koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Stanisław Moniuszko - "Halka" - opera w wersji koncertowej

Słupsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 065 wyświetleń od 9 października 2013
  • 10 listopada 2013, niedziela
    » 18:00

Po udanych i dobrze przyjętych przez publiczność takich przebojach operowych, jak Madame Butterfly Pucciniego, Traviata Verdiego, Straszny dwór Moniuszki czy Carmen Bizeta, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica postanowiła zaprezentować słupskiej publiczności najpopularniejszą polską operę – Halkę Stanisława Moniuszki.

Wykonawcy:

BOHDAN JARMOŁOWICZ – dyrygent

JOLANTA WAGNER – sopran (Halka)

TADEUSZ SZLENKIER – tenor (Jontek, góral, wierny towarzysz Halki)

BARTŁOMIEJ MISIUDA – baryton (Janusz - młody szlachcic)

MARIA MALINOWSKA – sopran (Zofia - szlachcianka, narzeczona Janusza)

KAMIL GÓRZYŃSKI – bas-baryton (Stolnik, ojciec Zofii)

ANDRZEJ ZBOROWSKI – gospodarz wieczoru

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku

Stanisław Moniuszko zaczął komponować swoją najsłynniejszą operę Halkę w 1846 roku w Wilnie, do libretta autorstwa warszawskiego poety Włodzimierza Wolskiego, twórcy poematu Halszka, którego główny wątek stał się podstawą dzieła.

Akcja Halki rozgrywa się na Podhalu pod koniec XVIII wieku. Tytułową bohaterką jest wiejska dziewczyna, uwiedziona przez bogatego panicza Janusza. Owocem ich miłości jest dziecko. Janusz porzuca jednak Halkę i żeni się ze szlachcianką równą sobie stanem. Dziewczyna zjawia się na jego ślubie z zamiarem podpalenia kościoła, ale rezygnuje z tej myśli. Zostawia swoje dziecko w przydrożnej kapliczce, a sama popełnia samobójstwo rzucając się do rzeki.

źródło: www.culture.pl

Jolanta Wagner

W 2007 roku ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie prof. Katarzyny Rymarczyk.

W czasie studiów uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego, Teresę Żylis-Garę, Andrzeja Mroza, Helenę Łazarską, Barbarę Kubiak.

Stypendystka Fondazione Romualdo Del Bianco we Florencji (Włochy).Na zaproszenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego uczestniczyła w programie Spotkania Mistrza XX wieku z młodymi artystami XXI wieku. Została zaproszona do pierwszego wykonania kompozycji Józefa Świdra Missa Angelica.

W 2008 r. w Operze na Zamku w Szczecinie debiutowała partią Halki w operze Halka Stanisława Moniuszki pod kierownictwem muzycznym Warcisława Kunca. Z operą w Szczecinie współpracuje gościnnie śpiewając partie Halki w operze Halka St. Moniuszki oraz Pięknej Heleny w operetce Piękna Helena J. Offenbacha.

Koncertuje z zespołem bydgoskich filharmoników-kameralistów, Capellą Bydgostiensis.

Pracowała jako nauczyciel śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. im. Oskara Kolberga w Szczecinku. Z impresariatem Rachwal Chor pracowała przy produkcji oper: Traviata, Trubadur oraz Requiem Giuseppe Verdiego (Niemcy).

Na scenie Opery Nova w Bydgoszczy zadebiutowała jako solistka w partii Halki, podczas inaugurującej XX Bydgoski Festiwal Operowy premiery opery Stanisława Moniuszki (2013 r.)

Tadeusz Szlenkier

Tadeusz Szlenkier urodził się w Warszawie. W 2004 roku ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W zakresie wokalistyki kształcił się u Romana Węgrzyna i Richarda Crossa. Brał udział w poważnych przedsięwzięciach muzycznych w kraju i za granicą. Siedmiokrotnie śpiewał na koncertach Europejskiego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, a także występował w salach filharmonicznych z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami. Brał również udział w programach radiowych i telewizyjnych. W 2004 roku śpiewał w koncercie Trzech Polskich Tenorów w Filharmonii w Chicago, a także został zaproszony przez Bogusława Kaczyńskiego do wzięcia udziału w koncercie, który odbył się w Toronto Centre for the Arts. W maju 2005 roku Tadeusz Szlenkier zajął pierwsze miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Klassik-Mania w Wiedniu. Pół roku później zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa. W lutym 2006 roku wziął udział w wykonaniu Requiem Giuseppe Verdiego w Konzerthaus we Fryburgu w Niemczech, a w czerwcu tego roku odbył z tamtejszą Filharmonią tournée po Brazylii. Wielokrotnie śpiewał we Fryburgu między innymi IX Symfonię Beethovena i Requiem Verdiego. W październiku 2006 roku Tadeusz Szlenkier zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu w partii króla Gustawa III w premierowym przedstawieniu opery Verdiego Bal Maskowy. Dwa miesiące później wystąpił na deskach Opery Nova w Bydgoszczy jako Ismaele w operze Verdiego Nabucco.

W marcu 2008 roku, Tadeusz Szlenkier, na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, wziął udział w koncertowym wykonaniu opery. Cherubiniego Lodoiska, w ramach XII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncert ten został objęty opieką artystyczną przez Christę Ludwig. Nagranie tego koncertu zostało nominowane do Nagrody Muzycznej Fryderyk.

Latem 2008 roku, Tadeusz Szlenkier zaśpiewał partię Pasterza w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego podczas Festivalu Bard Summer Festival w Annandale on Hudson. Było to pierwsze sceniczne wystawienie tej opery w Stanach Zjednoczonych. W maju 2009 roku Tadeusz Szlenkier uzyskał tytuł Master of Music na Yale University School of Music w Stanach Zjednoczonych. Podczas studiów na tej uczelni Tadeusz Szlenkier odbył tournee z Yale Opera do Mediolanu, gdzie wystąpił z Orkiestrą Giuseppe Verdiego, pod batutą maestro Giuseppe Graziollego śpiewając m. in. partię Luciano w operze P. Mascagniego Si, oraz Lorenza w operetce Lehara Früling. W kwietniu 2010 roku Tadeusz Szlenkier wystąpił podczas XVII Bydgoskiego Festiwalu Operowego śpiewając partię Enza w premierowym przedstawieniu Opery Nova La Gioconda Ponchiellego.

Od sezonu artystycznego 2010/2011 dołączył do grona solistów Opery Nova w Bydgoszczy.

Bartłomiej Misiuda

Pochodzi z Poznania. W latach 1995–2001 student Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Christiana Elssnera. W latach 2001–2003 odbył studia podyplomowe w Hochschule fur Musik K. M. von Weber w Dreźnie. Dwukrotnie zapraszany na letni Festiwal Operowy Kammeroper Schloss Rheinsberg (2000–2001). W sezonie 2004/2005 członek zespołu Staatstheater Nurnberg, a w sezonie 2005/2006 Atelier Liryque przy Opera National de Paris. Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas Konkursów Wokalnych w Dusznikach-Zdrój (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007).

Występował pod batutą takich dyrygentów, jak: Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, José Maria Florêncio, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire. Pracował pod kierunkiem takich reżyserów, jak: Robert Carsen, Bob Wilson, Karl Ernst i Ursel Hermanns, Andre Engel, Marek Weiss, Krzysztof Warlikowski, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien. Występował w teatrach i na scenach koncertowych, m.in.: Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii i Belgii.

W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu opery Tannhauser Wagnera (Wolfram von Eschenbach) w Montrealu z Montreal Symphony Orchestra pod batutą Kenta Nagano. Koncert ten był zarazem kanadyjską premierą tej opery. Na polu muzyki współczesnej wykonywał utwory Luki Lombardiego, m.in. Un Oratorio Materialistic, oraz Siegfrieda Matthusa podczas Festiwalu Muzyki XXI wieku w Saarbrucken (2002). Brał udział w światowej premierze opery Xaviera DeyeraŚlepcy, pod dyrekcją Guillaume Tourniaire w paryskim Theatre Gérard Philipe de Saint-Denis, paryskiej Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006). W sezonie 2009/2010 w paryskiej Opera Garnier wykonywał partię Le forcheron we współczesnej wersji opery Faust Philippe’a Fenelon, pod dyrekcją Bernharda Kontarsky’iego.

W swoim repertuarze posiada ponad 20 partii operowych m.in Figaro w Cyruliku sewilskim, Hrabia Almaviva w Weselu Figara, Papageno w Czarodziejskim flecie, partia tytułowa w Eugeniuszu Onieginie, Wolfram von Eschenbach w Tannhauserze, Walenty w Fauście. W Polsce związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie wykonuje m.in. partię Janusza w Halce, Tarkwiniusza w Gwałcie na Lukrecji, Harlekina w Ariadne na Naxos oraz Markiza w Traviacie.

Kamil Górzyński

Urodzony w 1986 roku absolwent śpiewu solowego Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku z klasy prof. Leszka Skrli. Naukę śpiewu rozpoczął w 2005 roku pod kierunkiem Ewy Alchimowicz-Wójcik w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Olsztynie, gdzie już od 2001 roku uczył się gry na organach. Swoje zainteresowanie śpiewem rozwijał w chórze Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego.

W trakcie studiów występował w studenckich spektaklach teatralnych Love Story E. Segala i Pierwszy raz M. Walczaka w reżyserii prof. G. Chrapkiewicza. Brał również udział w Kurach Mistrzowskich prowadzonych przez prof. Claudio Desderiego (Gdańsk), prof. Paula Esswooda (Gdańsk), prof. Claudio Cirelliego (Wiedeń) i prof. Włodzimierza Zalewskiego (Rheinsberg); w Seminariach Barokowych – Baroque Music in Gdańsk, zwieńczonych koncertami Pasji wg św. Mateusza i Magnificatu J. S. Bacha pod batutą prof. Paula Esswooda (2009 – 2011). W maju i czerwcu tego roku brał udział w międzynarodowym projekcie operowym Passion Opera Festival 2013 – Rigoletto (Sparafucil).

W jego repertuarze operowym znajdują się partie, takie jak: Bartłomiej z opery Verbum nobile i Stolnik z opery Halka St. Moniuszki, Maluta Skuratow

z opery Carska narzeczona M. Rimskiego-Korsakowa, Stary cygan z opery Aleko S. Rachmaninowa, Hrabia Robinson z opery Potajemne małżeństwo D. Cimarosy, Figaro z opery Wesele Figara, Leporello z opery Don Giovanni i Papageno z opery Czarodziejski flet W. A. Mozarta, Sprarafucil z opery Rigoletto G. Verdiego oraz Zoroastro z opery Orlando G. F. Haendla. Wykonywał dzieła oratoryjne J. S. Bacha, G. Faurego G. F. Haendla, J. Haydna, W. A. Mozarta, H. Purcella J. B. Schiedermayra, F. Schuberta J. Zeidlera. Koncertował na terenie Austrii, Belgii, Czech, Francjii, Hiszpanii, Holandii i Niemiec.

Bilety: 50/45 zł Kasa Filharmonii: (59) 842 38 39, (59) 842 49 60 wew. 302, 303 e-mail: impresariat@sinfoniabaltica.pl

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ