koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT WrocławCO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

NATALIA ROMIK „JAD

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 683 wyświetleń od 9 października 2012
  • od: 13 października 2012, sobota
    do: 30 listopada 2012, piątek

wystawa w ramach programu „Projekt Metropolis"

13 października - 30 listopada 2012

otwarcie w Kronice: 13 października (sobota) godz. 19:00

ponadto prezentacje - wycieczki w Będzinie i Sosnowcu

kurator: Stanisław Ruksza

JAD1- z hebr. ręka; w judaizmie narzędzie liturgiczne, przypominające rożdżkę z zakończoną miniaturą dłoni, pomagająca w czytaniu Tory

JAD2- to mikro nomadyczna machina, zmieniająca swe zewnętrzne, lustrzane odbicie enzymem protestu. Maszyna zatrzymywać się będzie w miejscach erozyjnego problemu architektonicznego (m. in. Będzinie, Bytomiu, Sosnowcu) - rozwijając swoj „bandaż" oporu w formie instalacji dźwiękowej, świetlnej czy zasłony dymnej. Jako architektoniczny „pomocnik" sprobuje odrysować, odwrocić i zakreślić rzeczywiste uwarunkowania pożydowskiej architektury (nie)pamięci, dostosowując się do zmiany otoczenia

JAD sprobuje udrożnić zatory pamięci i niepamięci miasta jako obszaru niesfinalizowanego. Obszaru, w ktorym kuczka stała się po prostu gołębnikiem a będzińskie polichromie niewygodnym skarbem.

Performance skierowany zostanie przeciw kompulsywnemu kierowaniu miastem, nieodwracalnym decyzjom (bądź ich brakiem) wobec niszczejącej i zapomnianej pożydowskiej architektury w nowej urbanistycznej rzeczywistości.

Prowadząc machinę protestu pomiędzy miastami będziemy wspolnie z mieszkańcami odkrywali ostatnie opiłki pożydowskiej architektury pamięci. Pozostawiając im skrawek do dopełnienia. Dopełnienia jako krzyku i odbicia w jednym palcu.

Projekt w przestrzeni powyższych miast aglomeracji Gornego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego ma na celu odkrycie, zapoznanie się i działania artystyczne z miejscami pustki pożydowskiej architektury, naruszając etapy warstwowego zapomnienia. Performance stanie się punktem wyjścia w rozmowach o architektonicznej pamięci zbiorowej i jednostkowej, ktory skropli się w CSW Kronika w Bytomiu. Tam też zaprezentowana zostanie „urbanistyczna mapa niepamięci" (wspołtworzona z Fundacją Brama Cukermana), kontrująca pozostałości zabytkow z nowymi planami władz centralnych i lokalnych (w tym żydowskich gmin wyznaniowych). Projekt będzie miał też odsłonę w Sosnowcu i Będzinie.

Natalia Romik (ur. 1983) - absolwentka nauk politycznych, architektka praktyk, artystka. Jej głowne pole działań artystycznych i naukowych to styk sztuki i architektury, działania ulotne i efemeryczne, ktore zrealizowała m.in. podczas performance „Star dust" w ramach festiwalu "The Knot" w Warszawie i Berlinie, performance „Predator" w ramach warszawskiego festiwalu Zniknij nad Wisłą. Wspołautorka projektu rewitalizacji synagogi w Chmielniku na centrum kulturalno-oświatowe „Świętokrzyski Sztetl" czy scenariusza kompleksu „Zoom Natury". Wspołautorka projektu „RUMB" (wraz Ewą Rudnicką) w Krakowie w 2011 roku, obecnie animowanego przez bytomską Kronikę na Śląsku. Stypendystka programow naukowych, m.in. Stypendium Ministra Kultury 2012 na projekt „Żydowska architektura (nie)pamięci na Śląsku". Autorka prac video-art np. „Tego tu nie ma". W październiku rozpoczyna doktorat o architekturze Sztetli na UCL London Bartlett Shool of Architecture. Mieszka w Warszawie.

Organizatorzy: Fundacja Imago Mundi, CSW Kronika w Bytomiu

Partnerzy: Sosnowieckie Centrum Sztuki Zamek Sielecki, Galeria Extravagance, Fundacja Brama Cukermana, Żydowski Instytut Historyczny, Muzeum Gornośląskie w Bytomiu, Żydowski Instytut Historyczny

Projekt zrealizowano ze środkow Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, Urzędu Miasta Sosnowiec, Sosnowieckiego Centrum Sztuki Zamek Sielecki - Galeria Extravagance

Podziękowania: Sebastian Kucharuk (wspołpraca architektoniczna) i Jan Jagielski (wspołpraca merytoryczna) - Żydowski Instytut Historyczny

METROPOLIS

Program „Projekt Metropolis" podejmuje się stworzenia wspołczesnego portretu Gornego Śląska i Zagłębia. Otwiera dyskusję artystow wizualnych i dźwiękowych, a sztukę traktuje jako narzędzie poznawcze, a nie realizujące przyjęte założenia, życzeniowy obraz.

Celem projektu jest odkrywanie rownoległych, istniejących obok siebie: miast w mieście, regionow w regionie. Czy bowiem znamy rzeczywiście nasz region, metropolię, miasta, dzielnice. Czy to jeden wizerunek, a może raczej jest ich wiele? Szereg nakładających się na siebie, przenikających obrazow: życzeniowych, ale i niechcianych, bazujących na tradycji, ale i wyraźnie od niej się odcinających. Metropolis uwzględnia wiele perspektyw: społecznych, ekonomicznych, historycznych, kulturowych, politycznych…

Na działania programu „Projekt Metropolis" składają się m.in. rezydencje artystyczne na terenie całego Gornego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego, oraz akcje opierające się na aktywności mieszkańcow regionu. Podsumowanie projektu (konferencje, wystawy, publikacje) odbędzie się w 2014 roku dużą wystawą w nowej siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Organizatorem projektu jest Fundacja Imago Mundi. Partnerem merytorycznym projektu jest CSW Kronika w Bytomiu.

Stanisław Ruksza, kurator programu „Projekt Metropolis"

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ