koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - sierpień 2020 - nr 316 - już do pobrania
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Sławomir Brzoska – „Płynna tożsamość. Przeszłość i przyszłość w rysunkach dzieci reprezentujących zanikające kultury”

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 506 wyświetleń od 1 lutego 2016
  • od: 21 stycznia 2016, czwartek
    do: 6 marca 2016, niedziela

Na wystawie w dolnej sali Galerii Bielskiej BWA zaprezentowane zostały dziecięce rysunki – plon projektu, jaki artysta realizował w trzech miejscach odległych geograficznie, ale charakteryzujących się zanikaniem kultur i tradycji.

– „Są to głównie rysunki przywiezione z Doliny Baliem w Zachodniej Papui, pustynnej części środkowego Omanu, oraz rysunki dzieci z Górnego Śląska, będące odpowiedzią na pytania dotyczące przeszłości oraz wizji przyszłości. Praca z dziećmi była jednym z działań w badaniach naukowych pt. „Płynna tożsamość”, jakie prowadziłem i nadal prowadzę w ramach grantu otrzymanego w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dodatkowo będzie można obejrzeć film dokumentalny przybliżający życie w papuaskiej Dolinie Baliem, a także część dokumentacji działań landartowskich, jakich dokonywałem na pięciu kontynentach pod wspólnym tytułem „Szkice w podróży” – mówi Sławomir Brzoska.

Do udziału w projekcie artysta zaprosił dzieci w wieku 9–11 lat, znajdujące się w okresie przechodzenia z tzw. ideoplastyki do fizjoplastyki (tj. od rysowania schematu do rysunku zbliżonego do realizmu). – „Jednym z celów moich badań było sprawdzenie tezy, związanej z orientacją idiograficzną, próbującą na podstawie dziecięcych rysunków określić relacje autora ze światem w jakim żyje. Chciałem przekonać się, czy rzeczywiście uwarunkowania geograficzne i kulturowe mają drugorzędne znaczenie w kreacji dzieci w tym samym wieku, reprezentujących całkowicie odmienne tradycje. Czy rysunki różnią się jedynie detalami i „klimatem kolorystycznym” – wyjaśnia Sławomir Brzoska.

Całość projektu prezentuje wydana pod koniec 2015 roku pod redakcją naukową Sławomira Brzoski ponad 100-stronicowa publikacja pod tym samym tytułem: „Płynna tożsamość. Przeszłość i przyszłość w rysunkach dzieci reprezentujących zanikające kultury”, w której znalazły się reprodukcje prac plastycznych dzieci, fotografie i teksty analityczne w wersji polskiej i angielskiej autorstwa dr hab. Kingi Kuszak, Ewy Kokot i Józefa Blachy, a także wprowadzenie autora.

Sławomir Brzoska urodził się 22 kwietnia 1967 w Szopienicach na Górnym Śląsku. Studia w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Filia w Cieszynie (1991–1995); dyplom z rzeźby w pracowni prof. Jerzego Fobera. Kierownik 9 Pracowni Działań Przestrzennych na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, z którym jest związany od 1997 roku, oraz Pracowni Działań Przestrzennych w Katedrze Intermediów i Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (od 2012). Profesor zwyczajny od 2012 roku. Autor 57 wystaw indywidualnych, uczestnik ponad 130 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą; autor performansów i akcji artystycznych prezentowanych na kilku kontynentach. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, sztuką w przestrzeni publicznej, wideo, land artem oraz performansem.

Wystawa trwa od 21 stycznia do 6 marca 2016

Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11; tel./faks 33 812 58 61, 33 812 41 19 e-mail: info@galeriabielska.pl, www.galeriabielska.pl Dyrektor: Agata Smalcerz Galeria czynna codziennie w godz. od 10.00 do 18.00. Bilet wstępu na wystawę – 1 zł; środy – wstęp bezpłatny.

autor:
zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ