koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Telemann / Bach - KONCERT BOŻONARODZENIOWY online

online »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 924 wyświetleń od 20 grudnia 2020

online » https://www.polskieradio.pl/8,dwojka » NA MAPIE

  • od: 26 grudnia 2020, sobota
    do: 31 grudnia 2020, czwartek

Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej - nagranie z Zamku Królewskiego w Warszawie

Forma kantaty cieszyła się ogromną popularnością w epoce baroku. W protestanckich Niemczech utwory z tego gatunku pełniły ważną funkcję podczas obrzędów, stąd katalogi twórczości kompozytorów posługujących w kościołach pełne są kantat przeznaczonych na kolejne święta roku liturgicznego. Szczególną urodą odznaczają się te pisane na Boże Narodzenie. Georg Philipp Telemann jest autorem ponad tysiąca siedmiuset kantat. Jedną z nich jest O Jesu Christ, dein Kripplein TWV 1:1200 – utwór wykonywany drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia. Proste i przejmujące brzmienie chóru otwiera i wieńczy kompozycję, okalając dwie piękne sopranowe arie rozdzielone recytatywem. Utrzymane we włoskim stylu, zachwycają melodyką. Uważne ucho dostrzeże ilustracyjność muzyki, choćby w środkowej części drugiej arii. Czy powtarzane przez smyczki krótkie dźwięki nie kojarzą się z gdakaniem przywołanej w tekście kury? Równie radosny charakter ma kantata BWV 133 Johanna Sebastiana Bacha – kompozytora, który dokonał syntezy osiągnięć poprzednich twórców parających się tym gatunkiem. Utwór powstał i został prawykonany w 1724 roku w Lipsku, w trzeci dzień oktawy Bożego Narodzenia. Podstawę kompozycji stanowi melodia pieśni Ich freue mich in dir, z której zaczerpnięty został także tekst autorstwa Caspara Zieglera z 1697 roku, uzupełniony o swoiste komentarze anonimowego librecisty. Pełna uroku ruchliwa partia instrumentów znakomicie oddaje radosny nastrój, a subtelnie stosowane figury retoryczne podkreślają wyrażane w tekście uwielbienie i zaufanie wobec Nowonarodzonego. Warto pamiętać, że Bach najprawdopodobniej nie dysponował dużym zespołem wokalnym, a czterogłosowe chóry wykonywane były przez kwartet śpiewaków. By najwierniej oddać brzmienie oryginału, w taki też sposób wielogłosowe fragmenty zostaną wykonane podczas dzisiejszego koncertu.

✅ PROGRAM: • Georg Philipp Telemann – Kantata O Jesu Christ, dein Kripplein, TWV 1:1200 O Jesu Christ, dein Kripplein ist Neugebornes Menschenkind O Kind, vor dem das Höllenreich erschrickt Wenn mich Welt und Satan schrecken Die ihr schwebt in grossem Leiden • Johann Sebastian Bach – Kantata Ich freue mich in dir, BWV 133 Ich freue mich in dir Getrost! Es faßt ein heil’ger Leib Ein Adam mag sich voller Schrecken Wie lieblich klingt es in den Ohren Wohlan, des Todes Furcht und Schmerz Wohlan, so will ich mich

✅ WYKONAWCY: OLGA PASIECZNIK SOPRAN MARTA BOBERSKA SOPRAN ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR WOJCIECH GIERLACH BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ W SKŁADZIE: MAGDALENA RUCIŃSKA SOPRAN JOANNA TALARKIEWICZ ALT PAWEŁ KOWALEWSKI TENOR MATEUSZ MICHAŁOWSKI BAS

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

🔴 Materiał będzie dostępny do 31 grudnia 2020 do godziny 19.00

Wydarzenie pod Mecenatem PZU

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ