koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

MELODIE NA PSAŁTERZ POLSKI / Mikołaj Gomółka - streaming LIVE

online »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 327 wyświetleń od 5 maja 2021

online » https://www.polskieradio.pl/8,dwojka » NA MAPIE

  • 14 maja 2021, piątek
    » 19:00

Streaming LIVE z Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki należą do najważniejszych skarbów kultury muzycznej polskiego renesansu. Dzieło przetrwało do naszych czasów dzięki zachowanej do dziś krakowskiej edycji z 1580 roku i stanowi jedną z pierwszych prób umuzycznienia języka polskiego. Wykorzystanie przekładu psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego sprawia, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Urodzony w Sandomierzu przyszły kompozytor spędził kilkanaście lat w służbie na dworze króla Zygmunta Augusta. Miał zatem sposobność nie tylko zdobywać doświadczenie jako instrumentalista w najciekawszym ośrodku kultury w Rzeczypospolitej, ale też spotykać najważniejszych ówczesnych polskich kompozytorów. Zbiór 150 czterogłosowych kompozycji powstał jednak już po opuszczeniu dworu. Inicjatorem tego oryginalnego przedsięwzięcia był najprawdopodobniej biskup Piotr Myszkowski, protektor Kochanowskiego, miłośnik mowy ojczystej i muzyki. Czterogłosowe psalmy Gomółki doskonale spełniają rolę „dzieła uniwersalnego”. Mimo religijnego tekstu nie miały służyć liturgii, a ich przeznaczeniem było raczej domowe, powszechne muzykowanie. Opracowania są więc dość proste, jednak Gomółka nie zrezygnował z zastosowania niekiedy bardzo wyszukanych form ilustracji tekstu za pomocą środków muzycznych. Różnorodne rozwiązania melodyczne, rytmiczne czy harmoniczne, zgodnie z renesansowym zwyczajem, oddają ogólny charakter utworów, ale i znaczenie poszczególnych słów. Uważne ucho dostrzeże te zabiegi, między innymi dysonansowe brzmienie towarzyszące określeniom związanym ze złem, grzechem i śmiercią, opadającą melodię, która często towarzyszy słowom: „ziemia”, „upadam” czy „głęboki”, a także drobne wartości rytmiczne ilustrujące określenia związane z szybkim ruchem.

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS

✅ PROGRAM: • Psalmy w wersji instrumentalnej: - 16 O, który siedzisz na wysokim niebie, - 4 Wzywam Cię, Boże • Psalm 6 Czasu gniewu i czasu swej zapalczywości • Psalm 142 Pana wołam, Pana proszę • Psalmy w wersji instrumentalnej: - 86 Nakłoń o Panie uszu swoich, - 53 Głupi mówi o sercu swoim, - 83 Boże, moja nadziejo • Psalm 32 Szczęśliwy, komu grzechy odpuszczono • Psalm 22 Boże, czemuś mię opuścił • Psalmy w wersji instrumentalnej: - 11 Panu ja ufam, - 20 Wsiadaj z dobrym sercem, - 28 Królu niebieski • Psalm 51 Boże w miłosierdziu swoim nieprzebrany • Psalm 130 W troskach głębokich ponurzony • Psalmy w wersji instrumentalnej: - 45b Serce mi każe śpiewać, - 97 Pan nasz, Bóg nasz panuje, niech się Ziemia raduje • Psalm 140 Broń mię, mój Panie, od ludzi złośliwych • Psalm 103 Błogosław duszo moja, Panu swojemu

✅ WYKONAWCY: IWONA LUBOWICZ SOPRAN ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN MIKOŁAJ ZGÓDKA TENOR KRZYSZTOF ŁAZICKI BARYTON CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ JACEK URBANIAK OPRACOWANIE MUZYCZNE RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU TADEUSZ KAROLAK DYRYGENT

ℹ️ Materiał będzie dostępny tylko w trakcie wydarzenia

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ