koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  11 lat temu

KO MUROBUSHI

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 847 wyświetleń od 22 września 2007
  • od: 2 października 2007, wtorek
    do: 6 października 2007, sobota

Teatralnej fety ciąg dalszy

Teatralnej fety ciąg dalszy – czyli kolejna, tym razem japońska wisienka na urodzinowym torcie Klubu Żak. Gościem jesiennej edycji Minifestiwalu Tańca Butoh będzie jeden z najwybitniejszych japońskich tancerzy butoh – Ko Murobushi. Uznawany na całym świecie za geniusza butoh i mistrza metamorfozy, Ko Murobushi zaprezentuje w Żaku odurzający intensywną cielesnością spektakl „Quicksilver”.

Tancerz poprowadzi także warsztaty tańca butoh.

Ponadto w programie wykłady dotyczące teatru i tańca Japonii oraz projekcje video.

Występy Ko Muriobushiego odbywają się dzięki wsparciu Bunkachō - Japan Agency of Cultural Affairs.

Program Minifestiwalu Tańca Butoh 2-6.10.2007:

2-5.10.2007 - Warsztaty tańca butoh (2-4.10, g. 16.00-19.00; 5.10, g. 16.00-18.00)

4.10.2007, g. 19.30 – Wykład dotyczący tańca butoh – „Butoh zbliżenia: Kazuo Ohno” (wykład z projekcją video, prowadzenie Katarzyna J. Pastuszak) 6.10.2007, g. 19.00 - spektakl „Quicksilver” oraz rozmowa pospektaklowa

Informacje o warsztatach:

Warsztat skierowany jest do osób pragnących poznać technikę japońskiego tańca butoh, pogłębić świadomość ciała i poznać nowe metody pracy z improwizacją pozwalające wyzwali twórczy potencjał ciała. Warsztat Ko Murobushiego będzie składał się z następujących elementów:

  • Oddech. Oddech i jego transformacja, kombinacje różnych „form” oddechu. Uwalnianie głosu.
  • Chodzenie. Krok jako pytanie filozoficzne i punkt wyjścia improwizacji tanecznej. Kto chodzi? Skąd przychodzi i dokąd idzie? Czy potrafimy wyobrazić sobie chodzenie bez stóp?
  • Dotknij ziemi, skocz, tańcz: wprowadzenie terminów tamafuri i tamashizume. Tamafuri i tamashizume to terminy pochodzące z Szintoizmu. Tamafuri oznacza ożywienie osłabionej duszy przez trzęsienie ludzkim ciałem lub rytualnym przedmiotem. Może to oznaczać także kuszenie ducha, by wszedł do ciała. Tamashizume, oznacza uspokojenie duszy i umieszczenie jej w centrum ciała.
  • Ruchy ósemkowe. Ósemka nie ma ani początku, ani końca; jest jak wstęga Möbiusa,dwuwymiarowa rozmaitość topologiczna istniejąca w przestrzeni trójwymiarowej.
  • Transformacja: stawanie się martwym ciałem, różnymi formami istnienia takimi jak: ciecz, ciało stałe, gaz. Nauka płynnego przechodzenia z jednego stanu w drugi.
  • Improwizacje. Forma wkrada się w działanie. Przerwa, drżenie, zmiana formy. Cierpienie, wibracje, wiązanie poszczególnych elementów ruchowych, relaksacja, dziwne ruchy ciała, aż do całkowitego rozluźnienia i śmiechu.

Zgłoszenia na warsztaty: kasia.pastuszak@klubzak.com.pl, kasa@klubzak.com Informacje o artyście:

Ko Murobushi - tancerz i choreograf, od 1968-1986 pobierał lekcje u Tatsumiego Hijikaty i tańczył w jego choreografiach. Na pewien czas przerwał karierę taneczną, by zostać górskim mnichem „Yamabushi”. Był współtwórcą ważnych japońskich zespołów butoh - Dairakudakan (razem z Ushio Amagatsu i Akaji Maro) i dwóch żeńskich zespołów: Ariadone (z Carlottą Ikedą) i SEBI, dla których stworzył wiele choreografii. Dairakudakan i Ariadone należały do pierwszych zespołów butoh, które pojawiły się w Europie w latach 1970-tych i odegrały ważną rolę w zaistnieniu tego gatunku na zachodnich scenach. W 1974 dzięki Murobushiemu powstał magazyn poświęcony butoh pt.: „Hageshii Kisetsu” (Gwałtowny sezon). W latach późniejszych Ko Murobushi przeniósł się do Paryża, skąd drogi jego nomadycznego artystycznego życia prowadziły i nadal prowadzą go do wielu zakatków świata. Artysta regularnie występuje w Indiach, Brazylii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Austrii. Oprócz działalności solowej artysta od 2003 r. prowadzi także własny zespół butoh - Ko&Edge;, z którym występował na takich festiwalach jak: ImPulsTanz Festival, Montpellier Dance Festival, London Butoh Network Festival. Spektakl Ko&Edge; pt. „Handsome Blue Sky” pokazywany był m.in. na wieczorze spektakli poświęconych pamięci Tatsumiego Hijikaty „JADE 2003 Hijikata Memorial”.

Ko Murobushi określany jest jako spadkobierca głównych twórców butoh - Tatsumiego Hijikaty i Kazuo Ohno. „Taniec butoh i umiejętność bycia wiecznym podróżnikiem życiowym są dla mnie niezwykle ważne. Spędziłem połowę życia podróżując i poprzez butoh ukazuję moją własną tożsamość, jak i tradycję mojej kultury". (Ko Murobushi)

Informacje o spektaklu: „Quicksilver” (Rtęć)

6.10.2007, g. 19.00

  • Reżyseria, choreografia, wykonanie: Ko Murobushi
  • Tekst: Ko Murobushi
  • Muzyka: Osamu Goto, Ko Murobushi
  • Reżyseria świateł: Krisha Piplits
  • Manager techniczny: Ayumu Ohkubo
  • Produkcja: Junko Hanamitsu (NPO KAIBUNSHA)

Premiera: czerwiec 2006 (Azabau die pratze, Tokio)

Spektakl „Quicksilver” to obraz człowieka na pograniczu kilku światów i przechodzącego metamorfozy w poszukiwaniu własnej niepowtarzalnej formy, własnej tożsamości. O Ko Murobushim krytycy mówią, że jest radykalnym minimalistą butoh, którego taniec to połączenie opanowanej ekstazy i humoru. Spektakl „Quicksilver” podbił serca publiczności i zdobył sobie wysokie uznanie krytyków na festiwalach i wydarzeniach międzynarodowych takich jak: Festiwal Kazuo Ohno Jokohama – Japonia (2005), Festiwal Tańca - Venezia Biennale – Włochy (2006), Centre National de Danse Contemporaine w Angers – Francja (2006), Festiwal Tańca w Rzymie – Włochy (2007).

rtęć! Bezkształtny kształt, który nie zna ni lęku, ni radości, a wyrasta z nierównego kształtu ekstazy. rtęć! Jak barometr, którego moc wybuchła w nicość, błąkające się życie, które z różnych stron atakuje nieznane. rtęć! Jak barometr, który zdławił swój ogień, wyzbył się swojej siły do ostatniej kropli, bezkształtny kształt, który z różnych stron atakuje nieznane. Przemiana chwili … na próżno Migocząc lekko … bezsilnie.

„Ciało jest porzucone, zamknięte, otoczone. Dlatego drugi człowiek zawsze pozostanie dla nas obcym, odległym krajem. Nasze spotkania są uwarunkowane przenaczeniem. Jesteśmy formami, które staja się fragmentami. Jesteśmy tancerzami granic. Gdy chcemy wejść w kontakt z otaczającą przestrzenią, ona zmienia nas, porusza się, odrzuca nas, wybucha. Każda część ciała wykrzywia się pod jej wpływem, aż wreszcie całe ciało zostaje rozdarte na kawałki. Zostaje zgniecione i zredukowane do tysiąca drobnych fragmentów. Ciało samo w sobie nie posiada znaczenia, nie może mieć imienia. Jest jedynie kształtem: sobowtórem ciała, które istnieje poza granicami czasu”.

Tekst: Ko Murobushi Przekład: K. J. Pastuszak

Recenzje:

„Dziś, kiedy butoh traci swoją tajemniczą moc i gwałtownie zmienia się w pustą rozrywkę, Ko Murobushi z niezachwianą pewnością idzie wbrew tym powszechnym trendom. Jego ostatnie solo tchnie nieskrępowaną energią uderzającą z pomalowanego na srebrno ciała tancerza. Oglądanie mistrzostwa z jakim Ko Murobushi zmienia formę ciała unikając zastygania w jednej pozie (…) jest niezwykłym zastrzykiem dla wyobraźni publiczności.” (Hideki Sukenari, Yomiuri Newspaper, 27.06.2006)

„40 lat po śmierci geniusza butoh – Tatsumiego Hijikaty – niewiele było spektakli butoh, które swoją mocą dotknęłyby głęboko serc publiczności. Dzieje się tak, ponieważ powierzchowność formy i stylu stały się głównym celem współczesnego butoh. Tym bardziej taki tancerz, jak Ko Muriobushi, który z ogromną pasją podejmuje wyzwania swojego rzemiosła, to prawdziwa rzadkość. W spektaklu Quicksilver Murobushi posługuje się wprawdzie techniką wypracowaną przez Tatsumiego Hijikatę, lecz została ona przekształcona przez Murobushiego w jego własny język butoh. Esencja butoh leży w zanurzaniu się w te obszary tańca, na które Zachód przymknął oczy. Mam nadzieję, że jeszcze wiele razy będziemy mieć okazję oglądać, jak Ko Murobushi eksplorując te obszary, tworzy fantastyczne spektakle.” (Tatsuro Ishii, DANZA, Sierpień-Wrzesień 2006)

Realizacja: Katarzyna Julia Pastuszak

bilety:

25,- normalny, 15,- ulgowy, 8,- zniżkowy (karta klubowa lub bilety okresowe SKM) od 2.10: 30,- normalny, 20,- ulgowy, 10,-

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ