koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

COLLIER SCHORR „GERMAN FACES”

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 712 wyświetleń od 25 października 2011
  • od: 26 listopada 2011, sobota
    do: 28 stycznia 2012, sobota

COLLIER SCHORR „GERMAN FACES"

w ramach Festiwalu Ars Cameralis

26 listopada 2011 - 29 stycznia 2012

otwarcie wystawy: 26 listopada (sobota), godz. 19:00

*
*

kurator: Stanisław Ruksza


Pierwsza w Polsce wystawa monograficzna słynnej nowojorskiej artystki Collier Schorr, składa się w głownej mierze ze zdjęć z jej najsłynniejszych cyklow Neue Soldaten_ oraz Forests and Field_.

Artystka najbardziej znana jest dzięki swoim portretom dojrzewających chłopcow i dziewcząt, łączącym fotograficzny realizm z elementami fantazji i młodzieńczej wyobraźni.

W swoim najsłynniejszym projekcie Neue Soldaten zestawia paradokumentalne zdjęcia żołnierzy w historycznych mundurach SS i Wehrmachtu granych przez niemieckich efebopodobnych nastolatkow. Granica między ekscytacją a krytyką jest w nich bardzo cienka. Collier Schorr nie pozwala odbiorcy oswoić fantazmatycznie sfotografowanych młodych ciał: wikła je w rozwarstwioną płeć, seksualność, narodowość. Odgrywane „sceny" skutecznie udają reportaż, odwołujący się jednocześnie do obrazow historii europejskiej kultury. Zdjęcia sprawiają wrażenie „dokumentu przed tragedią".

Artystka komentuje ten cykl: „chodziło zarowno o to, by opanować historię, przed ktorą wychowano mnie w strachu, jak i o to, by zbliżyć tych chłopcow do tabu - by mogli je poczuć oraz instynktownie na nie zareagować".

Wtapiając się w społeczność niemieckiego miasteczka Gmund - naznaczonego pamięcią, historią, emigracją - Schorr przybrała rolę antropolożki, badaczki, a dopiero poźniej - fotograficzki. Unikając utartych rozliczeń, odkrywa w mieszkańcach wręcz bukoliczny wręcz pęd do regresu w niewinność i wytworzenia nowych znaczeń.

Inny projekt Collier Schorr Forests and Fields przedstawia aranżacje ciętych kwiatow w quasi-naturalnych i studyjnych przestrzeniach, dekonstruując kulturowy wymiar mimetyczności dzieła sztuki. Artystka poszukuje świeżej formuły dla pytania o tożsamość, nie uciekając od cielesności i unikając agresywnej ideologicznie dosłowności.

Dzięki użytym rożnorodnym konwencjom estetycznym artystka gra z konsekwencjami fotograficznego realizmu, stworzonego przecież z fikcyjnych przedstawień, znajdujących swoj punkt odniesienia w autorskiej rzeczywistości. Postaci żołnierzy, farmerow i krajobrazy z fotografii Collier Schorr pytają raczej o polityczne i kulturowe implikacje przybranej formy, niż przedstawiają samych siebie.

Artystka pisze o swojej tworczości: „Myślę o moich pracach w kategoriach nauk komparatystycznych, gdzie badacz poznaje tekst poprzez zestawienie go z innym. Coraz mniej interesują mnie obrazy nasycone fikcją i poezją; kusi mnie konkret i opisowość. To tak jak w archeologii: odkrycia mogą weryfikować treści etnicznych mitologii. Niesamowite, że artefakty zakopane pod ziemią znajdują swoje miejsce w historii kultury, dowodząc istnienia jednych ludzi przed drugimi. Czy interpretacje potrafią manipulować historią? Obcując z przedmiotami i historiami, zawsze wyciągam na wierzch to, co ukryte w nich najgłębiej. Kwiaty wyrwane z ziemi uzyskują inne znaczenie, jeśli sfotografować je na tle nieba".

Prace artystki wystawiane były m.in. w Institute of Contemporary Art w Londynie, Guggenheim Museum w Nowym Jorku, KW w Berlinie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Museum of Jewish Heritage w Nowym Jorku.

Wystawa dzięki uprzejmości Galerii 303, Nowy Jork.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ