
Exit Code. Wystawa

- 16 września 2022, piątek» 18:00
- od: 16 września 2022, piątekdo: 2 października 2022, niedziela
🔴wernisaż: 16.09.2022, godz. 18.00
🔴wystawa czynna: 18.09 – 02.10.2022, w godz. 12.00-18.00
🔴miejsce: Duża Aula, Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6
EXIT CODE
nie jest wyłącznie hasłem, w mojej ocenie, jako projektanta gier komputerowych, programisty i przede wszystkim artysty. Jest on manifestem skierowanym do twórców sztuki elektronicznej. Kluczowe jest tu słowo beyond, bowiem bez niego zostaje nam wyłącznie kod – bezduszny przejaw zwykłej rzemieślniczej pracy – może i skomplikowany, może i wymagający lat nauki, ale wciąż tylko kod. Kod, który jest wykorzystywany przez setki tysięcy ludzi, którzy marzą o karierze w branży sztuki elektronicznej.
Otwarte silniki gier (np. Unity) obniżyły technologiczny próg wejścia dla osób początkujących i umożliwiły komfortową pracę w niewielkich zespołach (lub nawet w pojedynkę), a znaczne obniżenie, lub wręcz zniwelowanie opłat licencyjnych otworzyło drogę każdemu chcącemu spróbować swoich sił w produkcji gier komputerowych. W najbardziej popularnym cyfrowym sklepie z grami komputerowymi – Steam, w 2004 roku wydano 7 gier, w 2010 było to już 276 nowych tytułów, a w 2020 – 10 263 gry. Jeszcze gorzej wyglądają statystyki dla gier mobilnych – obecnie na AppStore wydano już ponad milion tytułów (nie licząc aplikacji), a każdego miesiąca wypuszcza się nawet 46 tysięcy nowych gier (wrzesień 2016). A cały czas mowa o dwóch tylko sklepach.
Zdecydowana większość wydawanych współcześnie gier komputerowych składa się wyłącznie z tej wspomnianej już, rzemieślniczej pracy – z kodu. Brak w nich wizji, głębszego przesłania, czy choćby przejawu indywidualnej twórczości (będąc wyłącznie odbiciem siebie nawzajem). Czy ich rozgrywka stanowi jakiekolwiek wyzwanie? Prawdopodobnie tak, ale niezbyt wielkie, żeby klient nie stracił zainteresowania i nie wystawił negatywnej oceny. Czy gra posiada oryginalne mechaniki? Zazwyczaj nie, ponieważ klient mógłby je opacznie zrozumieć, uznać za błąd projektanta i wystawić negatywną ocenę. Czy tematycznie lub fabularnie gra podnosi ważne społecznie kwestie, nawiązuje do faktycznych wydarzeń, bądź polemizuje z nurtami filozoficznymi? Nie, nie i nie – ryzyko obrażenia czyiś uczuć i wszechobecna w branży neutralność wygrywają z poważniejszymi, głębszymi tematami.
I tym właśnie jest beyond – przypomnieniem projektantom i artystom o ciążącej na nich odpowiedzialności, nie tylko wobec własnej twórczości, lecz również wobec historii, świata i ludzi. Artyści bowiem, nie żyją i nie pracują wyłącznie dla siebie – upubliczniając własne dzieła, biorą na swe barki ciężar odpowiedzialności za nie. Nie można zapominać, iż każdy przejaw działalności twórczej (a szczególnie popularnej sztuki elektronicznej), jest wyłącznie baudrillardowskim znakiem – pozorowaniem rzeczywistości. Baudrillard akcentuje wręcz związek kodu cyfrowego i modelu kodu genetycznego człowieka – odbiorca sztuki cyfrowej nie patrzy już na obrazy, lecz przylega do nich, a same znaki zostają rozproszone i zagubione w cyfrowej nierozróżnialnej cyrkulacji. Zasadnym pozostaje więc pytanie – czy my, artyści i projektanci przyczyniamy się do zacierania granic pomiędzy rzeczywistością, a jej ekstatyczną imitacją?
Tym właśnie jest dla mnie Beyond CODE – refleksją nad miejscem artysty w kreowaniu rzeczywistości i przesłaniem skierowanym do nas – projektantów sztuki elektronicznej, aby opuścić własną strefę komfortu, narzucaną nam przez branżowe standardy, rynkowe trendy i oczekiwania odbiorców.
Żeby wziąć na siebie odpowiedzialność.
Żeby wyjść poza kod.
Marcin Makaj
EXIT CODE / CONSCIOUS CRUMBS
ŚWIADOME OKRUCHY
Potencjał informacji zapisany w DNA organizmów biologicznych w tym człowieka przekracza ludzkie wyobrażenie i staje sie pożywką dociekań na przyszłość, w której liczące/inteligentne maszyny w trudny nam do wyobrażenia sposób przetworzą kody materii. Dzisiaj uwięzieni i zdeterminowani politycznymi ograniczeniami kapitalizmu realizujemy opresyjne i samobójcze scenariusze nie tylko dla naszego gatunku. Przebudowa takiego podejścia jest koniecznością przetrwania i zmiany modelu życia. Według Rosi Braidotti (Braidotti 2014:189)
" wiąże się to z projektem uwolnienia ludzkiego ucieleśnienia od waloryzacji opierającej się uspołecznionej produktywności ku "ciałom bez organów", czyli bez zorganizowanej wydajności. (...) program o dwóch celach. Po pierwsze, dąży on do reinterpretacji naszych ciał w ich głębokich strukturach jako elementów kontinuum natura-kultura. Po drugie, uwzględnia wymiar polityczny przez ustanowienie ramy dla rekompozycji cielesnej materialności ku alternatywom stojącym w opozycji do zwodniczej wydajności i wyjątkowej bezwzględności zaawansowanego kapitalizmu.”
Nasze ludzkie społeczeństwa nie realizują globalnej polityki zrównoważonej współegzystencji wszystkich planetarnych gatunków, bezwzględnie przejmujemy kontrolę nad życiem redukując je do humanistycznej matrycy, ten rodzaj anachronicznego oprogramowania staje się niekompatybilny wobec realnego. Fałsz niepohamowanego wzrostu jest wirusem deformującym właściwe optymalne powiązania i zależności, nasze kruche ja musi wyjść poza stan indywidualistycznej świadomości, nadchodzi moment jej przekroczenia.
"Podmiot jest ewolucyjnym motorem, (Braidotti 2014:269) wyposażonym we własną ucieleśnioną czasowość, zarówno w sensie czasu zapisanego w kodzie genetycznym, jak i w sensie genealogicznego czasu jednostkowych wspomnień. Jeśli zatem ucieleśniony, konstytuowany przez biowładzę podmiot jest złożonym molekularnym organizmem, biochemiczna fabryka stałych i wędrujących genów, bytem ewolucyjnym, posiadającym własne przyrządy nawigacyjne i czasowość potrzebujemy nowych wartości moralnych i politycznej sprawczości na miarę jego złożonego charakteru.
Grzegorz Klaman
Rosi Braidotti Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2014
Wydarzenie FB:
https://www.facebook.com/events/2215998631895702/?active_tab=about

Voluptas Virginie Terrasse
od: 15 sierpnia 2006 do: 17 września 2006
PUERTO Coffee Culture
Garncarska 7-9 Gdańsk
15 535sztuka
W kolorach Jarmarku
od: 14 sierpnia 2006 do: 31 sierpnia 2006
PUERTO Coffee Culture
Garncarska 7-9 Gdańsk
15 807sztuka
Ludzie… po drugiej stronie Gdańska
od: 31 lipca 2006 do: 13 sierpnia 2006
PUERTO Coffee Culture
Garncarska 7-9 Gdańsk
15 939sztuka
ENERGA
24 listopada 2003 - 18:30
Galeria Spiż 7
ul. Chmielna 113 Gdańsk
16 417sztuka
Szczęście
od: 27 sierpnia 2006 do: 30 września 2006
Galeria NCK
Korzenna 33/35 Gdańsk
16 417sztuka
W stronę jazzu
od: 6 listopada 2005 do: 16 grudnia 2005
Gdańska Galeria Fotografii - Dział Muzeum Narodowego - w Gdańsku
ul. Grobla I 3/5 Gdańsk
16 861sztuka
Aleksander Antoniuk
od: 15 lutego 2006 do: 28 lutego 2006
„DA” Dworek Artura
ul. Dworcowa 9 Gdańsk
17 391sztuka
Retrospektywna wystawa prac plastycznych uczniów
od: 15 czerwca 2005 do: 4 lipca 2005
„DA” Dworek Artura
ul. Dworcowa 9 Gdańsk
17 463sztuka
Emocje odkryć
od: 19 maja 2005 do: 10 czerwca 2005
„DA” Dworek Artura
ul. Dworcowa 9 Gdańsk
18 037sztuka
Hanny Solway
od: 22 czerwca 2006 do: 23 lipca 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
18 782sztuka
Bliskość daleka Rzeczpospolita na wygnaniu
od: 11 maja 2006 do: 2 czerwca 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
19 266sztuka
Świat krewetów
od: 6 kwietnia 2006 do: 7 maja 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
19 847sztuka
Listy niewysłane
od: 26 marca 2006 do: 2 kwietnia 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
20 682sztuka
Naczynia najprostsze
od: 3 marca 2006 do: 2 kwietnia 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
21 725sztuka
Koniec epoki
od: 3 lutego 2006 do: 26 lutego 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
23 266sztuka
Klimat profesjonalny
od: 26 listopada 2006 do: 15 grudnia 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
22 772sztuka
Kanton, Makau, Hong Kong - Potrójne Odrodzenie Smoka
od: 19 listopada 2006 do: 30 listopada 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
21 785sztuka
