość potrzebujemy nowych wartości moralnych i politycznej sprawczości na miarę jego złożonego charakteru.
Grzegorz Klaman
Rosi Braidotti Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2014
Wydarzenie FB:
https://www.facebook.com/events/2215998631895702/?active_tab=about
Podróże dookoła świata z Eduardo s Language Sessions
16 września 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 869sztuka
Podróże dookoła świata z Eduardo s Language Sessions
16 września 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 972sztuka
Pawilon Vintage, Street Art...
od: 6 sierpnia 2011 do: 7 sierpnia 2011
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 976sztuka
HNO3 czyli alchemia wyobraźni
od: 20 maja 2011 do: 7 czerwca 2011
GAK Stacja Orunia
Dworcowa 9 Gdańsk
19 848sztuka
Zielony przystanek w Gdańsku!
od: 24 maja 2011 do: 5 czerwca 2011
CH Osowa
Spacerowa 48 Gdańsk
20 340sztuka
Janusz Plota-malarstwo,obiekt
od: 21 lutego 2011 do: 16 marca 2011
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
20 488sztuka
Wystawa Marcina Laszczaka Fronty
od: 11 lutego 2011 do: 4 marca 2011
Gdańska Galeria Miejska | GGM1
Piwna 27/29 Gdańsk
19 736sztuka
W poszukiwaniu prawdziwych Indian: Pokaz zdjęć z Argentyny i
25 lutego 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 789sztuka
EMMA PAK Trójmiasto
25 lutego 2011 - 23:20jest więcej terminów
Galeria Pionova
ul. Olejarna 2 Gdańsk
49 255sztuka
Wspólne i własne
od: 11 grudnia 2010 do: 5 stycznia 2011
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
20 394sztuka
Nepal
19 listopada 2010 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 592sztuka
Spotkanie podróżników - Pokaz zdjęć To co najlepsze z USA
12 listopada 2010 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 690sztuka
Wenecja
28 października 2010 - 18:00jest więcej terminów
Żak
Grunwaldzka 195/197 Gdańskjest więcej miejsc
1 943 510sztuka
Nauka jest piękna!
od: 27 maja 2010 do: 7 czerwca 2010
Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego
Wita Stwosza 53 Gdańsk
19 437sztuka
Masakra Żaka w Juwenalia
29 maja 2010 - 11:30
Kampus Uniwersytetu Gdańskiego
Wita Stwosza Gdańsk
19 444sztuka
Wspomnienia podróżników - pokaz zdjęć z Indii
28 maja 2010 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
19 626sztuka
Las
19 maja 2010 - 18:30jest więcej terminów
Żak
Grunwaldzka 195/197 Gdańskjest więcej miejsc
384 743sztuka


























